Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 2419.62 kb
Stron: 3
Id: 3027

„Instytucja babci” pilnie poszukiwana…

Elżbieta M. Minczakiewicz   Grudzień 2012

Podtytuł: Kilka słów o tym, jak odczytywać potrzeby rozwojowe dzieci Fragment artykułu: Z ostatniego koncertu muzycznego przedszkolaków „Magia rytmów” (z cyklu „Muzyka wokół nas”), którego organizatorem jest od lat Państwowa Szkoła Muzyc... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (3.69 PLN brutto) lub za pomocą pobrań.

Zobacz również

potrzeby dzieckazabawapedagogizacjadwulatektrzylatekczterolatekpięciolatek

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Współpraca z rodzicami i pedagogizacja

Więcej z tego numeru

Grudzień 2012

Podtytuł: Kilka słów o tym, jak odczytywać potrzeby rozwojowe dzieci

Fragment artykułu:

Z ostatniego koncertu muzycznego przedszkolaków „Magia rytmów” (z cyklu „Muzyka wokół nas”), którego organizatorem jest od lat Państwowa Szkoła Muzyczna II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie, wyszłam jak zaczarowana. Byłam urzeczona żywą reakcją dzieci, ich erudycją muzyczną, doskonałym przygotowaniem merytorycznym – jako odbiorców i uczestników koncertu – oraz postawą wytrawnego melomana. Obserwując gorączkowe przygotowania dzieci do koncertu, zauważyłam, że w gronie słuchaczy zasiadały już dwu-, trzyletnie dzieci i... to było piękne! Wydawałoby się, że takie maluszki – ze zrozumiałych względów – mogłyby mieć trudności w zakresie kolekcjonowania wrażeń, zwłaszcza że są w trakcie koncertu „unieruchomione”, ale okazało się, że w tym gronie nie ma mowy o tego typu problemach.
Przedszkolaki wypełniały czas oczekiwania na koncert doskonałą (aczkolwiek nieprzewidzianą w programie) zabawą, do której przez przypadek zostałam włączona. Wiadomo wszak nie od dziś, że dzięki zabawie wszystko staje się łatwe, proste i możliwe. Zróżnicowanie zabaw ze względu na rodzaj, treść czy też czas trwania zależy od wielu predykatorów (m.in. od płci i wieku bawiących się dzieci, psychoruchowego rozwoju, samopoczucia, miejsca, atmosfery). Warto pamiętać o tym, że nawet w tzw. sytuacjach awaryjnych dobrze mieć pod ręką repertuar zabaw, które można zorganizować w każdym miejscu, gdzie są dzieci, nie przeszkadzając innym (np. dorosłym, a więc rodzicom w domu, współpasażerom w tramwaju lub autobusie, w centrum handlowym). Poniżej znajduje się kilka przykładów tego typu zabaw.

W dalszej części tekstu znajdziemy:

  • opis zapowiedzianych powyżej zabaw przeznaczonych dla dzieci dwu-, trzy-, cztero- i pięcioletnich;
  • pomysły na zabawy językowo-słowne;
  • pomysły na bajki-rymowanki i zgadywanki-rysowanki;
  • opis przykładowych zabaw z wykorzystaniem worka Seguina.

Artykuł ten stanowi świetny materiał do przekazania rodzicom w ramach tzw. pedagogizacji!