Kiedy coś buduję, to z kolegą współpracuję (wspomaganie rozwoju społecznego dziecka)
Zapraszamy do lektury pierwszego z cyklu scenariuszy, w których autorka skupiła się na rozwijaniu umiejętności społecznych. Cykl „Kiedy coś buduję, to z kolegą współpracuję” pomoże każdemu nauczycielowi zorganizować zajęcia kształtujące u dzieci właściwy obraz życia społecz... więcej
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (3.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.
Ostatnio pobierane
Znajdź dla siebie
Zapraszamy do lektury pierwszego z cyklu scenariuszy, w których autorka skupiła się na rozwijaniu umiejętności społecznych. Cykl „Kiedy coś buduję, to z kolegą współpracuję” pomoże każdemu nauczycielowi zorganizować zajęcia kształtujące u dzieci właściwy obraz życia społecznego wraz z panującymi w nim relacjami i zasadami.
Fragment artykułu:
Zapewne każdy świadomy nauczyciel zdaje sobie sprawę z tego, że podczas codziennej pracy najistotniejsze jest, aby sprawiać dzieciom radość z poznawania świata. Wiemy, jak ważny jest wszechstronny rozwój dziecka, dlatego dokładamy wszelkich starań, by wzbogacać słownictwo dzieci, rozwijać umiejętność logicznego i twórczego myślenia, kształtować poczucie rytmu, uwrażliwiać na sztukę, czy też usprawniać sferę manualną. Nie możemy jednak zapominać o tym, że dla prawidłowego funkcjonowania dzieci w grupie rówieśniczej równie znaczące jest rozwijanie ich umiejętności społecznych. Współczesne dzieci bardzo dobrze radzą sobie z czynnościami intelektualnymi, jednak mają coraz więcej problemów z nawiązywaniem pozytywnych relacji z rówieśnikami.
Kiedy rozmawiam z rodzicami i wspominam, że ich dziecko nie podejmuje prób współpracy z kolegami, rodzice dumnie odpowiadają: moje dziecko jest indywidualistą, tak jak ja. Niestety taka postawa rodzica nie ułatwia życia nauczycielowi, a co gorsze – może bardzo negatywnie wpływać na zachowanie dziecka. Dlatego mając na uwadze dobro dzieci, powinniśmy więcej czasu poświęcać na edukację społeczną, którą można w naturalny sposób połączyć z innymi formami aktywności, w tym również intelektualnej.
Poniżej proponuję scenariusz zajęć, w którym dominuje praca zespołowa i wspólna zabawa, ale nie brakuje też okazji do utrwalenia pojęć matematycznych, nabywania sprawności manualnej oraz rozwijania ekspresji werbalnej, plastycznej i muzycznej.
Główną część artykułu stanowi scenariusz zajęć dla dzieci cztero-, pięcioletnich „W indiańskiej wiosce”, w którym założono realizację następujących celów ogólnych:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych (1.1-2);
- wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec (8.1-2);
- wspomaganie rozwoju intelektualnego wraz z edukacją matematyczną (13.1).
Artykułowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne – 9 szablonów śladów i 1 szablon kropelek deszczu w skali 1:1 (do samodzielnego wydruku), które można pobrać ze strony www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl!
Objętość artykułu: 2 strony.