Typ: pdf
Wielkość: 2419.62 kb
Stron: 3
Id: 3027

„Instytucja babci” pilnie poszukiwana…

Elżbieta M. Minczakiewicz   Grudzień 2012

Podtytuł: Kilka słów o tym, jak odczytywać potrzeby rozwojowe dzieci Fragment artykułu: Z ostatniego koncertu muzycznego przedszkolaków „Magia rytmów” (z cyklu „Muzyka wokół nas”), którego organizatorem jest od lat Państwowa Szkoła Muzyc... więcej
Pobierz

Zobacz również

potrzeby dzieckazabawapedagogizacjadwulatektrzylatekczterolatekpięciolatek

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Współpraca z rodzicami i pedagogizacja

Więcej z tego numeru

Grudzień 2012

Podtytuł: Kilka słów o tym, jak odczytywać potrzeby rozwojowe dzieci

Fragment artykułu:

Z ostatniego koncertu muzycznego przedszkolaków „Magia rytmów” (z cyklu „Muzyka wokół nas”), którego organizatorem jest od lat Państwowa Szkoła Muzyczna II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie, wyszłam jak zaczarowana. Byłam urzeczona żywą reakcją dzieci, ich erudycją muzyczną, doskonałym przygotowaniem merytorycznym – jako odbiorców i uczestników koncertu – oraz postawą wytrawnego melomana. Obserwując gorączkowe przygotowania dzieci do koncertu, zauważyłam, że w gronie słuchaczy zasiadały już dwu-, trzyletnie dzieci i... to było piękne! Wydawałoby się, że takie maluszki – ze zrozumiałych względów – mogłyby mieć trudności w zakresie kolekcjonowania wrażeń, zwłaszcza że są w trakcie koncertu „unieruchomione”, ale okazało się, że w tym gronie nie ma mowy o tego typu problemach.
Przedszkolaki wypełniały czas oczekiwania na koncert doskonałą (aczkolwiek nieprzewidzianą w programie) zabawą, do której przez przypadek zostałam włączona. Wiadomo wszak nie od dziś, że dzięki zabawie wszystko staje się łatwe, proste i możliwe. Zróżnicowanie zabaw ze względu na rodzaj, treść czy też czas trwania zależy od wielu predykatorów (m.in. od płci i wieku bawiących się dzieci, psychoruchowego rozwoju, samopoczucia, miejsca, atmosfery). Warto pamiętać o tym, że nawet w tzw. sytuacjach awaryjnych dobrze mieć pod ręką repertuar zabaw, które można zorganizować w każdym miejscu, gdzie są dzieci, nie przeszkadzając innym (np. dorosłym, a więc rodzicom w domu, współpasażerom w tramwaju lub autobusie, w centrum handlowym). Poniżej znajduje się kilka przykładów tego typu zabaw.

W dalszej części tekstu znajdziemy:

  • opis zapowiedzianych powyżej zabaw przeznaczonych dla dzieci dwu-, trzy-, cztero- i pięcioletnich;
  • pomysły na zabawy językowo-słowne;
  • pomysły na bajki-rymowanki i zgadywanki-rysowanki;
  • opis przykładowych zabaw z wykorzystaniem worka Seguina.

Artykuł ten stanowi świetny materiał do przekazania rodzicom w ramach tzw. pedagogizacji!