Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 3334.87 kb
Stron: 4
Id: 3029

Kultura przestrzeni przedszkola, szkoły oraz jej niektóre odmiany i metafory

Bronisława Dymara    Grudzień 2012

Fragment artykułu: W poprzednim artykule tryptyku „Przedszkole i szkoła jako przestrzenie tworzenia kultury” wyjaśniłam pojęcia kluczowe dla całego cyklu oraz zaakcentowałam bogactwo przestrzeni i związanych z nimi zachowań. W niniejszym tekście przybliżę przestrzenie przedszkola i szko... więcej
Pobierz

Zobacz również

pedagogika współbyciaprzedszkoleszkoła

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Problemy nauczycieli

Więcej z tego numeru

Grudzień 2012

Fragment artykułu:
W poprzednim artykule tryptyku „Przedszkole i szkoła jako przestrzenie tworzenia kultury” wyjaśniłam pojęcia kluczowe dla całego cyklu oraz zaakcentowałam bogactwo przestrzeni i związanych z nimi zachowań. W niniejszym tekście przybliżę przestrzenie przedszkola i szkoły w postaci metafor.
Każda placówka ma przestrzeń formalną jako instytucja oraz przestrzeń społeczną i indywidualną. W toku dobrze prowadzonej współpracy nauczyciela z dziećmi tworzą się powoli różnorodne przestrzenie interpersonalne, oparte na dialogu, więzi, porozumieniu (…).
W polskim systemie edukacji wciąż słabo rozwijane są przestrzenie społeczne, uczące dzieci współbycia z ludźmi. Za małą wagę przywiązuje się też do poznawania siebie i bycia z samym sobą, gdyż młodzi ludzie dość rzadko gromadzą wiedzę personalną o sobie i innych. Nie potrafią też określać, czego pragną, co w nich się zmienia, co jest najważniejsze w ich życiu. Problemy te są lepiej rozwiązywane w przedszkolu.
Pamiętajmy, że we współczesnym uczeniu się i wychowaniu chodzi bowiem głównie o dostarczanie dzieciom skutecznych sposobów i narzędzi samokształcenia, co pozwala właściwie wykorzystywać informacje w toku działań, a zdobywaną wiedzę „zamieniać” w mądrość.

W dalszej części tekstu
znajdziemy m.in.:

  • schemat obrazujący przestrzenie przedszkola i szkoły;
  • rozważania na temat odmiany i metafory interpersonalnej przestrzeni kultury przedszkola i szkoły;
  • informacja na temat głównych składników metafory.
  • praktyczne opisy różnego rodzaju przestrzeni.