Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1900.15 kb
Stron: 6
Id: 35

Jak stymulować rozwój „pokolenia komputerowego?” (symultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytania)

Jagoda Cieszyńska-Rożek    Wrzesień 2010

Dlaczego tak się dzieje, że choć jakość naszego życia zmienia się wciąż na lepsze, dzieci mają coraz trudniejsze warunki do uczenia się języka, a więc w efekcie – do uczenia się myślenia logicznego i przygotowania do nauki w szkole? Badania prowadzone między innymi w Katedrze Logopedii i Lingw... więcej
Pobierz

Zobacz również

nauka czytaniarozwój dzieckascenariusz zajęćsymultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytaniawczesne wspomaganiecykl Symultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytania

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Wrzesień 2010

Dlaczego tak się dzieje, że choć jakość naszego życia zmienia się wciąż na lepsze, dzieci mają coraz trudniejsze warunki do uczenia się języka, a więc w efekcie – do uczenia się myślenia logicznego i przygotowania do nauki w szkole? Badania prowadzone między innymi w Katedrze Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie pokazały, że wiele dzieci w wieku przedszkolnym ma ogromne problemy nie tylko z funkcjami motorycznymi (szczególnie ze sprawnością manualną i narządów artykulacyjnych), ale i z opanowaniem gramatyki języka polskiego i słownictwa koniecznego do opisywania świata.
Rozwijający się mózg dziecka atakują przede wszystkim bodźce wzrokowe (telewizor, komputer, billboardy, reklamy, emotikony). Są one przetwarzane w prawej półkuli mózgu, silnie warunkują jej wysoką aktywność, zwalniając tym samym rozwój lewej półkuli, odpowiedzialnej za uczenie się języka mówionego i pisanego.


W artykule przeczytamy m.in. o przyczynach opóźnionego rozwoju mowy i przyczynach powstawania wad wymowy u dzieci, zapoznamy się z etapami wprowadzania dzieci w świat języka pisanego (a szczególnie z etapem I – odczytywaniem samogłosek, składającym się z podetapu powtarzania, rozumienia i samodzielnego nazywania). Artykułowi towarzyszy przykładowy scenariusz zajęć podczas których dzieci zapoznają się z zapisem trzech samogłosek: a, u, i.