
Kształcenie słuchu fonematycznego (scenariusze zajęć)
Fragment artykułu: Bardzo ważną rolę w procesie porozumiewania się, a konkretnie w odbiorze informacji, odgrywa słuch. Wyróżniamy słuch fizyczny – dotyczący świata dźwięków, słuch muzyczny – pomocny m.in. przy kształtowaniu poczucia rytmu czy do określania wysokości dźwięk... więcej
Fragment artykułu:
Bardzo ważną rolę w procesie porozumiewania się, a konkretnie w odbiorze informacji, odgrywa słuch. Wyróżniamy słuch fizyczny – dotyczący świata dźwięków, słuch muzyczny – pomocny m.in. przy kształtowaniu poczucia rytmu czy do określania wysokości dźwięków. Trzeci rodzaj to słuch fonematyczny, który spełnia najważniejszą rolę w odbiorze informacji. Dotyczy rozróżniania dźwięków mowy ludzkiej, jest podstawą opanowania umiejętności czytania i pisania. Dlatego nauczycielka przedszkola powinna w swoich działaniach z dziećmi uwzględnić szereg zabaw i ćwiczeń dotyczących kształtowania słuchu fonematycznego.
Artykułowi towarzyszy 7 scenariuszy zajęć, których motywy przewodnie to:
- ćwiczenie analizy słuchowej wyrazów dwusylabowych;
- kształcenie analizy sylabowej wyrazów dwusylabowych z wykorzystaniem schematu sylabowego;
- ćwiczenia analizy sylabowej słów jedno- i trzysylabowych;
- ćwiczenia w syntezie sylabowej słów dwu- i trzysylabowych;
- ćwiczenia w wyszukiwaniu sylab podobnych w nagłosie, doskonalenie umiejętności dzielenia słów na sylaby;
- kształcenie umiejętności wydzielania sylaby w nagłosie;
- ćwiczenia umiejętności wyodrębniania sylaby w wygłosie.
- "Sylabowy twister": Prowadząca przygotowała planszę (twister) z kółkami żółtymi, zielonymi, niebieskimi, czerwonymi oraz planszę ze strzałką wskazującą zadania. Prowadząca kręci strzałką oraz podaje kolor, nogę lub rękę, którą trzeba przenieść. Jeżeli strzałka pokaże: Podziel nazwę obrazka na sylaby – zadaniem dziecka jest wybrać dowolne pole z obrazkiem (zegar, lala, klocki, globus...), stanąć na nim prosto i podzielić wyraz na sylaby, jednocześnie wytupując sylaby. Zabawa trwa dotąd, dopóki dziecko nie podzieli na sylaby co najmniej czterech nazw obrazków.
- "Relaksacja"L Prowadząca podaje dziecku chustkę i mówi: Hej, roztropku pomysłowy, pokaż, jaki pomysł przyszedł ci do głowy! Następnie mówi: koza. Dzieli na sylaby wyraz, dołącza ruch – na każdą sylabę przekłada chusteczkę pod swoim kolanem. Nauczycielka pokazując obrazek z kart pracy zwraca się do kolejnego dziecka: Hej, roztropku pomysłowy, pokaż jaki pomysł przyszedł ci do głowy! Dziecko wypowiada nazwę obrazka (z wcześniejszych ćwiczeń). Wymyśla ruch (np. podrzucanie chusteczki na każdą sylabę), który następuje z jednoczesnym dzieleniem na sylaby wybranego słowa.
- "Leśne zgadywanki": Prowadząca pokazuje dziecku zestaw wybranych wcześniej obrazków ze schematami sylabowymi. W każdym schemacie jednakowe pierwsze sylaby są zaznaczone takim samym kolorem, np.: borowik – bocian; sowa – sosna. Zadaniem dziecka jest połączenie w pary obrazków, których schematy sylabowe mają sylabę w nagłosie zaznaczoną takim samym kolorem. Dziecko poprzez dedukcję wyciąga wniosek, że te obrazki są parą, bo ich nazwy zaczynają się taką samą sylabą.
Objętość artykułu: 7 stron.
Pomoce dydaktyczne: Pobierz pdf