Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 384.07 kb
Stron: 3
Id: 827

Jak dostosować edukację do potrzeb dziecka? (Edukacja Montessori)

Joanna Maghen   Marzec 2011

Trudno jest przygotować zajęcia edukacyjne dla grupy dzieci, tak żeby rzeczywiście wszystkie nauczyły się czegoś konkretnego. Jeżeli dziecko samo ma się uczyć, to trzeba mu dać przestrzeń i czas do nauki. Wiemy ogólnie, jakie umiejętności powinny zdobyć dzieci w wieku trzech, czterech czy p... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (2.46 PLN brutto) lub za pomocą pobrań.

Zobacz również

cykl Edukacja MontessoriindywidualizacjaMaria Montessorinowa podstawa programowapotrzeby dziecka

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Systemy pedagogiczne, koncepcje edukacyjne, nowatorskie metody...

Więcej z tego numeru

Marzec 2011

Trudno jest przygotować zajęcia edukacyjne dla grupy dzieci, tak żeby rzeczywiście wszystkie nauczyły się czegoś konkretnego. Jeżeli dziecko samo ma się uczyć, to trzeba mu dać przestrzeń i czas do nauki.
Wiemy ogólnie, jakie umiejętności powinny zdobyć dzieci w wieku trzech, czterech czy pięciu lat. Ale każdy nauczyciel wie, że dzieci zdobywają umiejętności w różnym czasie. Im mniejsze dziecko, tym większe różnice. Im mniejsze dziecko, tym bardziej zarysowany indywidualny zasób wiedzy i umiejętności. Każde dziecko nauczy się robić kulkę z plasteliny, ale Jaś – mając trzy lata, a Staś – mając trzy i pół roku.
W nowej podstawie programowej czytamy: Zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r., zał. nr 1). Dzięki obserwacjom dowiadujemy się, na jakim poziomie rozwoju jest dane dziecko oraz co możemy dla niego zrobić. Ponieważ obserwujemy nie grupę, tylko dziecko, to wnioski z tych obserwacji dotyczą konkretnego dziecka. Czy zatem podstawa programowa wymaga indywidualnego nauczania? Stworzenia idealnie dopasowanego indywidualnego programu dla każdego dziecka? Myślę, że dla każdego nauczyciela brzmi to jak niespełnione marzenie. Czy jednak jest to możliwe?