bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl
nr 12.279/2024 - materiały na styczeń Listopad 2024
nr 11.278/2024 - materiały na grudzień Październik 2024
nr 10.277/2024 - materiały na listopad Wrzesień 2024
nr 9.276/2024 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2024
nr 7-8.274-275/2024 - materiały na cały rok Czerwiec 2024
nr 6.273/2024 - materiały na wrzesień Maj 2024
nr 5.272/2024 - materiały na czerwiec Kwiecień 2024
nr 4.271/2024 - materiały na maj Marzec 2024
nr 3.270/2024 - materiały na kwiecień Luty 2024
nr 2.269/2024 - materiały na marzec Styczeń 2024
nr 01.268/2024 - materiały na luty Grudzień 2023
nr 12.267/2023 - materiały na styczeń
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
Wielkość: 612.46 kb
Stron: 6
Id: 2921
Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Jak wypełnić? – pomocne wskazówki
Ze wstępu do artykułu: (…) Z rozmów z nauczycielami wynika, że prowadzenie obserwacji dziecka nie przysparza szczególnych trudności. Problemem jest natomiast analiza i ocena kompetencji dziecka oraz opisanie w krótki, zwięzły, jednoznaczny sposób osiągnięć, możliw... więcej
Ten plik można pobrać bezpłatnie. Pomoce dydaktyczne 1
Pobierz pomoce dydaktyczne wykorzystane w tym scenariuszu. Pliki umieszczone są do osobnego pobrania
Ze wstępu do artykułu:
(…) Z rozmów z nauczycielami wynika, że prowadzenie obserwacji dziecka nie przysparza szczególnych trudności. Problemem jest natomiast analiza i ocena kompetencji dziecka oraz opisanie w krótki, zwięzły, jednoznaczny sposób osiągnięć, możliwości, potrzeb oraz działań naprawczych.
Wychodząc naprzeciwko oczekiwaniom nauczycieli, postanowiliśmy artykuł Ewy Zielińskiej na temat wypełniania informacji o gotowości szkolnej dziecka wydrukować dwukrotnie: w bieżącym numerze oraz w marcu 2013 roku. Jesteśmy przekonani, że dokumentowanie wstępnej obserwacji (diagnozy przedszkolaka) przy wykorzystaniu proponowanych przez autorkę konkretnych ocen, stwierdzeń, sformułowań, ułatwi nauczycielom opis stanu wiedzy i umiejętności badanego dziecka.
Fragment artykułu:
Na prośbę nauczycielek wychowania przedszkolnego podjęłam próbę opracowania materiału, który jest tylko propozycją ułatwiającą wypełnianie Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Można z niej skorzystać lub nie.
W opracowaniu starałam się uwzględnić wszystko to, co zawarte jest w obszarach działalności edukacyjnej przedszkola i nieco więcej. Nauczycielki wychowania przedszkolnego zawsze podejmują z dziećmi działania wykraczające poza podstawę programową. Mam jednak świadomość, że wielu nowatorskich metod pracy nie uwzględniłam w punkcie Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka, ale liczę na to, że zostaną one wpisane.
Starałam się rozszerzyć zakres kompetencji dziecka kończącego przedszkole, zawarty w podstawie programowej, dlatego korzystałam z różnych sprawdzianów rozwojowych znajdujących się w publikacjach psychologicznych. Rozszerzenie wymagań o sprawność ruchową i uszczegółowienie zakresu treści w badanych obszarach edukacyjnych ułatwi nauczycielkom wypełnienie dokumentu. W tym samym celu rozdzieliłam umiejętności matematyczne od gotowości do nauki czytania i pisania. Bardzo starałam się też o to, aby nie było powtórzeń, ale czasami nie dało się ich uniknąć.
W punktach Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka i Wskazówki dla rodziców umieściłam różne rozwiązania metodyczne, a więc propozycje zajęć, zabaw i sytuacji edukacyjnych, dzięki którym nauczycielka lub rodzic mogą wspomagać rozwój.
Na ten obszerny, wartościowy artykuł stanowiący wzór i propozycję sporządzenia Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole złożyły się następujące punkty dotyczące sposobu wykonania opisu:
- zakresu opanowania wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze (kolejno): 1. umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej, 2. umiejętności matematycznych, 3. gotowości do czytania i pisania, 4. sprawności motorycznej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, 5. sprawności manualnej, 6. samodzielności, w tym umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych;
- potrzeb rozwojowych dziecka, w tym zauważonych predyspozycji, uzdolnień i zainteresowań;
- dodatkowych spostrzeżeń na temat dziecka.
W każdym z obszarów przedstawiono przykładowy opis z podziałem na następujące części:
- mocne strony dziecka;
- zauważone trudności;
- podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka;
- wskazówki dla rodziców.
Dodatkowo informacje o gotowości szkolnej dziecka (w formacie Word) możesz pobrać ze strony www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl!
Objętość artykułu: 6 stron.