
Gram na instrumentach perkusyjnych (zabawy muzyczno-ruchowe dla dzieci pięcio- i sześcioletnich)
Każdy z nas żyje w świecie dźwięków. Tworzą go nie tylko instrumenty i muzyka, ale przede wszystkim odgłosy życia codziennego. Najmłodszym właśnie otoczenie pomaga odróżniać, odbierać oraz identyfikować dźwięki. Nauczyciel w przedszkolu może umiejętnie wspomagać rozwój uzdolnień... więcej
Każdy z nas żyje w świecie dźwięków. Tworzą go nie tylko instrumenty i muzyka, ale przede wszystkim odgłosy życia codziennego. Najmłodszym właśnie otoczenie pomaga odróżniać, odbierać oraz identyfikować dźwięki. Nauczyciel w przedszkolu może umiejętnie wspomagać rozwój uzdolnień muzycznych u wychowanków poprzez uwrażliwianie słuchu, wyrażanie emocji związanych z muzyką czy wspólne dzielenie się przeżyciami i upodobaniami. Ogromne znaczenie mają właściwie dobrane metody i techniki, oparte także na muzycznych koncepcjach takich twórców, jak: J. J. Rousseau, J. H. Pestalozzi, E. E. Gordon, C. Orff, R. Laban, W. Thomas czy E. J. Dalcroze.
Autorka uznając, że zabawy muzyczne w grupie pięcio- i sześciolatków powinny być bardzo urozmaicone – wskazała na ich następujące formy (uzupełnione sporą liczbą gotowych pomysłów do zrealizowania przez nauczycieli): słuchanie i śpiewanie, gra na instrumentach oraz tworzenie muzyki oraz ruch, step i taniec. Artykuł uzupełniają dwa scenariusze: „Spotkanie z wiosną”, „Wiosenny spacer”.