Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 457.82 kb
Stron: 2
Id: 2942

Kiedy coś buduję, to z kolegą współpracuję (wspomaganie rozwoju społecznego dziecka)

Monika Majewska   Październik 2012

Zapraszamy do lektury pierwszego z cyklu scenariuszy, w których autorka skupiła się na rozwijaniu umiejętności społecznych. Cykl „Kiedy coś buduję, to z kolegą współpracuję” pomoże każdemu nauczycielowi zorganizować zajęcia kształtujące u dzieci właściwy obraz życia społecz... więcej
Pobierz

Zobacz również

czterolatekpięciolatekrozwój społecznyscenariusz zajęć

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Umiejętności społeczne

Więcej z tego numeru

Październik 2012

Zapraszamy do lektury pierwszego z cyklu scenariuszy, w których autorka skupiła się na rozwijaniu umiejętności społecznych. Cykl „Kiedy coś buduję, to z kolegą współpracuję” pomoże każdemu nauczycielowi zorganizować zajęcia kształtujące u dzieci właściwy obraz życia społecznego wraz z panującymi w nim relacjami i zasadami.

Fragment artykułu:
Zapewne każdy świadomy nauczyciel zdaje sobie sprawę z tego, że podczas codziennej pracy najistotniejsze jest, aby sprawiać dzieciom radość z poznawania świata. Wiemy, jak ważny jest wszechstronny rozwój dziecka, dlatego dokładamy wszelkich starań, by wzbogacać słownictwo dzieci, rozwijać umiejętność logicznego i twórczego myślenia, kształtować poczucie rytmu, uwrażliwiać na sztukę, czy też usprawniać sferę manualną. Nie możemy jednak zapominać o tym, że dla prawidłowego funkcjonowania dzieci w grupie rówieśniczej równie znaczące jest rozwijanie ich umiejętności społecznych. Współczesne dzieci bardzo dobrze radzą sobie z czynnościami intelektualnymi, jednak mają coraz więcej problemów z nawiązywaniem pozytywnych relacji z rówieśnikami.
Kiedy rozmawiam z rodzicami i wspominam, że ich dziecko nie podejmuje prób współpracy z kolegami, rodzice dumnie odpowiadają: moje dziecko jest indywidualistą, tak jak ja. Niestety taka postawa rodzica nie ułatwia życia nauczycielowi, a co gorsze – może bardzo negatywnie wpływać na zachowanie dziecka. Dlatego mając na uwadze dobro dzieci, powinniśmy więcej czasu poświęcać na edukację społeczną, którą można w naturalny sposób połączyć z innymi formami aktywności, w tym również intelektualnej.
Poniżej proponuję scenariusz zajęć, w którym dominuje praca zespołowa i wspólna zabawa, ale nie brakuje też okazji do utrwalenia pojęć matematycznych, nabywania sprawności manualnej oraz rozwijania ekspresji werbalnej, plastycznej i muzycznej.

Główną część artykułu stanowi scenariusz zajęć dla dzieci cztero-, pięcioletnich „W indiańskiej wiosce”, w którym założono realizację następujących celów ogólnych:

  • kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych (1.1-2);
  • wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec (8.1-2);
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego wraz z edukacją matematyczną (13.1).

Artykułowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne – 9 szablonów śladów i 1 szablon kropelek deszczu w skali 1:1 (do samodzielnego wydruku), które można pobrać ze strony www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl!

Objętość artykułu: 2 strony.

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania