
„Instytucja babci” pilnie poszukiwana…
Podtytuł: Kilka słów o tym, jak odczytywać potrzeby rozwojowe dzieci Fragment artykułu: Z ostatniego koncertu muzycznego przedszkolaków „Magia rytmów” (z cyklu „Muzyka wokół nas”), którego organizatorem jest od lat Państwowa Szkoła Muzyc... więcej
Podtytuł: Kilka słów o tym, jak odczytywać potrzeby rozwojowe dzieci
Fragment artykułu:
Z ostatniego koncertu muzycznego przedszkolaków „Magia rytmów” (z cyklu „Muzyka wokół nas”), którego organizatorem jest od lat Państwowa Szkoła Muzyczna II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie, wyszłam jak zaczarowana. Byłam urzeczona żywą reakcją dzieci, ich erudycją muzyczną, doskonałym przygotowaniem merytorycznym – jako odbiorców i uczestników koncertu – oraz postawą wytrawnego melomana. Obserwując gorączkowe przygotowania dzieci do koncertu, zauważyłam, że w gronie słuchaczy zasiadały już dwu-, trzyletnie dzieci i... to było piękne! Wydawałoby się, że takie maluszki – ze zrozumiałych względów – mogłyby mieć trudności w zakresie kolekcjonowania wrażeń, zwłaszcza że są w trakcie koncertu „unieruchomione”, ale okazało się, że w tym gronie nie ma mowy o tego typu problemach.
Przedszkolaki wypełniały czas oczekiwania na koncert doskonałą (aczkolwiek nieprzewidzianą w programie) zabawą, do której przez przypadek zostałam włączona. Wiadomo wszak nie od dziś, że dzięki zabawie wszystko staje się łatwe, proste i możliwe. Zróżnicowanie zabaw ze względu na rodzaj, treść czy też czas trwania zależy od wielu predykatorów (m.in. od płci i wieku bawiących się dzieci, psychoruchowego rozwoju, samopoczucia, miejsca, atmosfery). Warto pamiętać o tym, że nawet w tzw. sytuacjach awaryjnych dobrze mieć pod ręką repertuar zabaw, które można zorganizować w każdym miejscu, gdzie są dzieci, nie przeszkadzając innym (np. dorosłym, a więc rodzicom w domu, współpasażerom w tramwaju lub autobusie, w centrum handlowym). Poniżej znajduje się kilka przykładów tego typu zabaw.
W dalszej części tekstu znajdziemy:
- opis zapowiedzianych powyżej zabaw przeznaczonych dla dzieci dwu-, trzy-, cztero- i pięcioletnich;
- pomysły na zabawy językowo-słowne;
- pomysły na bajki-rymowanki i zgadywanki-rysowanki;
- opis przykładowych zabaw z wykorzystaniem worka Seguina.
Artykuł ten stanowi świetny materiał do przekazania rodzicom w ramach tzw. pedagogizacji!