Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1922.97 kb
Stron: 7
Id: 2841

Kształcenie słuchu fonematycznego (scenariusze zajęć)

Dorota Koziara   Magazyn specjalny 2012

Fragment artykułu: Bardzo ważną rolę w procesie porozumiewania się, a konkretnie w odbiorze informacji, odgrywa słuch. Wyróżniamy słuch fizyczny – dotyczący świata dźwięków, słuch muzyczny – pomocny m.in. przy kształtowaniu poczucia rytmu czy do określania wysokości dźwięk... więcej
Pobierz

Zobacz również

mowascenariusz zajęć

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój mowy

Więcej z tego numeru

Magazyn specjalny 2012

Fragment artykułu:
Bardzo ważną rolę w procesie porozumiewania się, a konkretnie w odbiorze informacji, odgrywa słuch. Wyróżniamy słuch fizyczny – dotyczący świata dźwięków, słuch muzyczny – pomocny m.in. przy kształtowaniu poczucia rytmu czy do określania wysokości dźwięków. Trzeci rodzaj to słuch fonematyczny, który spełnia najważniejszą rolę w odbiorze informacji. Dotyczy rozróżniania dźwięków mowy ludzkiej, jest podstawą opanowania umiejętności czytania i pisania. Dlatego nauczycielka przedszkola powinna w swoich działaniach z dziećmi uwzględnić szereg zabaw i ćwiczeń dotyczących kształtowania słuchu fonematycznego.

Artykułowi towarzyszy 7 scenariuszy zajęć, których motywy przewodnie to:

  • ćwiczenie analizy słuchowej wyrazów dwusylabowych;
  • kształcenie analizy sylabowej wyrazów dwusylabowych z wykorzystaniem schematu sylabowego;
  • ćwiczenia analizy sylabowej słów jedno- i trzysylabowych;
  • ćwiczenia w syntezie sylabowej słów dwu- i trzysylabowych;
  • ćwiczenia w wyszukiwaniu sylab podobnych w nagłosie, doskonalenie umiejętności dzielenia słów na sylaby;
  • kształcenie umiejętności wydzielania sylaby w nagłosie;
  • ćwiczenia umiejętności wyodrębniania sylaby w wygłosie.
Wybrane ćwiczenia ze scenariuszy:
  • "Sylabowy twister": Prowadząca przygotowała planszę (twister) z kółkami żółtymi, zielonymi, niebieskimi, czerwonymi oraz planszę ze strzałką wskazującą zadania. Prowadząca kręci strzałką oraz podaje kolor, nogę lub rękę, którą trzeba przenieść. Jeżeli strzałka pokaże: Podziel nazwę obrazka na sylaby – zadaniem dziecka jest wybrać dowolne pole z obrazkiem (zegar, lala, klocki, globus...), stanąć na nim prosto i podzielić wyraz na sylaby, jednocześnie wytupując sylaby. Zabawa trwa dotąd, dopóki dziecko nie podzieli na sylaby co najmniej czterech nazw obrazków.
  • "Relaksacja"L Prowadząca podaje dziecku chustkę i mówi: Hej, roztropku pomysłowy, pokaż, jaki pomysł przyszedł ci do głowy! Następnie mówi: koza. Dzieli na sylaby wyraz, dołącza ruch – na każdą sylabę przekłada chusteczkę pod swoim kolanem. Nauczycielka pokazując obrazek z kart pracy zwraca się do kolejnego dziecka: Hej, roztropku pomysłowy, pokaż jaki pomysł przyszedł ci do głowy! Dziecko wypowiada nazwę obrazka (z wcześniejszych ćwiczeń). Wymyśla ruch (np. podrzucanie chusteczki na każdą sylabę), który następuje z jednoczesnym dzieleniem na sylaby wybranego słowa.
  • "Leśne zgadywanki": Prowadząca pokazuje dziecku zestaw wybranych wcześniej obrazków ze schematami sylabowymi. W każdym schemacie jednakowe pierwsze sylaby są zaznaczone takim samym kolorem, np.: borowik – bocian; sowa – sosna. Zadaniem dziecka jest połączenie w pary obrazków, których schematy sylabowe mają sylabę w nagłosie zaznaczoną takim samym kolorem. Dziecko poprzez dedukcję wyciąga wniosek, że te obrazki są parą, bo ich nazwy zaczynają się taką samą sylabą.

Objętość artykułu: 7 stron.

Pomoce dydaktyczne: Pobierz pdf

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania