Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 579.39 kb
Stron: 3
Id: 3772

Liczba i cyfra 1 (scenariusz zajęć)

Małgorzata Barańska, Ewa Jakacka   Grudzień 2013

Przykładowe ćwiczenie ze scenariusza: Ćwiczenia ruchowe (rozwijanie dużej i małej motoryki). Misio Matematysio tłumaczy zasady zabawy ruchowej: Będziecie chodzić na czworakach jak pieski. Gdy usłyszycie jedno uderzenie w bębenek, to zaczniecie skakać na jednej nodze. Gdy znów uderzę w bębenek, zmi... więcej
Pobierz

Zobacz również

matematykaMetoda Dobrego Startuscenariusz zajęćedukacja matematyczna

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna

Więcej z tego numeru

Grudzień 2013

Scenariuszowi towarzyszy gotowa pomoc dydaktyczna – arkusz z ilustracją do treści zajęć. Możesz pobrać go TU.

Scenariusz nr 4 zajęć dla starszych przedszkolaków według Metody Dobrego Startu. Nawiązuje do publikacji Marty Bogdanowicz, Małgorzaty Barańskiej, Ewy Jakackiej Metoda Dobrego Startu. Od wierszyka do cyferki (Gdańsk 2012).

Określono w nim następujące cele:

  • rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, dotykowo-kinestetycznych i motorycznych oraz ich integracji;
  • kształcenie orientacji w schemacie ciała – prawe części ciała, nazwy palców;
  • kształcenie orientacji w przestrzeni – do przodu, do tyłu, w prawo, obok, za, przed, w, dookoła;
  • rozwijanie znajomości pojęć matematycznych – cyfra 1 w aspekcie kardynalnym i porządkowym;
  • poznanie cyfry 1 i sposobu jej zapisywania.
Przykładowe ćwiczenie ze scenariusza: Ćwiczenia ruchowe (rozwijanie dużej i małej motoryki). Misio Matematysio tłumaczy zasady zabawy ruchowej: Będziecie chodzić na czworakach jak pieski. Gdy usłyszycie jedno uderzenie w bębenek, to zaczniecie skakać na jednej nodze. Gdy znów uderzę w bębenek, zmienicie nogą. Na hasło „Stop!” ukucniecie. Do kolejnej zabawy dzieci dobierają się po troje. Dwoje dzieci z każdej grupy staje naprzeciw siebie i podaje sobie ręce, tworząc w ten sposób budę dla pieska. Trzecie dziecko, czyli piesek, wchodzi do budy. Na hasło Idziemy na spacerek! „pieski” wychodzą ze swoich bud i biegają swobodnie. W tym czasie „budy” zmieniają miejsca. Na hasło Koniec spaceru! każdy piesek musi jak najszybciej odnaleźć swoją budę. Zabawę należy powtórzyć trzykrotnie, aby wszystkie przedszkolaki mogły być pieskami. Kolejna zabawa „Wyścigi piesków” daje okazję do kształtowania rozumienia aspektu porządkowego cyfry 1. Dzieci dzielą się na kilka grup i siadają w rzędach na linii startu. Jedno dziecko z każdej grupy biegnie na czworakach do mety. Zwycięzca wyścigu wchodzi na podium, czyli np. krzesełko z przyczepioną cyfrą 1. Nauczycielka ogłasza: Janek jest pierwszy!, a koledzy nagradzają zwycięzcę oklaskami. Potem ścigają się kolejne osoby z rzędów. Po wyścigu wszystkie „pieski” siadają skrzyżnie i bardzo dokładnie czyszczą z piasku przednie łapki: najpierw otrzepują je, potem naśladują ruchy wykonywane podczas mycia rąk, a na końcu wycierają każdy palec z osobna.

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania