Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 475.01 kb
Stron: 2
Id: 1410

Gimnastyka paluszków

Galina Dolya-Higgins, Judy Holder   Wrzesień 2011

Już dawno temu zauważono, że połączenie wiersza i ruchów palcami wpływa pozytywnie na rozwój dziecka. Tradycja przekazów ustnych każdego kraju podaje przykłady krótkich wierszyków lub rymowanek, którym towarzyszy ruch palców. Oto jeden z popularnych p... więcej
Pobierz

Zobacz również

Klucz do uczenia sięnauka pisaniarozwój motorycznyzabawy paluszkowerozwój manualny

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Wrzesień 2011

Już dawno temu zauważono, że połączenie wiersza i ruchów palcami wpływa pozytywnie na rozwój dziecka. Tradycja przekazów ustnych każdego kraju podaje przykłady krótkich wierszyków lub rymowanek, którym towarzyszy ruch palców. Oto jeden z popularnych przykładów:
„Idzie rak nieborak
Czasem naprzód, czasem wspak
Jak uszczypnie będzie znak.”
Później ta mądrość ludowa została potwierdzona przez badania naukowe. Wspólny wątek w pracach uznanych rosyjskich psychologów i fizjologów, takich jak I. Pawłow, A. Leontiew, A. Łuria i I. Seczenow, był dowodem na bliski związek pomiędzy zdolnościami motorycznymi dzieci i ich mową. Z wyników tych badań wynika, że rozwój zdolności motorycznych stwarza warunki wstępne dla wielu procesów psychologicznych, głównie rozwoju mowy i języka.


W dalszej części artykuły przeczytać można m.in. o wpływie gimnastyki palców na rozwój mowy i poprawę charakteru pisma. Autorki odpowiadają także na pytania, czy wszystkie dzieci potrzebują treningu motoryki oraz dlaczego należy łączyć ruch z rytmem i rymem.


Artykuł powstał na podstawie książki Gimnastyka paluszkowa autorstwa G. Dolya i J. Holder.