Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 368.91 kb
Stron: 2
Id: 1520

Matematyka

Ida Winiarek   Listopad 2011

Pojawiające się u dzieci podczas nauki matematyki trudności nie są efektem niskich umiejętności liczenia, ale konsekwencją braku zrozumienia najbardziej fundamentalnych matematycznych powiązań. Ważne jest nie tylko nauczenie małych dzieci liczenia, ale pomoc w rozwinięciu przez nie rozumienia, czym ... więcej
Pobierz

Zobacz również

Klucz do uczenia sięmatematykascenariusz zajęćedukacja matematyczna

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna

Więcej z tego numeru

Listopad 2011

Pojawiające się u dzieci podczas nauki matematyki trudności nie są efektem niskich umiejętności liczenia, ale konsekwencją braku zrozumienia najbardziej fundamentalnych matematycznych powiązań. Ważne jest nie tylko nauczenie małych dzieci liczenia, ale pomoc w rozwinięciu przez nie rozumienia, czym jest rzeczywistość ukryta za liczbami oraz zawarta w procesie liczenia.
Zręcznie stopniowane zajęcia praktyczne, prowadzone w ramach modułu „Matematyka”, angażujące szeroki wachlarz tzw. pośredników zewnętrznych (obrazki przedmiotów, symbole, siatki zgodności, żetony, liczydła, osie liczbowe), pozwalają dzieciom najpierw uchwycić, a następnie zasymilować modele wizualne. Dzieci muszą uchwycić znaczenie pojęć „mniej niż”, „więcej niż”, „tyle samo” oraz rozwinąć umiejętność tworzenia porównania na dwa sposoby: poprzez dodanie brakującego elementu lub usunięcie elementu zbytecznego/dodatkowego.



Artykuł powstał w oparciu o książkę „Technologia rozwoju dziecka” Galiny Dolyi oraz program „Klucz do uczenia się”, moduł „Matematyka”.