bliżej MAX
Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:
- gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
- atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
- 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.
nr 12.291/2025 - materiały na styczeń Listopad 2025
nr 11.290/2025 - materiały na grudzień Październik 2025
nr 10.289/2025 - materiały na listopad Wrzesień 2025
nr 09.288/2025 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2025
nr 07-08.286-287/2025 - materiały na cały rok Czerwiec 2025
nr 06.285/2025 - materiały na wrzesień Maj 2025
nr 05.284/2025 - materiały na czerwiec Kwiecień 2025
nr 04.283/2025 - materiały na maj Marzec 2025
nr 03.282/2025 - materiały na kwiecień Luty 2025
nr 02.281/2025 - materiały na marzec Styczeń 2025
nr 01.280/2025 - materiały na luty Grudzień 2024
nr 12.279/2024 - materiały na styczeń
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
Wielkość: 719.05 kb
Stron: 4
Id: 152
Dwujęzyczność w przedszkolu
(…) Z zagadnieniem wczesnej edukacji językowej są ściśle związane pojęcia dwujęzyczności i bilingwizmu. Pojęcia te definiowane są jako „umiejętność równorzędnego posługiwania się dwoma językami w mowie i piśmie” (K. Kamińska, 2005, s. 245). Jak zauważa Małgorzata Falkiewicz... więcej
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.
(…) Z zagadnieniem wczesnej edukacji językowej są ściśle związane pojęcia dwujęzyczności i bilingwizmu. Pojęcia te definiowane są jako „umiejętność równorzędnego posługiwania się dwoma językami w mowie i piśmie” (K. Kamińska, 2005, s. 245). Jak zauważa Małgorzata Falkiewicz-Szult, należy jednak podkreślić, że w odniesieniu do przedszkolaków, nie chodzi o nabycie biegłości w posługiwaniu się językiem obcym, lecz o możliwość osłuchania się ze słowami, wyrażeniami i prostymi zdaniami (2009, s. 209).
Na idei dwu- i wielojęzyczności swoją pracę opierają przedszkola niemieckie zrzeszone w Grupie Fröbel, które promują właśnie wczesną edukację wielojęzyczną i czynią z niej jeden z głównych celów swojej pracy edukacyjnej (Bilingual Kindergartens). O tym, jak wygląda ona w praktyce, opowiem za chwilę, w tym miejscu warto jeszcze poczynić uwagę, iż uczenie języka obcego w przedszkolu jest wprowadzaniem dziecka w nowy świat językowy.
W artykule opisano komponent kulturowy w edukacji językowej, pojęcie dwujęzyczności równoczesnej oraz sukcesywnej, znaczenie pierwszych lat życia człowieka w kontekście nauczania/uczenia się języka obcego, zakres realizacji edukacji w zakresie języków obcych w polskich przedszkolach, zasady nauczania języka obcego oraz współpracę polskich i niemieckich przedszkoli (projekt Language Garden).
