Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 527.67 kb
Stron: 3
Id: 3148

Coaching menadżerski dla dyrektora (zarządzanie zmianą)

Monika Urbańska   Luty 2013

Fragment artykułu: Bycie gotowym na zmiany to ważna umiejętność w dzisiejszych czasach. Świat wokół nas jest na tyle dynamiczny, że otwarta postawa ułatwia życie. Zarówno sfera osobista, jak i zawodowa bardzo mocno oddziałują na siebie. Utrata pracy czy awans wiążą się z odczuwalną zm... więcej
Pobierz

Zobacz również

cykl Zarządzanie przedszkolemdyrektormenadżer

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Zarządzanie placówką edukacyjną

Więcej z tego numeru

Luty 2013

Fragment artykułu:
Bycie gotowym na zmiany to ważna umiejętność w dzisiejszych czasach. Świat wokół nas jest na tyle dynamiczny, że otwarta postawa ułatwia życie. Zarówno sfera osobista, jak i zawodowa bardzo mocno oddziałują na siebie. Utrata pracy czy awans wiążą się z odczuwalną zmianą jakości życia. Zmianą, czyli czym?
Kiedyś zupełnym przypadkiem przeczytałam pewne zdanie, które dało mi do myślenia: „Jeżeli nie wiesz, dokąd idziesz, zapewne dojdziesz tam, gdzie nie chcesz”. No właśnie. Wielu z nas ma problem, za którym stoją brak celu, lęk przed zmianą priorytetów bądź zmianą w ogóle. Wolimy to, co znamy. Lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu – mówi dawne przysłowie. Lepsza bylejakość niż coś nowego, bo nowe ma mnóstwo negatywnych konotacji. Nowe to nieznane, ryzykowne, tajemnicze, niepewne. A to, co tu i teraz wydaje się stabilne, dobre – dlatego, że wiemy jak się po tym znanym terenie poruszać. Brawo dla tych, dla których nowość jest ciekawa, inspirująca, pociągająca. Nie można tak po prostu ograniczyć się do podtrzymywania istniejącego już status quo, ponieważ szczególnie podczas pracy z ludźmi potrzebny jest rozwój.
Zmieniają się technologie, zmieniają się gusta rodziców, a dzieci już nie są takie jak np. 20 lat temu. Uważa się nawet, że jeżeli nie jesteś zbyt elastyczny i nie wykazujesz chęci dostosowania się do zmieniających się warunków, jesteś bezbronny. Zmiany w pracy są czymś normalnym i koniecznym. Żadna instytucja, czy państwowa, czy korporacja nie może funkcjonować bez nich. Zmiana uznana jest jako czynnik przyczyniający się do bardziej efektywnego funkcjonowania. Wiąże się z postępem i jest bliska pojęciom innowacja i racjonalizacja. Zmiana to przejście w inny stan. Jest to proces nieuchronny i ciągły. Zmiana organizacyjna definiowana jest jako każda istotna modyfikacja jakiejś części organizacji.

W dalszej części tekstu zapoznamy się m.in. z:

  • opisem reakcji na zmianę;
  • opisem modelu zmiany autorstwa K. Lewina, który w praktyczny sposób pomoże dyrektorowie w efektywnym wprowadzaniu zmian w placówce.
Znajdziemy tu także psychozabawę, dzięki której sprawdzimy, jakie jest nasze nastawienie do procesu zmian.