Kolorowa jesień [scenariusz z zakresu wspomagania rozwoju społecznego]
Zapraszamy do lektury drugiego z cyklu scenariuszy, w których autorka skupiła się na rozwijaniu umiejętności społecznych. Fragment artykułu: (…) Każdy świadomy nauczyciel stara się dostrzec i w sposób wartościowy wykorzystać sytuacje, która mogą pozytywnie wpłynąć na ... więcej
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (3.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.
Ostatnio pobierane
Znajdź dla siebie
Zapraszamy do lektury drugiego z cyklu scenariuszy, w których autorka skupiła się na rozwijaniu umiejętności społecznych.
Fragment artykułu:
(…) Każdy świadomy nauczyciel stara się dostrzec i w sposób wartościowy wykorzystać sytuacje, która mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój społeczny dzieci. Oczywiście nie można popadać w przesadę i cztery razy w ciągu dnia zwoływać narady w sprawie Adasia, który znowu wyrwał Tomkowi autko. Warto przypatrywać się dzieciom i ważne sprawy poruszać na forum, aby wszystkie przedszkolaki czerpały z nich naukę, lecz w pewnych sytuacjach należy postępować dyskretnie, aby nie zawstydzać dzieci. Doskonały efekt wychowawczy osiągniemy wówczas, gdy dzieci będą przestrzegać ustalonych zasad grupowych (społecznych) świadomie – z chęci bycia kimś dobrym, a nie ze strachu przed nauczycielem, który posadzi niegrzecznego przedszkolaka na krzesełku i każe mu przemyśleć złe zachowanie.
Kończąc te rozważania, chciałabym zaproponować scenariusz zajęć do wykorzystania w sytuacji, gdy mamy w grupie dziecko nieśmiałe i izolujące się (w trakcie zajęć podejmie zabawę z innymi dziećmi), jeśli chcemy nauczyć dzieci, jak podejmować wspólne decyzje (żyjemy przecież w społeczeństwie demokratycznym) i jeśli chcemy rozwinąć u dzieci umiejętność współpracy w większej grupie (pod warunkiem że dzieci potrafią już sprawnie pracować w parach i małych grupkach).
Główną część artykułu stanowi scenariusz zajęć dla dzieci pięcio- i sześcioletnich, w którym założono realizację następujących celów ogólnych:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych (1.1-2);
- wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec (8.1-2);
- wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt (12.1);
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną (13.1-2);
- kształtowanie gotowości dzieci do nauki czytania i pisania (14.4,6).
Artykułowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne w skali 1:1 (do samodzielnego wydruku), które można pobrać ze strony www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl!
Objętość artykułu: 3 strony.