MDS i MRR – komplementarnie uzupełniające się metody
Fragment artykułu: Spośród wielu form pracy z dziećmi o prawidłowym rozwoju, jak i dziećmi z dysfunkcjami OUN (ośrodkowy układ nerwowy), które służą rozwijaniu komunikacji na poziomie językowym (werbalnym i niewerbalnym) oraz niejęzykowym, na szczególną uwagę zasługują dwie, ko... więcej
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.
Ostatnio pobierane
Znajdź dla siebie
Fragment artykułu:
Spośród wielu form pracy z dziećmi o prawidłowym rozwoju, jak i dziećmi z dysfunkcjami OUN (ośrodkowy układ nerwowy), które służą rozwijaniu komunikacji na poziomie językowym (werbalnym i niewerbalnym) oraz niejęzykowym, na szczególną uwagę zasługują dwie, komplementarnie uzupełniające się metody – Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz (MDS) i Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne (Sherborne Developmental Movement – SDM).
(…) Interesującym zbiegiem okoliczności jest podobieństwo skrótów nazw tych metod MDS (Metoda Dobrego Startu) i SDM (Sherborne Developmental Movement). Analizując założenia metod i sposób ich realizacji, widzimy wiele podobieństw i różnic zarazem, co sprawia, że te metody dobrze się uzupełniają, są względem siebie komplementarne. (...) Celem zajęć prowadzonych tymi metodami jest: rozwijanie wszystkich funkcji psychomotorycznych, w tym orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, oraz ich współdziałania (integracja percepcyjnomotoryczna); korygowanie parcjalnych i fragmentarycznych zaburzeń rozwoju tych funkcji przez usprawnianie i kompensowanie; rozwijanie kontaktów emocjonalno- społecznych. Obie metody służą edukacji i terapii, i mogą być używane w pracy z dziećmi o prawidłowym rozwoju, jak i z zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego.
(…) Niektóre ćwiczenia z MDS można przenieść do MRR w celu ich wzbogacenia, np. ćwiczenia w orientacji w lewej i prawej stronie ciała i przestrzeni. Natomiast podczas zajęć MRR, które z zasady nie odbywają się z udziałem muzyki i śpiewu, często obserwuje się spontanicznie pojawiający się śpiew, np. podczas kołysania w ramionach (piosenki-kołysanki) na zakończenie zajęć, rytmicznych ćwiczeń ruchowych (wierszyki: „Jedzie rowerek na spacerek...”) oraz w czasie ćwiczeń relaksacyjnych i tzw. dziecięcych masażyków („Tu płynie rzeczka....”).
W dalszej części artykułu przeczytamy o:
- wspólnej genezie Metody Dobrego Startu i Metody Ruchu Rozwijającego;
- podobieństwach i różnicach obu metod;
- komplementarności obu metod w programie edukacyjno-terapeutycznym dla przedszkolaków.
Objętość artykułu: 3 strony.