Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 584.69 kb
Id: 9112

Ćwiczenia ortofoniczne w przedszkolu

Jadwiga Gawlińska   Czerwiec 2020

"Mowa dzieci w wieku przedszkolnym dopiero się rozwija i nie jest jeszcze w pełni ukształtowana. Obserwuje się, że rozwój mowy jest zróżnicowany. Oprócz wad wymowy zauważa się także opóźniony rozwój mowy, zaburzenia słuchu, mowę niedbałą, zbyt głośną oraz nieprawidłowy oddech. Zatem ważne jest wdraż... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (6.15 PLN brutto) lub za pomocą pobrań.

Zobacz również

ćwiczenia ortofonicznemowasłuch fonematycznyzabawy fonacyjnezabawy logorytmiczne

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój mowy

Więcej z tego numeru

Czerwiec 2020

"Mowa dzieci w wieku przedszkolnym dopiero się rozwija i nie jest jeszcze w pełni ukształtowana. Obserwuje się, że rozwój mowy jest zróżnicowany. Oprócz wad wymowy zauważa się także opóźniony rozwój mowy, zaburzenia słuchu, mowę niedbałą, zbyt głośną oraz nieprawidłowy oddech. Zatem ważne jest wdrażanie wstępnych ćwiczeń ortofonicznych, w których stosuje się wszystkie podstawowe elementy istotne w procesie mówienia: ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, logorytmiczne, ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny i ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne. Słabo wykształcony aparat mowy, mowa niedbała, zbyt głośna czy wady wymowy – to wszystko wskazuje na potrzebę częstszego stosowania pełnego zestawu wstępnych ćwiczeń ortofonicznych, nie tylko jednego elementu, np. ćwiczeń oddechu. Na prawidłowy rozwój mowy można wpłynąć, stosując w pracy z dzieckiem kolejno wstępne ćwiczenia ortofoniczne, czyli: ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, logorytmiczne, kształtujące słuch fonematyczny oraz ćwiczenia usprawniające narządy mowne. Prawidłowo rozwinięty narząd mowy sprzyja swobodnemu wyrażaniu przez dzieci myśli, potrzeb i stanów emocjonalnych oraz przyczynia się do osiągnięcia przez wychowanków większej samodzielności, niezależności w codziennych sytuacjach. Należy sądzić, że stosowanie wstępnych ćwiczeń ortofonicznych pozwoli rozwinąć aktywność językową dzieci, wpływając na ich wszechstronny rozwój. (...)"