
Karnawał figur geometrycznych (edukacja matematyczna)
Edyta Kaczanowska
Luty 2013
Artykułowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne które można pobrać TU. Na główną część artykułu składa się scenariusz zajęć dla najstarszej grupy przedszkolaków, którego cele ogólne to: rozwijanie umiejętności klasyfikowania figur geometrycznych według ok... więcej
Artykułowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne które można pobrać TU. Na główną część artykułu składa się scenariusz zajęć dla najstarszej grupy przedszkolaków, którego cele ogólne to: rozwijanie umiejętności klasyfikowania figur geometrycznych według ok... więcej
Zobacz również
cykl Jak przygotować przedszkolaka do szkoły?geometriamatematykaprzygotowanie do szkołyscenariusz zajęć
Więcej z działu
Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna
Więcej z tego numeru
Luty 2013
Artykułowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne które można pobrać TU.
Na główną część artykułu składa się scenariusz zajęć dla najstarszej grupy przedszkolaków, którego cele ogólne to:
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania figur geometrycznych według określonych cech;
- doskonalenie umiejętności odtwarzania rytmu geometrycznego;
- stwarzanie okazji do aktywności ruchowo-tanecznej.
Ujęte w scenariuszu umiejętności dzieci to:
- rozróżnianie figur geometrycznych (koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt, półkole, romb, trapez);
- przekształcanie wybranych figur geometrycznych;
- układanie obrazka z figur geometrycznych według wzoru;
- klasyfikowanie figur geometrycznych według kształtu, koloru i wielkości;
- układanie figur geometrycznych w szeregu według podanego rytmu;
- wyodrębnianie figury geometrycznej według jednej, dwóch i trzech cech;
- uzupełnianie tabelki według kodu (kształt z wielkością, kolor);
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce (w parach, w korowodzie i w grupie);
- posługiwanie się w działaniu wyobraźnią;
- współdziałanie i współpraca.
Ze wstępu do artykułu:
W kolejnych propozycjach scenariuszy będzie uwzględniany przyrost umiejętności dzieci w zakresie pojęć matematycznych nabytych w pierwszym półroczu. Zajęcia te będą miały na celu rozwijanie i doskonalenie kluczowych umiejętności matematycznych. W lutym na bazie tematyki dotyczącej kończącego się karnawału zrealizujemy treści związane z figurami geometrycznymi i rytmami.
Opracowując scenariusz, miałam na uwadze przede wszystkim metody pedagogiki zabawy oraz metodę kształtowania pojęć matematycznych według Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Sytuacje edukacyjne opisałam w formie zadaniowej nakierowanej na dzieci w starszym wieku przedszkolnym.
W kolejnych propozycjach scenariuszy będzie uwzględniany przyrost umiejętności dzieci w zakresie pojęć matematycznych nabytych w pierwszym półroczu. Zajęcia te będą miały na celu rozwijanie i doskonalenie kluczowych umiejętności matematycznych. W lutym na bazie tematyki dotyczącej kończącego się karnawału zrealizujemy treści związane z figurami geometrycznymi i rytmami.
Opracowując scenariusz, miałam na uwadze przede wszystkim metody pedagogiki zabawy oraz metodę kształtowania pojęć matematycznych według Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Sytuacje edukacyjne opisałam w formie zadaniowej nakierowanej na dzieci w starszym wieku przedszkolnym.