Zobacz zawartość numeru 7-8/2019 z materiałami na różne okazje… zobacz
Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Fakty i mity o sześciolatku w szkole (część II)

Anita Mróz  
Kwiecień 2011

Faktem jest, że reforma z 2009 r. przewiduje, że po trzyletnim okresie przejściowym obowiązkiem szkolnym zostaną objęte wszystkie sześciolatki. Faktem jest, że dzieci, które rozpoczęły naukę w klasie pierwszej, od dwóch lat uczą się według nowej podstawy programowej. Faktem jest też, ż... więcej
Pobierz plik

Ten plik można pobrać za pomocą SMS (2.46 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.

Jak pobierać?
Informacje o pliku
Typ pliku: pdf
Wielkość pliku: 478.46 kb
Stron: 4
Id: 858

Zobacz również

sześciolatek
obserwacja i diagnoza

Więcej z tego numeru

Kwiecień 2011

Faktem jest, że reforma z 2009 r. przewiduje, że po trzyletnim okresie przejściowym obowiązkiem szkolnym zostaną objęte wszystkie sześciolatki. Faktem jest, że dzieci, które rozpoczęły naukę w klasie pierwszej, od dwóch lat uczą się według nowej podstawy programowej. Faktem jest też, że dzieci urodzone w 2006 r. muszą przejść przygotowanie przedszkolne. Właśnie rocznik 2006 będzie pierwszym, który od września 2012 r. obowiązkowo pójdzie do pierwszej klasy szkoły podstawowej.
W pierwszym roku reformy szkolnej statystyki nie były imponujące: tylko 6,65% (14,8 tys.) sześciolatków poszło do pierwszej klasy. Najwięcej na Pomorzu (11,02%) i Mazowszu (9,86%), najmniej w województwie opolskim (4,07%). W kolejnym roku liczba sześciolatków w pierwszej klasie zwiększyła się prawie dwukrotnie i wynosi 12,54%. Wciąż najwięcej dzieci poszło do szkoły w województwie pomorskim (20,41%) i mazowieckim (16,83%), najmniej natomiast w lubuskim (6,13%). W pierwszej klasie uczy się obecnie 33,1 tys. sześciolatków (z 286 tys. uprawnionych).


Autorka w swoim artykule stara się m.in. znaleźć odpowiedź na pytanie, czy wymagania stawiane w szkole sześciolatkom nie są zbyt wysokie, tłumaczy, dlaczego tak ważne jest prawidłowe przeprowadzenia badania gotowości szkolnej i sprawdzenie kompetencji (świadomości rodziców). Porusza również problem egzaminów wstępnych obowiązujących w niektórych szkołach.