
Filozofowanie z dziećmi
Aby zachęcić nauczycieli przedszkolnych oraz rodziców do przeczytania tego artykułu, należałoby wyeliminować z tytułu słowo „filozofia”. Uciekanie jednak od słowa, które jest tu kluczem, byłoby sprzeczne z teorią, która zostanie przedstawiona. Teoria ta sprowadza się... więcej
Aby zachęcić nauczycieli przedszkolnych oraz rodziców do przeczytania tego artykułu, należałoby wyeliminować z tytułu słowo „filozofia”. Uciekanie jednak od słowa, które jest tu kluczem, byłoby sprzeczne z teorią, która zostanie przedstawiona. Teoria ta sprowadza się do stwierdzenia: filozofia w przedszkolu jest możliwa i potrzebna. Oczywiście, nie będę tu dowodzić wyższość filozofii nad innymi dziedzinami nauki. Nie będę przekonywać, że obecność filozofii jest gwarantem udanego, szczęśliwego dzieciństwa. Nie będę argumentować za tym, że obecność filozofii jest konieczna w ścieżce edukacyjnej przedszkola. Będę przekonywać, że jest przydatna. Dlatego osoby, które stanowczo stoją na stanowisku, że filozofia nie powinna być obecna w edukacji przedszkolnej, zachęcam do przeczytania i przemyślenia problemu ponownie.
Oprócz rozważań teoretycznych Autorka opisuje także praktyczne rozwiązania dla realizacji zajęć z zakresu filozofii w przedszkolu.