Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1113.99 kb
Stron: 4
Id: 44

Geny czy wychowanie? (Jak kształtują się role płciowe)

Agnieszka Pasternak    Październik 2010

Czy dziewczynki i chłopcy różnią się między sobą czymś oprócz zewnętrznych cech budowy ciała? Czy kobiety i mężczyźni myślą, czują, zachowują się inaczej? Czy posiadają inne zdolności? Czy w związku z tym przeznaczeni są do pełnienia odmiennych ról, zgodnych ze swoją płcią? Rol... więcej
Pobierz

Zobacz również

wychowaniepłećrozwój dziecka

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój moralny i wychowanie

Więcej z tego numeru

Październik 2010

Czy dziewczynki i chłopcy różnią się między sobą czymś oprócz zewnętrznych cech budowy ciała? Czy kobiety i mężczyźni myślą, czują, zachowują się inaczej? Czy posiadają inne zdolności? Czy w związku z tym przeznaczeni są do pełnienia odmiennych ról, zgodnych ze swoją płcią?
Rola płciowa to zespół społecznych oczekiwań kierowanych wobec osoby o określonej płci – odrębnych dla kobiet i mężczyzn, lub – inaczej – jest to zespół zadań, jakie zgodnie z normami społecznymi powinna spełnić osoba o danej płci. Jednak czy role płciowe są jedynie wytworami socjalizacji i kultury, czy też mają swoje głębokie, logiczne uzasadnienie w czynnikach genetycznych i biologicznych?


W artykule opisano, w jaki sposób przebiega kształtowanie się ról płciowych według różnych podejść (perspektywa biologiczno-genetyczna, społeczna i poznawczo-rozwojowa), czym jest kształtujące się u dzieci pojęcie stabilności rodzaju oraz jaki wspływ na kształtowanie się roli płciowej u dziecka mają jego wychowawcy.