Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 475.48 kb
Stron: 3
Id: 3552

Cztery boki, cztery kąty – przywitajmy prostokąty! (scenariusz zajęć)

Małgorzata Barańska, Ewa Jakacka   Wrzesień 2013

Przykładowe zabawy ze scenariusza: a) Ćwiczenia kształtujące orientację w przestrzeni. Dzieci siedzą skrzyżnie w rozsypce, twarzą zwrócone w tę samą stronę. Nauczycielka mówi: W Misiowej Krainie mieszkają różne misie. Niektóre z nich lubią śpiewać, inne wolą biegać i skakać, a jeszcze inne uwielbia... więcej
Pobierz

Zobacz również

geometriamatematykaMetoda Dobrego Startuscenariusz zajęć

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna

Więcej z tego numeru

Wrzesień 2013

Scenariuszowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne – 8 arkuszy A4 z ilustracjami do treści zajęć. Możesz pobrać je TU.

Scenariusz nr 1 zajęć dla starszych przedszkolaków według Metody Dobrego Startu.

Nawiązuje do publikacji Marty Bogdanowicz, Małgorzaty Barańskiej, Ewy Jakackiej Metoda Dobrego Startu. Od wierszyka do cyferki (Gdańsk 2012).

Określono w nim następujące cele:
  • rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, dotykowo-kinestetycznych i motorycznych oraz ich integracji;
  • kształcenie orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni;
  • rozwijanie znajomości pojęć matematycznych – prostokąt.
Przykładowe zabawy ze scenariusza: a) Ćwiczenia kształtujące orientację w przestrzeni. Dzieci siedzą skrzyżnie w rozsypce, twarzą zwrócone w tę samą stronę. Nauczycielka mówi: W Misiowej Krainie mieszkają różne misie. Niektóre z nich lubią śpiewać, inne wolą biegać i skakać, a jeszcze inne uwielbiają czytać. Dziś z Misiowej Krainy przyjechał do nas Misio Matematysio, który najbardziej lubi zabawy i zagadki matematyczne. Znajdźcie go! Uważnie słuchajcie i szukajcie tam, gdzie wam misio podpowie. Nauczycielka „misiowym” głosem woła: A może jestem pod czymś? Jedno z dzieci zagląda np. pod stół lub pod krzesło i stwierdza, że tam nie ma misia. Prowadząca pyta: Gdzie nie ma misia? Przedszkolaki powinny wspólnie odpowiedzieć: Pod stołem. Misio zadaje kolejne pytania: Może jestem na czymś? A może za czymś? Po kilku takich zadaniach woła: Już wiem! Na pewno jestem w czymś! Przedszkolak, kierowany dodatkowymi wskazówkami, np. bliżej, dalej, wyżej, niżej, w prawo, znajduje karton z Misiem Matematysiem. Dzieci witają misia, kiwają do niego prawymi rękami lub prawą ręką ściskają jego prawą łapkę. b) Nauka wierszyka, ćwiczenia językowe oraz kształtowanie pojęć matematycznych. Przedszkolaki siedzą skrzyżnie przodem do tablicy, na której umieszczono koło, trójkąt i prostokąt. Misio Matematysio wskazuje kolejno figury, a dzieci je nazywają. Następnie miś mówi: Posłuchajcie uważnie zagadki i odgadnijcie, o której figurze jest w niej mowa: „Kto wie, jaka to figura? To jest bardzo prosta sprawa! Cztery boki, proste kąty. Zgadnąć nazwę – to zabawa” (…).

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania