Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 867.31 kb
Stron: 3
Id: 2979

Kolorowa jesień [scenariusz z zakresu wspomagania rozwoju społecznego]

Monika Majewska   Listopad 2012

Zapraszamy do lektury drugiego z cyklu scenariuszy, w których autorka skupiła się na rozwijaniu umiejętności społecznych. Fragment artykułu: (…) Każdy świadomy nauczyciel stara się dostrzec i w sposób wartościowy wykorzystać sytuacje, która mogą pozytywnie wpłynąć na ... więcej
Pobierz

Zobacz również

jesieńpięciolatekrozwój społecznyscenariusz zajęćsześciolatek

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Umiejętności społeczne

Więcej z tego numeru

Listopad 2012

Zapraszamy do lektury drugiego z cyklu scenariuszy, w których autorka skupiła się na rozwijaniu umiejętności społecznych.

Fragment artykułu:
(…) Każdy świadomy nauczyciel stara się dostrzec i w sposób wartościowy wykorzystać sytuacje, która mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój społeczny dzieci. Oczywiście nie można popadać w przesadę i cztery razy w ciągu dnia zwoływać narady w sprawie Adasia, który znowu wyrwał Tomkowi autko. Warto przypatrywać się dzieciom i ważne sprawy poruszać na forum, aby wszystkie przedszkolaki czerpały z nich naukę, lecz w pewnych sytuacjach należy postępować dyskretnie, aby nie zawstydzać dzieci. Doskonały efekt wychowawczy osiągniemy wówczas, gdy dzieci będą przestrzegać ustalonych zasad grupowych (społecznych) świadomie – z chęci bycia kimś dobrym, a nie ze strachu przed nauczycielem, który posadzi niegrzecznego przedszkolaka na krzesełku i każe mu przemyśleć złe zachowanie.
Kończąc te rozważania, chciałabym zaproponować scenariusz zajęć do wykorzystania w sytuacji, gdy mamy w grupie dziecko nieśmiałe i izolujące się (w trakcie zajęć podejmie zabawę z innymi dziećmi), jeśli chcemy nauczyć dzieci, jak podejmować wspólne decyzje (żyjemy przecież w społeczeństwie demokratycznym) i jeśli chcemy rozwinąć u dzieci umiejętność współpracy w większej grupie (pod warunkiem że dzieci potrafią już sprawnie pracować w parach i małych grupkach).

Główną część artykułu stanowi scenariusz zajęć dla dzieci pięcio- i sześcioletnich, w którym założono realizację następujących celów ogólnych:

  • kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych (1.1-2);
  • wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec (8.1-2);
  • wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt (12.1);
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną (13.1-2);
  • kształtowanie gotowości dzieci do nauki czytania i pisania (14.4,6).

Artykułowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne w skali 1:1 (do samodzielnego wydruku), które można pobrać ze strony www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl!

Objętość artykułu:
3 strony.

 

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania