Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

Fenomeny integracji i współbycia ludzi

Bronisława Dymara    Grudzień 2011

Podtytuł: Pedagogika współbycia jako fakt i zadanie Rozpoczynam rozważania o pedagogice współbycia w trzech artykułach ujmujących elementy tej tak ważnej problematyki. Oto ich tytuły: Fenomeny integracji i współbycia ludzi; Radość i sens interpersonalnego współbycia w... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.

Podtytuł: Pedagogika współbycia jako fakt i zadanie


Rozpoczynam rozważania o pedagogice współbycia w trzech artykułach ujmujących elementy tej tak ważnej problematyki. Oto ich tytuły: Fenomeny integracji i współbycia ludzi; Radość i sens interpersonalnego współbycia w przestrzeniach przedszkola i szkoły; Regres i postęp. Źródła, niektóre cechy i perspektywy pedagogiki współbycia w doświadczaniu świata.

Na pytanie, czy potrzebna jest jeszcze pedagogika, a więc pedagogika współbycia, skoro tak wiele jej innych nurtów opisano w podręcznikach akademickich (B. Śliwerski, 1998), nie udzielę jednoznacznej odpowiedzi, gdyż należy ona do czytelnika, wychowawcy w przedszkolu, szkole, rodzica, opiekuna, przyjaciela dziecka. Dla mnie pedagogika współbycia jako odmiana personalizmu od dawna jest faktem. Praktykuję ją od zawsze, gdyż najważniejszy dla mnie był (i jest) nie tylko program nauczania, ale człowiek, jego przeżycia, trudności, fascynacje, możliwości, zagrożenia, samopoczucie. Także jego samowiedza i tożsamość rozwijane poprzez poznawanie siebie samego.

Starałam się zatem minimalizować wszelkie biurokratyczne naciski, „uśrednianie oceny” o szkole, uczniu, nauczycielu. Także wszelkie etykietowanie i moralne pozoranctwo imitujące „interesy dziecka”. Wiedziałam od dawna, jak powierzchownie traktuje się pojęcie tożsamości, wykluczając lub ograniczając „udział jednostki w tworzeniu własnego wizerunku osobowego” (o czym pisze Henryka Kwiatkowska), czemu dałam wyraz już przed wielu laty w swych publikacjach, do których nawiązuje i które popularyzuje (we fragmentach) niniejszy cykl: Pedagogika współbycia jako fakt i zadanie (H. Kwiatkowska, 2005).


W artykule Autorka zawarła następujące treści: o człowieku trójskrzydłym i integracji, o sztuce innowacyjnego uczenia się oraz o pedagogice współbycia jako teorii innowacyjnej edukacji i samowychowania. Określiła także przestrzenie pedagogiki współbycia.

Więcej z działu

Systemy pedagogiczne, koncepcje edukacyjne, nowatorskie metody...

slide 1 to 6 of 20

Więcej z tego numeru

Grudzień 2011

slide 1 to 6 of 30

Teraz popularne

zobacz więcej

slide 1 to 6 of 40

Ostatnio pobierane

slide 1 to 6 of 40
Otrzymaj stały rabat na zakupy! Dowiedz się więcej
Analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, aby lepiej dopasować naszą ofertę oraz zawartość strony do Twoich potrzeb. Strona ta korzysta również z plików cookie, aby np. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej.
Ok