Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 697.6 kb
Stron: 5
Id: 836

Dziecko w świecie baśni, bajek i bajeczek

Beata Bielska   Marzec 2011

(…) Według wielu psychoanalityków, baśnie poprzez swoją symbolikę docierają do podświadomości i pomagają dzieciom uzmysłowić sobie niektóre lęki, nierzadko przypisane rozwojowi. Na kreatywną rolę wyobraźni dziecięcej zwraca uwagę Arnold Lazarus, znakomity terapeuta, który... więcej
Pobierz

Zobacz również

arteterapiabajkabaśńmetody aktywnemetody relaksacyjnerozwój dzieckascenariusz zajęćwyobraźnia

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Systemy pedagogiczne, koncepcje edukacyjne, nowatorskie metody...

Więcej z tego numeru

Marzec 2011

(…) Według wielu psychoanalityków, baśnie poprzez swoją symbolikę docierają do podświadomości i pomagają dzieciom uzmysłowić sobie niektóre lęki, nierzadko przypisane rozwojowi. Na kreatywną rolę wyobraźni dziecięcej zwraca uwagę Arnold Lazarus, znakomity terapeuta, który skutecznie wykorzystał wyobraźnię do pokonywania u dzieci problemów natury psychicznej. Na przykład problem rywalizacji z bratem czy siostrą wskazuje na wybór określonego rodzaju bajek w terapii. Mogą to być dzieła literackie lub opowiadania wymyślane przez opiekunów, a w końcowym etapie przez same dzieci. Warto zaproponować dzieciom także kończenie bajek, malowanie przeżyć powstałych podczas słuchania oraz inscenizacje. Baśnie więc – podobnie jak zabawa – pomagają uświadomić dzieciom nowe wzory zachowania.


W artykule przeczytamy, w jaki sposób przebiega odbiór fantastycznych treści przez przedszkolaka, jaka jest rola baśni w rozwoju dziecka, jaki rodzaje ekspresji można wyzwolić w dzieciach uczestniczących w zajęciach prowadzonych w oparciu o baśń/bajkę, o jakie metody wspomagające rozwój dziecka mogą być wzbogacone zajęcia z bajką. W artykule zawarte zostały propozycje zabaw z bajką oraz dwa scenariusze: „Świat bajek i bajeczek”, „Moja bajka”.