Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

bliżej MAX

Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:

  • gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
  • atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
  • 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.

Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

Dwanaście modułów – jedna praktyka

Ida Winiarek   Wrzesień 2011

W początkowej fazie edukacji przedszkolnej dziecko postrzega i przyswaja pojedyncze normy sensoryczne. Jednak stopniowo nabywa biegłości w codziennym i automatycznym posługiwaniu się całym systemem tych norm. Według Leonida Vengera, który pierwszy rozpoczął pracę nad praktyczną aplikacją teor... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.

W początkowej fazie edukacji przedszkolnej dziecko postrzega i przyswaja pojedyncze normy sensoryczne. Jednak stopniowo nabywa biegłości w codziennym i automatycznym posługiwaniu się całym systemem tych norm. Według Leonida Vengera, który pierwszy rozpoczął pracę nad praktyczną aplikacją teorii społeczno-kulturowej Wygotskiego, ten proces odgrywa decydującą rolę w rozwoju umysłowym dziecka.
Świat rzeczywisty jest obfity w różnorodność kolorów, kształtów i form. Nasze zmysły dają nam możliwość odbierania tej różnorodności, ale to kultura uczy nas sensowności naszego postrzegania. Nie widzimy, słyszymy lub czujemy w sposób bezpośredni, lecz za pomocą specjalnych „okularów” – absorbowanych norm odnoszących się do koloru, rozmiaru i kształtu.


Artykuł porusza zagadnienie rozwoju umysłowego dziecka z perspektywy tzw. matematyki sensorycznej i rozwoju sensorycznego w ogóle. Zostały w nim omówione etapy nabywania norm sensorycznych oraz ich systematyzacji. Częścią artykułu jest także przykładowy scenariusz zajęć, których celem jest rozwijanie umiejętności rozpoznawania siedmiu wybranych kolorów oraz ćwiczenie dobierania kolorów według tzw. norm sensorycznych.


Artykuł powstał na podstawie książki Technologia rozwoju dziecka autorstwa G. Doyla oraz programu „Klucz do uczenia się”, moduł „Matematyka sensoryczna”.

Więcej z działu

Czynności intelektualne

Więcej z tego numeru

Wrzesień 2011

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane