Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 478.46 kb
Stron: 4
Id: 858

Fakty i mity o sześciolatku w szkole (część II)

Anita Mróz   Kwiecień 2011

Faktem jest, że reforma z 2009 r. przewiduje, że po trzyletnim okresie przejściowym obowiązkiem szkolnym zostaną objęte wszystkie sześciolatki. Faktem jest, że dzieci, które rozpoczęły naukę w klasie pierwszej, od dwóch lat uczą się według nowej podstawy programowej. Faktem jest też, ż... więcej
Pobierz

Zobacz również

wcześniejszy obowiązek szkolnysześciolatekedukacja wczesnoszkolnanowa podstawa programowaobserwacja i diagnoza

Więcej z działu

Gotowość szkolna

Więcej z tego numeru

Kwiecień 2011

Faktem jest, że reforma z 2009 r. przewiduje, że po trzyletnim okresie przejściowym obowiązkiem szkolnym zostaną objęte wszystkie sześciolatki. Faktem jest, że dzieci, które rozpoczęły naukę w klasie pierwszej, od dwóch lat uczą się według nowej podstawy programowej. Faktem jest też, że dzieci urodzone w 2006 r. muszą przejść przygotowanie przedszkolne. Właśnie rocznik 2006 będzie pierwszym, który od września 2012 r. obowiązkowo pójdzie do pierwszej klasy szkoły podstawowej.
W pierwszym roku reformy szkolnej statystyki nie były imponujące: tylko 6,65% (14,8 tys.) sześciolatków poszło do pierwszej klasy. Najwięcej na Pomorzu (11,02%) i Mazowszu (9,86%), najmniej w województwie opolskim (4,07%). W kolejnym roku liczba sześciolatków w pierwszej klasie zwiększyła się prawie dwukrotnie i wynosi 12,54%. Wciąż najwięcej dzieci poszło do szkoły w województwie pomorskim (20,41%) i mazowieckim (16,83%), najmniej natomiast w lubuskim (6,13%). W pierwszej klasie uczy się obecnie 33,1 tys. sześciolatków (z 286 tys. uprawnionych).


Autorka w swoim artykule stara się m.in. znaleźć odpowiedź na pytanie, czy wymagania stawiane w szkole sześciolatkom nie są zbyt wysokie, tłumaczy, dlaczego tak ważne jest prawidłowe przeprowadzenia badania gotowości szkolnej i sprawdzenie kompetencji (świadomości rodziców). Porusza również problem egzaminów wstępnych obowiązujących w niektórych szkołach.