Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

bliżej MAX

Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:

  • gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
  • atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
  • 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.

Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

Dlaczego warto i trzeba korzystać z małych pomocników w edukacji przedszkolnej

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska   Luty 2011

W sytuacjach życiowych dzieci pomagają sobie nawzajem, zwykle starsze pomagają młodszym, i – niejako przy okazji – jedno dziecko uczy drugie. Natomiast nauczycielki w przedszkolu są przekonane, że muszą osobiście nauczyć wszystkie dzieci i każde z osobna tego, co zaplanowały. Rzadko lub ... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.

W sytuacjach życiowych dzieci pomagają sobie nawzajem, zwykle starsze pomagają młodszym, i – niejako przy okazji – jedno dziecko uczy drugie. Natomiast nauczycielki w przedszkolu są przekonane, że muszą osobiście nauczyć wszystkie dzieci i każde z osobna tego, co zaplanowały. Rzadko lub wcale nie korzystają z pomocy dzieci, które potrafią i wiedzą więcej niż ich koledzy. Jeżeli się na to decydują, to zwykle podczas zajęć plastycznych i technicznych, gdy dzieci np. konstruują makietę osiedla, wykonują ozdoby choinkowe itp. Podczas takich zajęć sprawniejsze dzieci dominują i wyręczają inne w wykonaniu trudniejszych czynności. W wykładzie tym postaram się uzasadnić, że można i trzeba organizować zajęcia, w których dzieci o większych możliwościach umysłowych uczą inne dzieci tego, co potrafią.


W artykule znajdziemy odpowiedzi na następujące pytania:
- Czym się różni proces nauczania zorganizowany przez dorosłego nauczyciela od nauczania przez inne dziecko?
- Czy interakcja z rówieśnikiem lepiej wpływa na rozwój poznawczy dziecka niż interakcja z dorosłym?
- Na co należy zwrócić uwagę, przygotowując zajęcia z małymi pomocnikami, by osiągnąć najlepsze efekty edukacyjne?

Więcej z działu

Czynności intelektualne

Więcej z tego numeru

Luty 2011

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane