Zobacz zawartość numeru 7-8/2019 z materiałami na różne okazje… zobacz
Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Kształcenie słuchu fonematycznego (scenariusze zajęć)

Dorota Koziara  
Magazyn specjalny 2012

Fragment artykułu: Bardzo ważną rolę w procesie porozumiewania się, a konkretnie w odbiorze informacji, odgrywa słuch. Wyróżniamy słuch fizyczny – dotyczący świata dźwięków, słuch muzyczny – pomocny m.in. przy kształtowaniu poczucia rytmu czy do określania wysokości dźwięk... więcej
Pobierz plik

Ten plik można pobrać za pomocą SMS (11.07 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.

Pomoce dydaktyczne 1
Jak pobierać?
Informacje o pliku
Typ pliku: pdf
Wielkość pliku: 1922.97 kb
Stron: 7
Id: 2841

Zobacz również

mowa
scenariusz zajęć

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów:
mowa
scenariusz zajęć


lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój mowy

Więcej z tego numeru

Magazyn specjalny 2012

Fragment artykułu:
Bardzo ważną rolę w procesie porozumiewania się, a konkretnie w odbiorze informacji, odgrywa słuch. Wyróżniamy słuch fizyczny – dotyczący świata dźwięków, słuch muzyczny – pomocny m.in. przy kształtowaniu poczucia rytmu czy do określania wysokości dźwięków. Trzeci rodzaj to słuch fonematyczny, który spełnia najważniejszą rolę w odbiorze informacji. Dotyczy rozróżniania dźwięków mowy ludzkiej, jest podstawą opanowania umiejętności czytania i pisania. Dlatego nauczycielka przedszkola powinna w swoich działaniach z dziećmi uwzględnić szereg zabaw i ćwiczeń dotyczących kształtowania słuchu fonematycznego.

Artykułowi towarzyszy 7 scenariuszy zajęć, których motywy przewodnie to:

  • ćwiczenie analizy słuchowej wyrazów dwusylabowych;
  • kształcenie analizy sylabowej wyrazów dwusylabowych z wykorzystaniem schematu sylabowego;
  • ćwiczenia analizy sylabowej słów jedno- i trzysylabowych;
  • ćwiczenia w syntezie sylabowej słów dwu- i trzysylabowych;
  • ćwiczenia w wyszukiwaniu sylab podobnych w nagłosie, doskonalenie umiejętności dzielenia słów na sylaby;
  • kształcenie umiejętności wydzielania sylaby w nagłosie;
  • ćwiczenia umiejętności wyodrębniania sylaby w wygłosie.
Wybrane ćwiczenia ze scenariuszy:
  • "Sylabowy twister": Prowadząca przygotowała planszę (twister) z kółkami żółtymi, zielonymi, niebieskimi, czerwonymi oraz planszę ze strzałką wskazującą zadania. Prowadząca kręci strzałką oraz podaje kolor, nogę lub rękę, którą trzeba przenieść. Jeżeli strzałka pokaże: Podziel nazwę obrazka na sylaby – zadaniem dziecka jest wybrać dowolne pole z obrazkiem (zegar, lala, klocki, globus...), stanąć na nim prosto i podzielić wyraz na sylaby, jednocześnie wytupując sylaby. Zabawa trwa dotąd, dopóki dziecko nie podzieli na sylaby co najmniej czterech nazw obrazków.
  • "Relaksacja"L Prowadząca podaje dziecku chustkę i mówi: Hej, roztropku pomysłowy, pokaż, jaki pomysł przyszedł ci do głowy! Następnie mówi: koza. Dzieli na sylaby wyraz, dołącza ruch – na każdą sylabę przekłada chusteczkę pod swoim kolanem. Nauczycielka pokazując obrazek z kart pracy zwraca się do kolejnego dziecka: Hej, roztropku pomysłowy, pokaż jaki pomysł przyszedł ci do głowy! Dziecko wypowiada nazwę obrazka (z wcześniejszych ćwiczeń). Wymyśla ruch (np. podrzucanie chusteczki na każdą sylabę), który następuje z jednoczesnym dzieleniem na sylaby wybranego słowa.
  • "Leśne zgadywanki": Prowadząca pokazuje dziecku zestaw wybranych wcześniej obrazków ze schematami sylabowymi. W każdym schemacie jednakowe pierwsze sylaby są zaznaczone takim samym kolorem, np.: borowik – bocian; sowa – sosna. Zadaniem dziecka jest połączenie w pary obrazków, których schematy sylabowe mają sylabę w nagłosie zaznaczoną takim samym kolorem. Dziecko poprzez dedukcję wyciąga wniosek, że te obrazki są parą, bo ich nazwy zaczynają się taką samą sylabą.

Objętość artykułu: 7 stron.

Pomoce dydaktyczne: Pobierz pdf

Pomoce dydaktyczne

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania