Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 371.79 kb
Stron: 2
Id: 1452

Czy dzieci potrzebują rad i gotowych rozwiązań?

Violetta Kruczkowska   Październik 2011

O potrzebie rady, znalezieniu rozwiązania myślimy zwłaszcza wtedy, kiedy doświadczamy sytuacji problemowej lub nie możemy się zdecydować, dokonać wyboru. Ponieważ dorośli dysponują bogatszym doświadczeniem i mają większy zasób wiedzy, uważają, że kiedy dzieci przeżywają własne problemy, potrz... więcej
Pobierz

Zobacz również

Thomas Gordonemocjepsychologiakomunikacja interpersonalna

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

O dziecięcych problemach

Więcej z tego numeru

Październik 2011

O potrzebie rady, znalezieniu rozwiązania myślimy zwłaszcza wtedy, kiedy doświadczamy sytuacji problemowej lub nie możemy się zdecydować, dokonać wyboru. Ponieważ dorośli dysponują bogatszym doświadczeniem i mają większy zasób wiedzy, uważają, że kiedy dzieci przeżywają własne problemy, potrzebują ich rad, gotowych rozwiązań, logicznych argumentów, przedstawiania faktów, pocieszania, niekiedy odwracania uwagi itp. Przyczyny problemów dziecięcych mogą być różne. W sytuacji, kiedy dziecko zmaga się z jakimś problemem, towarzyszą mu uczucia, np. frustracji, lęku, niezadowolenia, smutku, zdenerwowania, powodując, że zachwiana zostaje równowaga pomiędzy myśleniem a uczuciami. Dlatego wszelkie rady czy logiczne argumenty, którymi w dobrej wierze posługują się wtedy dorośli po to, by dziecku pomóc, mogą stać się przyczyną zakończenia rozmowy i zerwania komunikacji, ponieważ dziecko po prostu nie słyszy, co do niego mówimy.


Z artykułu dowiemy się m.in., kiedy rady są skuteczne, a kiedy nie. Zapoznamy się z barierami skutecznej komunikacji wg Thomasa Gordona oraz dowiemy się, czym jest język akceptacji.