bliżej MAX
Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:
- gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
- atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
- 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.
nr 12.291/2025 - materiały na styczeń Listopad 2025
nr 11.290/2025 - materiały na grudzień Październik 2025
nr 10.289/2025 - materiały na listopad Wrzesień 2025
nr 09.288/2025 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2025
nr 07-08.286-287/2025 - materiały na cały rok Czerwiec 2025
nr 06.285/2025 - materiały na wrzesień Maj 2025
nr 05.284/2025 - materiały na czerwiec Kwiecień 2025
nr 04.283/2025 - materiały na maj Marzec 2025
nr 03.282/2025 - materiały na kwiecień Luty 2025
nr 02.281/2025 - materiały na marzec Styczeń 2025
nr 01.280/2025 - materiały na luty Grudzień 2024
nr 12.279/2024 - materiały na styczeń
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
Wielkość: 1922.97 kb
Stron: 7
Id: 2841
Kształcenie słuchu fonematycznego (scenariusze zajęć)
Fragment artykułu: Bardzo ważną rolę w procesie porozumiewania się, a konkretnie w odbiorze informacji, odgrywa słuch. Wyróżniamy słuch fizyczny – dotyczący świata dźwięków, słuch muzyczny – pomocny m.in. przy kształtowaniu poczucia rytmu czy do określania wysokości dźwięk... więcej
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (11.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX. Pomoce dydaktyczne 1
Pobierz pomoce dydaktyczne wykorzystane w tym scenariuszu. Pliki umieszczone są do osobnego pobrania
Fragment artykułu:
Bardzo ważną rolę w procesie porozumiewania się, a konkretnie w odbiorze informacji, odgrywa słuch. Wyróżniamy słuch fizyczny – dotyczący świata dźwięków, słuch muzyczny – pomocny m.in. przy kształtowaniu poczucia rytmu czy do określania wysokości dźwięków. Trzeci rodzaj to słuch fonematyczny, który spełnia najważniejszą rolę w odbiorze informacji. Dotyczy rozróżniania dźwięków mowy ludzkiej, jest podstawą opanowania umiejętności czytania i pisania. Dlatego nauczycielka przedszkola powinna w swoich działaniach z dziećmi uwzględnić szereg zabaw i ćwiczeń dotyczących kształtowania słuchu fonematycznego.
Artykułowi towarzyszy 7 scenariuszy zajęć, których motywy przewodnie to:
- ćwiczenie analizy słuchowej wyrazów dwusylabowych;
- kształcenie analizy sylabowej wyrazów dwusylabowych z wykorzystaniem schematu sylabowego;
- ćwiczenia analizy sylabowej słów jedno- i trzysylabowych;
- ćwiczenia w syntezie sylabowej słów dwu- i trzysylabowych;
- ćwiczenia w wyszukiwaniu sylab podobnych w nagłosie, doskonalenie umiejętności dzielenia słów na sylaby;
- kształcenie umiejętności wydzielania sylaby w nagłosie;
- ćwiczenia umiejętności wyodrębniania sylaby w wygłosie.
- "Sylabowy twister": Prowadząca przygotowała planszę (twister) z kółkami żółtymi, zielonymi, niebieskimi, czerwonymi oraz planszę ze strzałką wskazującą zadania. Prowadząca kręci strzałką oraz podaje kolor, nogę lub rękę, którą trzeba przenieść. Jeżeli strzałka pokaże: Podziel nazwę obrazka na sylaby – zadaniem dziecka jest wybrać dowolne pole z obrazkiem (zegar, lala, klocki, globus...), stanąć na nim prosto i podzielić wyraz na sylaby, jednocześnie wytupując sylaby. Zabawa trwa dotąd, dopóki dziecko nie podzieli na sylaby co najmniej czterech nazw obrazków.
- "Relaksacja"L Prowadząca podaje dziecku chustkę i mówi: Hej, roztropku pomysłowy, pokaż, jaki pomysł przyszedł ci do głowy! Następnie mówi: koza. Dzieli na sylaby wyraz, dołącza ruch – na każdą sylabę przekłada chusteczkę pod swoim kolanem. Nauczycielka pokazując obrazek z kart pracy zwraca się do kolejnego dziecka: Hej, roztropku pomysłowy, pokaż jaki pomysł przyszedł ci do głowy! Dziecko wypowiada nazwę obrazka (z wcześniejszych ćwiczeń). Wymyśla ruch (np. podrzucanie chusteczki na każdą sylabę), który następuje z jednoczesnym dzieleniem na sylaby wybranego słowa.
- "Leśne zgadywanki": Prowadząca pokazuje dziecku zestaw wybranych wcześniej obrazków ze schematami sylabowymi. W każdym schemacie jednakowe pierwsze sylaby są zaznaczone takim samym kolorem, np.: borowik – bocian; sowa – sosna. Zadaniem dziecka jest połączenie w pary obrazków, których schematy sylabowe mają sylabę w nagłosie zaznaczoną takim samym kolorem. Dziecko poprzez dedukcję wyciąga wniosek, że te obrazki są parą, bo ich nazwy zaczynają się taką samą sylabą.
Objętość artykułu: 7 stron.
Pomoce dydaktyczne: Pobierz pdf
