Zobacz zawartość numeru 7-8/2019 z materiałami na różne okazje… zobacz
Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1113.99 kb
Stron: 4
Id: 44

Geny czy wychowanie? (Jak kształtują się role płciowe)

Agnieszka Pasternak    Październik 2010

Czy dziewczynki i chłopcy różnią się między sobą czymś oprócz zewnętrznych cech budowy ciała? Czy kobiety i mężczyźni myślą, czują, zachowują się inaczej? Czy posiadają inne zdolności? Czy w związku z tym przeznaczeni są do pełnienia odmiennych ról, zgodnych ze swoją płcią? Rol... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (2.46 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.

Zobacz również

wychowaniepłećrozwój dziecka

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój moralny i wychowanie

Więcej z tego numeru

Październik 2010

Czy dziewczynki i chłopcy różnią się między sobą czymś oprócz zewnętrznych cech budowy ciała? Czy kobiety i mężczyźni myślą, czują, zachowują się inaczej? Czy posiadają inne zdolności? Czy w związku z tym przeznaczeni są do pełnienia odmiennych ról, zgodnych ze swoją płcią?
Rola płciowa to zespół społecznych oczekiwań kierowanych wobec osoby o określonej płci – odrębnych dla kobiet i mężczyzn, lub – inaczej – jest to zespół zadań, jakie zgodnie z normami społecznymi powinna spełnić osoba o danej płci. Jednak czy role płciowe są jedynie wytworami socjalizacji i kultury, czy też mają swoje głębokie, logiczne uzasadnienie w czynnikach genetycznych i biologicznych?


W artykule opisano, w jaki sposób przebiega kształtowanie się ról płciowych według różnych podejść (perspektywa biologiczno-genetyczna, społeczna i poznawczo-rozwojowa), czym jest kształtujące się u dzieci pojęcie stabilności rodzaju oraz jaki wspływ na kształtowanie się roli płciowej u dziecka mają jego wychowawcy.