Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 766.26 kb
Stron: 4
Id: 818

Fakty i mity o sześciolatku w szkole (część I)

Anita Mróz   Marzec 2011

Faktem jest, że reforma z 2009 r. przewiduje, że po trzyletnim okresie przejściowym obowiązkiem szkolnym zostaną objęte wszystkie sześciolatki. Faktem jest, że dzieci, które rozpoczęły naukę w klasie pierwszej, od dwóch lat uczą się według nowej podstawy programowej. Faktem jest też, ż... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (2.46 PLN brutto) lub za pomocą pobrań.

Zobacz również

sześciolatekszkoławcześniejszy obowiązek szkolnyedukacja wczesnoszkolna

Więcej z działu

Gotowość szkolna

Więcej z tego numeru

Marzec 2011

Faktem jest, że reforma z 2009 r. przewiduje, że po trzyletnim okresie przejściowym obowiązkiem szkolnym zostaną objęte wszystkie sześciolatki. Faktem jest, że dzieci, które rozpoczęły naukę w klasie pierwszej, od dwóch lat uczą się według nowej podstawy programowej. Faktem jest też, że dzieci urodzone w 2006 r. muszą przejść przygotowanie przedszkolne. Właśnie rocznik 2006 będzie pierwszym, który od września 2012 r. obowiązkowo pójdzie do pierwszej klasy szkoły podstawowej.
(…) Przyjmowanie sześciolatków do pierwszej klasy zostało rozłożone na trzy lata. Oznacza to, że szkoły, które powinny zapewnić odpowiednie warunki organizacyjne i zatrudniać wykwalifikowaną kadrę, mają na to czas do 2012 r. Mimo że jesteśmy na półmetku okresu przejściowego, w wielu mniejszych miastach i na wsiach zmiany są jednak wciąż niewielkie albo nie ma ich wcale, a szkoły są niedoinwestowane. Brakuje odpowiedniego wyposażenia, jak zabawki i dywaniki, szatnie i łazienki są nieprzystosowane do wzrostu najmłodszych dzieci, nie ma wydzielonych korytarzy. Bywa tak, że szkoła nie jest oddzielona od sąsiadującego z nią gimnazjum, a zamiast osobnego placu zabaw dla sześciolatków dzieci spędzają czas na boisku wspólnie z nastolatkami.


Autorka omawia zagadnienie z perspektywy „zaplecza materialnego” szkół, organizacji zajęć szkolnych oraz kompetencji nauczycieli do podjęcia pracy w klasie pierwszej szkoły podstawowej z dziećmi sześcioletnimi.