Ćwiczenia ortofoniczne w przedszkolu
Jadwiga Gawlińska
Czerwiec 2020
"Mowa dzieci w wieku przedszkolnym dopiero się rozwija i nie jest jeszcze w pełni ukształtowana. Obserwuje się, że rozwój mowy jest zróżnicowany. Oprócz wad wymowy zauważa się także opóźniony rozwój mowy, zaburzenia słuchu, mowę niedbałą, zbyt głośną oraz nieprawidłowy oddech. Zatem ważne jest wdraż... więcej
Pobierz
Otwórz w kiosku
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (6.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.
"Mowa dzieci w wieku przedszkolnym dopiero się rozwija i nie jest jeszcze w pełni ukształtowana. Obserwuje się, że rozwój mowy jest zróżnicowany. Oprócz wad wymowy zauważa się także opóźniony rozwój mowy, zaburzenia słuchu, mowę niedbałą, zbyt głośną oraz nieprawidłowy oddech. Zatem ważne jest wdraż... więcej
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (6.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.
Ostatnio pobierane
Znajdź dla siebie
lato
wakacje
dyżur wakacyjny
metody
trzylatek
czterolatek
pięciolatek
sześciolatek
matematyka
czytanie
język angielski
integracja
ekologia
technika
plastyka
mowa
muzyka
percepcja wzrokowa
percepcja słuchowa
sprawność ruchowa
kompetencje społeczne
rozumowanie przyczynowo-skutkowe
rozwój manualny
eksperyment
prawo oświatowe
czytanie globalne
zabawa
zjawiska atmosferyczne
"Mowa dzieci w wieku przedszkolnym dopiero się rozwija i nie jest jeszcze w pełni ukształtowana. Obserwuje się, że rozwój mowy jest zróżnicowany. Oprócz wad wymowy zauważa się także opóźniony rozwój mowy, zaburzenia słuchu, mowę niedbałą, zbyt głośną oraz nieprawidłowy oddech. Zatem ważne jest wdrażanie wstępnych ćwiczeń ortofonicznych, w których stosuje się wszystkie podstawowe elementy istotne w procesie mówienia: ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, logorytmiczne, ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny i ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne. Słabo wykształcony aparat mowy, mowa niedbała, zbyt głośna czy wady wymowy – to wszystko wskazuje na potrzebę częstszego stosowania pełnego zestawu wstępnych ćwiczeń ortofonicznych, nie tylko jednego elementu, np. ćwiczeń oddechu. Na prawidłowy rozwój mowy można wpłynąć, stosując w pracy z dzieckiem kolejno wstępne ćwiczenia ortofoniczne, czyli: ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, logorytmiczne, kształtujące słuch fonematyczny oraz ćwiczenia usprawniające narządy mowne. Prawidłowo rozwinięty narząd mowy sprzyja swobodnemu wyrażaniu przez dzieci myśli, potrzeb i stanów emocjonalnych oraz przyczynia się do osiągnięcia przez wychowanków większej samodzielności, niezależności w codziennych sytuacjach. Należy sądzić, że stosowanie wstępnych ćwiczeń ortofonicznych pozwoli rozwinąć aktywność językową dzieci, wpływając na ich wszechstronny rozwój. (...)"
Jeśli jesteśmy bliscy Twojemu sercu, sprawdź, jak możesz nam pomóc zobacz