Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

bliżej MAX

Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:

  • gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
  • atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
  • 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.

Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

Kultura przestrzeni przedszkola, szkoły oraz jej niektóre odmiany i metafory

Bronisława Dymara    Grudzień 2012

Fragment artykułu: W poprzednim artykule tryptyku „Przedszkole i szkoła jako przestrzenie tworzenia kultury” wyjaśniłam pojęcia kluczowe dla całego cyklu oraz zaakcentowałam bogactwo przestrzeni i związanych z nimi zachowań. W niniejszym tekście przybliżę przestrzenie przedszkola i szko... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.

Fragment artykułu:
W poprzednim artykule tryptyku „Przedszkole i szkoła jako przestrzenie tworzenia kultury” wyjaśniłam pojęcia kluczowe dla całego cyklu oraz zaakcentowałam bogactwo przestrzeni i związanych z nimi zachowań. W niniejszym tekście przybliżę przestrzenie przedszkola i szkoły w postaci metafor.
Każda placówka ma przestrzeń formalną jako instytucja oraz przestrzeń społeczną i indywidualną. W toku dobrze prowadzonej współpracy nauczyciela z dziećmi tworzą się powoli różnorodne przestrzenie interpersonalne, oparte na dialogu, więzi, porozumieniu (…).
W polskim systemie edukacji wciąż słabo rozwijane są przestrzenie społeczne, uczące dzieci współbycia z ludźmi. Za małą wagę przywiązuje się też do poznawania siebie i bycia z samym sobą, gdyż młodzi ludzie dość rzadko gromadzą wiedzę personalną o sobie i innych. Nie potrafią też określać, czego pragną, co w nich się zmienia, co jest najważniejsze w ich życiu. Problemy te są lepiej rozwiązywane w przedszkolu.
Pamiętajmy, że we współczesnym uczeniu się i wychowaniu chodzi bowiem głównie o dostarczanie dzieciom skutecznych sposobów i narzędzi samokształcenia, co pozwala właściwie wykorzystywać informacje w toku działań, a zdobywaną wiedzę „zamieniać” w mądrość.

W dalszej części tekstu
znajdziemy m.in.:

  • schemat obrazujący przestrzenie przedszkola i szkoły;
  • rozważania na temat odmiany i metafory interpersonalnej przestrzeni kultury przedszkola i szkoły;
  • informacja na temat głównych składników metafory.
  • praktyczne opisy różnego rodzaju przestrzeni.

Więcej z działu

Problemy nauczycieli

Więcej z tego numeru

Grudzień 2012

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane