Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 425.17 kb
Stron: 3
Id: 3780

Czas na Kopciuszka (zajęcia inspirowane bajką)

Edyta Kaczanowska   Grudzień 2013

Północ i południe na zegarze. Zastanówcie się, który z tych przedmiotów najbardziej pasuje do bajki o Kopciuszku (czerwona czapeczka, zegar, kozak, piernik). Dlaczego wybraliście właśnie zegar? Macie rację, zegar wskazuje czas, a Kopciuszek musiał opuścić bal o odpowiedniej porze, czyli przed… (półn... więcej
Pobierz

Zobacz również

bajkabaśńedukacja czytelniczascenariusz zajęć

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Scenariusze zajęć wieloobszarowych

Więcej z tego numeru

Grudzień 2013

Scenariuszowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne:
  • podkład do piosenki „W świecie baśni” – znajdziesz go TU;
  • obrazki i fotografie do treści zabaw TU oraz TU;
  • karty pracyTU.
W bajce o Kopciuszku jest wiele wątków, które mogą być inspiracją do opracowania sytuacji dydaktycznych związanych z czasem i rytmem. W prezentowanym scenariuszu zostały zastosowane elementy metody kształtowania pojęć matematycznych według Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej oraz elementy metod pedagogiki zabawy.

W scenariuszu określono następujące umiejętności dzieci:
  • uważne słuchanie bajki muzycznej pt. „Kopciuszek” i wysnucie morału;
  • rozpoznawanie ustawienia wskazówek zegara o północy (w południe);
  • przedstawianie rytmu dni tygodnia, z uwzględnieniem północy, za pomocą znaków geometrycznych;
  • wykonywanie sekwencji rytmiczno-ruchowych przy piosence oraz grze instrumentu;
  • rozróżnianie wysokich i niskich dźwięków oraz odzwierciedlanie ich ruchem;
  • przekładanie rytmu elementów na rytm dźwiękowy;
  • wyodrębnianie elementów rytmu obrazkowego;
  • posługiwanie się w działaniu wyobraźnią;
  • współdziałanie i współpraca.
Północ i południe na zegarze. Zastanówcie się, który z tych przedmiotów najbardziej pasuje do bajki o Kopciuszku (czerwona czapeczka, zegar, kozak, piernik). Dlaczego wybraliście właśnie zegar? Macie rację, zegar wskazuje czas, a Kopciuszek musiał opuścić bal o odpowiedniej porze, czyli przed… (północą). Jak myślicie, gdzie muszą znajdować się wskazówki o północy? (nauczycielka podaje trzy możliwości ułożenia wskazówek). Zapamiętajcie ułożenie wskazówek o północy. Czy takie ułożenie wskazówek zawsze oznacza północ? Takie ułożenie wskazówek może też oznaczać południe. Kiedy więc jest północ, a kiedy południe? Jak to rozróżnić? Podpowiedzą wam te znaczki. Nauczycielka pokazuje zegar z ustawioną godziną 12.00. i obrazek z księżycem. Ustala z dziećmi, że to północ, która mówi, że jest połowa nocy. Potem zmienia obrazek z księżycem na obrazek ze słońcem . Ustala z dziećmi, że to południe, czyli czas, kiedy kończy się ranek. Każde dziecko kolejno ustawia wskazówki zegara na godzinie 12.00. i losuje obrazek. Określa wtedy, czy jest południe, czy północ.

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania