Czego można nauczyć się od zwierząt? – cz. I

Anna Jankowska  
Styczeń 2013

Pomoce dydaktyczne, które mogą być przydatne przy realizacji omawianych treści (do samodzielnego wydruku) znajdziesz: psy - do pobrania TU; sowy - do pobrania TU; wiewiórki - do pobrania TU. W dalszej części tekstu znajdziemy opis zwyczajów następującyc... więcej
Pobierz plik

Ten plik można pobrać za pomocą SMS (3.69 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.

Pomoce dydaktyczne 3
Jak pobierać?
Informacje o pliku
Typ pliku: pdf
Wielkość pliku: 840.92 kb
Stron: 4
Id: 3087

Zobacz również

edukacja przyrodnicza
zabawa

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów:
edukacja przyrodnicza
zabawa


lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Poszanowanie roślin i zwierząt

Więcej z tego numeru

Styczeń 2013

Pomoce dydaktyczne, które mogą być przydatne przy realizacji omawianych treści (do samodzielnego wydruku) znajdziesz:

  • psy - do pobrania TU;
  • sowy - do pobrania TU;
  • wiewiórki - do pobrania TU.

W dalszej części tekstu znajdziemy opis zwyczajów następujących zwierząt: psa, sowy i wiewiórki, ukierunkowany na możliwość udzielenia odpowiedzi przez dzieci na pytanie, czego możemy się od tych zwierząt nauczyć. Każdemu opisowi towarzyszą zabawy o charakterze twórczym – do przeprowadzenia z dziećmi w domu i w przedszkolu.

Ze wstępu do artykułu:

Dzieci mogą naprawdę wiele nauczyć się od zwierząt. Poniżej prezentujemy – w ramach edukacji ekologicznej – charakterystykę będącego wiernym przyjacielem psa, symbolizującej mądrość sowy oraz wiewiórki, od której można uczyć się zapobiegliwości. Opisy te stanowią doskonałe źródło inspiracji do przeprowadzenia zajęć.

Fragment artykułu:
Pewnie nie raz przeszło ci przez myśl, że fajnie byłoby mieć psa. Jeśli już go masz, to wiesz, że to nie tylko wspaniały przyjaciel, ale też obowiązek. Wiele dzieci pragnie mieć psa, ale rodzice doskonale wiedzą, że to nie zabawka i nie zgadzają się na zwierzaka w domu. Jeśli należysz do grupy tych maluchów, które usilnie proszą rodziców, by się zgodzili na przygarnięcie nowego członka rodziny, użyj naukowych argumentów. Dorośli postrzegają psa jako dodatkowy kłopot. Oczywiście mówiąc „nie”, mają na myśli karmienie go o odpowiedniej porze, wyprowadzanie i organizowanie mu czasu tak, by był szczęśliwy, a nie znudzony. Obowiązuje to nawet w weekendy, kiedy można dłużej pospać i nie trzeba chodzić do szkoły czy przedszkola. „Po co nam ten kłopot?” – pytają często zamęczani prośbami o psa przez własne pociechy, dorośli. „To nie kłopot”– odpowiedz zatroskanym rodzicom – „to prawdziwa przygoda!”. Pies to niezwykłe zwierzę. Skąd się wzięło w naszych domach? Z lasów i borów, w których kiedyś grasowały wilki. Bo psy pochodzą właśnie od wilków. Można powiedzieć, że są ich dalekimi pra, pra, prawnukami... Z biegiem lat odnalazły ciepły kąt przy ognisku człowieka, gdzie zazwyczaj mogły liczyć na jedzenie. W zamian za to odwdzięczały się człowiekowi, pomagając w różnych pracach, co zresztą robią do dziś.