Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Jak wypełnić? – pomocne wskazówki

Ewa Zielińska    Październik 2012

Ze wstępu do artykułu: (…) Z rozmów z nauczycielami wynika, że prowadzenie obserwacji dziecka nie przysparza szczególnych trudności. Problemem jest natomiast analiza i ocena kompetencji dziecka oraz opisanie w krótki, zwięzły, jednoznaczny sposób osiągnięć, możliw... więcej
Pobierz
Ten plik można pobrać bezpłatnie.
Pomoce dydaktyczne 1
Pobierz pomoce dydaktyczne wykorzystane w tym scenariuszu. Pliki umieszczone są do osobnego pobrania

Ze wstępu do artykułu:
(…) Z rozmów z nauczycielami wynika, że prowadzenie obserwacji dziecka nie przysparza szczególnych trudności. Problemem jest natomiast analiza i ocena kompetencji dziecka oraz opisanie w krótki, zwięzły, jednoznaczny sposób osiągnięć, możliwości, potrzeb oraz działań naprawczych.
Wychodząc naprzeciwko oczekiwaniom nauczycieli, postanowiliśmy artykuł Ewy Zielińskiej na temat wypełniania informacji o gotowości szkolnej dziecka wydrukować dwukrotnie: w bieżącym numerze oraz w marcu 2013 roku. Jesteśmy przekonani, że dokumentowanie wstępnej obserwacji (diagnozy przedszkolaka) przy wykorzystaniu proponowanych przez autorkę konkretnych ocen, stwierdzeń, sformułowań, ułatwi nauczycielom opis stanu wiedzy i umiejętności badanego dziecka.

Fragment artykułu:
Na prośbę nauczycielek wychowania przedszkolnego podjęłam próbę opracowania materiału, który jest tylko propozycją ułatwiającą wypełnianie Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Można z niej skorzystać lub nie.
W opracowaniu starałam się uwzględnić wszystko to, co zawarte jest w obszarach działalności edukacyjnej przedszkola i nieco więcej. Nauczycielki wychowania przedszkolnego zawsze podejmują z dziećmi działania wykraczające poza podstawę programową. Mam jednak świadomość, że wielu nowatorskich metod pracy nie uwzględniłam w punkcie Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka, ale liczę na to, że zostaną one wpisane.
Starałam się rozszerzyć zakres kompetencji dziecka kończącego przedszkole, zawarty w podstawie programowej, dlatego korzystałam z różnych sprawdzianów rozwojowych znajdujących się w publikacjach psychologicznych. Rozszerzenie wymagań o sprawność ruchową i uszczegółowienie zakresu treści w badanych obszarach edukacyjnych ułatwi nauczycielkom wypełnienie dokumentu. W tym samym celu rozdzieliłam umiejętności matematyczne od gotowości do nauki czytania i pisania. Bardzo starałam się też o to, aby nie było powtórzeń, ale czasami nie dało się ich uniknąć.
W punktach Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka i Wskazówki dla rodziców umieściłam różne rozwiązania metodyczne, a więc propozycje zajęć, zabaw i sytuacji edukacyjnych, dzięki którym nauczycielka lub rodzic mogą wspomagać rozwój.

Na ten obszerny, wartościowy artykuł stanowiący wzór i propozycję sporządzenia Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole złożyły się następujące punkty dotyczące sposobu wykonania opisu:

  • zakresu opanowania wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze (kolejno): 1. umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej, 2. umiejętności matematycznych, 3. gotowości do czytania i pisania, 4. sprawności motorycznej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, 5. sprawności manualnej, 6. samodzielności, w tym umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych;
  • potrzeb rozwojowych dziecka, w tym zauważonych predyspozycji, uzdolnień i zainteresowań;
  • dodatkowych spostrzeżeń na temat dziecka.

W każdym z obszarów przedstawiono przykładowy opis z podziałem na następujące części:

  • mocne strony dziecka;
  • zauważone trudności;
  • podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka;
  • wskazówki dla rodziców.

Dodatkowo informacje o gotowości szkolnej dziecka (w formacie Word) możesz pobrać ze strony www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl!

Objętość artykułu: 6 stron.

Więcej z działu

Gotowość szkolna

Więcej z tego numeru

Październik 2012

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Akademia Dziecięcej Matematyki® dla Rad Pedagogicznych sprawdź