Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

Kształcenie słuchu fonematycznego (scenariusze zajęć)

Dorota Koziara   Magazyn specjalny 2012

Fragment artykułu: Bardzo ważną rolę w procesie porozumiewania się, a konkretnie w odbiorze informacji, odgrywa słuch. Wyróżniamy słuch fizyczny – dotyczący świata dźwięków, słuch muzyczny – pomocny m.in. przy kształtowaniu poczucia rytmu czy do określania wysokości dźwięk... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (11.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.
Pomoce dydaktyczne 1
Pobierz pomoce dydaktyczne wykorzystane w tym scenariuszu. Pliki umieszczone są do osobnego pobrania

Fragment artykułu:
Bardzo ważną rolę w procesie porozumiewania się, a konkretnie w odbiorze informacji, odgrywa słuch. Wyróżniamy słuch fizyczny – dotyczący świata dźwięków, słuch muzyczny – pomocny m.in. przy kształtowaniu poczucia rytmu czy do określania wysokości dźwięków. Trzeci rodzaj to słuch fonematyczny, który spełnia najważniejszą rolę w odbiorze informacji. Dotyczy rozróżniania dźwięków mowy ludzkiej, jest podstawą opanowania umiejętności czytania i pisania. Dlatego nauczycielka przedszkola powinna w swoich działaniach z dziećmi uwzględnić szereg zabaw i ćwiczeń dotyczących kształtowania słuchu fonematycznego.

Artykułowi towarzyszy 7 scenariuszy zajęć, których motywy przewodnie to:

  • ćwiczenie analizy słuchowej wyrazów dwusylabowych;
  • kształcenie analizy sylabowej wyrazów dwusylabowych z wykorzystaniem schematu sylabowego;
  • ćwiczenia analizy sylabowej słów jedno- i trzysylabowych;
  • ćwiczenia w syntezie sylabowej słów dwu- i trzysylabowych;
  • ćwiczenia w wyszukiwaniu sylab podobnych w nagłosie, doskonalenie umiejętności dzielenia słów na sylaby;
  • kształcenie umiejętności wydzielania sylaby w nagłosie;
  • ćwiczenia umiejętności wyodrębniania sylaby w wygłosie.
Wybrane ćwiczenia ze scenariuszy:
  • "Sylabowy twister": Prowadząca przygotowała planszę (twister) z kółkami żółtymi, zielonymi, niebieskimi, czerwonymi oraz planszę ze strzałką wskazującą zadania. Prowadząca kręci strzałką oraz podaje kolor, nogę lub rękę, którą trzeba przenieść. Jeżeli strzałka pokaże: Podziel nazwę obrazka na sylaby – zadaniem dziecka jest wybrać dowolne pole z obrazkiem (zegar, lala, klocki, globus...), stanąć na nim prosto i podzielić wyraz na sylaby, jednocześnie wytupując sylaby. Zabawa trwa dotąd, dopóki dziecko nie podzieli na sylaby co najmniej czterech nazw obrazków.
  • "Relaksacja"L Prowadząca podaje dziecku chustkę i mówi: Hej, roztropku pomysłowy, pokaż, jaki pomysł przyszedł ci do głowy! Następnie mówi: koza. Dzieli na sylaby wyraz, dołącza ruch – na każdą sylabę przekłada chusteczkę pod swoim kolanem. Nauczycielka pokazując obrazek z kart pracy zwraca się do kolejnego dziecka: Hej, roztropku pomysłowy, pokaż jaki pomysł przyszedł ci do głowy! Dziecko wypowiada nazwę obrazka (z wcześniejszych ćwiczeń). Wymyśla ruch (np. podrzucanie chusteczki na każdą sylabę), który następuje z jednoczesnym dzieleniem na sylaby wybranego słowa.
  • "Leśne zgadywanki": Prowadząca pokazuje dziecku zestaw wybranych wcześniej obrazków ze schematami sylabowymi. W każdym schemacie jednakowe pierwsze sylaby są zaznaczone takim samym kolorem, np.: borowik – bocian; sowa – sosna. Zadaniem dziecka jest połączenie w pary obrazków, których schematy sylabowe mają sylabę w nagłosie zaznaczoną takim samym kolorem. Dziecko poprzez dedukcję wyciąga wniosek, że te obrazki są parą, bo ich nazwy zaczynają się taką samą sylabą.

Objętość artykułu: 7 stron.

Pomoce dydaktyczne: Pobierz pdf

Zobacz również

mowascenariusz zajęć

Więcej z działu

Rozwój mowy

Więcej z tego numeru

Magazyn specjalny 2012

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Prezenty mikołajkowe dla przedszkolaków! Zobacz