
Jak stymulować rozwój „pokolenia komputerowego?” (symultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytania)
Dlaczego tak się dzieje, że choć jakość naszego życia zmienia się wciąż na lepsze, dzieci mają coraz trudniejsze warunki do uczenia się języka, a więc w efekcie – do uczenia się myślenia logicznego i przygotowania do nauki w szkole? Badania prowadzone między innymi w Katedrze Logopedii i Lingw... więcej
Dlaczego tak się dzieje, że choć jakość naszego życia zmienia się wciąż na lepsze, dzieci mają coraz trudniejsze warunki do uczenia się języka, a więc w efekcie – do uczenia się myślenia logicznego i przygotowania do nauki w szkole? Badania prowadzone między innymi w Katedrze Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie pokazały, że wiele dzieci w wieku przedszkolnym ma ogromne problemy nie tylko z funkcjami motorycznymi (szczególnie ze sprawnością manualną i narządów artykulacyjnych), ale i z opanowaniem gramatyki języka polskiego i słownictwa koniecznego do opisywania świata.
Rozwijający się mózg dziecka atakują przede wszystkim bodźce wzrokowe (telewizor, komputer, billboardy, reklamy, emotikony). Są one przetwarzane w prawej półkuli mózgu, silnie warunkują jej wysoką aktywność, zwalniając tym samym rozwój lewej półkuli, odpowiedzialnej za uczenie się języka mówionego i pisanego.
W artykule przeczytamy m.in. o przyczynach opóźnionego rozwoju mowy i przyczynach powstawania wad wymowy u dzieci, zapoznamy się z etapami wprowadzania dzieci w świat języka pisanego (a szczególnie z etapem I – odczytywaniem samogłosek, składającym się z podetapu powtarzania, rozumienia i samodzielnego nazywania). Artykułowi towarzyszy przykładowy scenariusz zajęć podczas których dzieci zapoznają się z zapisem trzech samogłosek: a, u, i.