
Diagnoza rozwoju funkcji poznawczych (symultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytania)
Edukacja przedszkolna jest ważnym etapem przygotowania dziecka do podjęcia trudnych obowiązków szkolnych w szóstym roku życia. Na opanowanie wielu istotnych umiejętności przedszkolaki mają tylko trzy lata. A przecież powinny w tym czasie nauczyć się bawić, poprawnie mówić, rysow... więcej
Edukacja przedszkolna jest ważnym etapem przygotowania dziecka do podjęcia trudnych obowiązków szkolnych w szóstym roku życia. Na opanowanie wielu istotnych umiejętności przedszkolaki mają tylko trzy lata. A przecież powinny w tym czasie nauczyć się bawić, poprawnie mówić, rysować i stosować do reguł społecznych.
Znacząca liczba dzieci w trzecim roku życia ma ogromne kłopoty z artykulacją głosek dziąsłowych, z opanowaniem gramatyki, a nawet z czynnościami samoobsługowymi, warunkującymi rozwój sprawności manualnej. Wszystkie te braki stanowią przeszkodę dla prawidłowego rozwoju społecznego i emocjonalnego. Aby nauczyciel przedszkola mógł pomóc dzieciom w osiągnięciu kolejnych etapów rozwoju funkcji poznawczych, konieczne jest przeprowadzenie szybkiej (już we wrześniu) diagnozy, czyli opisanie osiągniętych przez trzylatka etapów rozwojowych.
W artykule przeczytamy, na czym polega diagnoza rozwoju funkcji poznawczych. Opisano także etapy rozwoju dziecka w zakresie naśladownictwa, rozumienia i użycia języka, spostrzegania wzrokowego i słuchowego, zachowań społecznych oraz dużej motoryki i sprawności manualnej. Znalazł tu także miejsce opis próby do badania dominacji stronnej ręki, oka, ucha i nogi.