Zobacz zawartość numeru 7-8/2019 z materiałami na różne okazje… zobacz
Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 653.15 kb
Id: 2970

Co mówi psychologia o rozwoju mowy dziecka?

Agnieszka Pasternak    Listopad 2012

Fragment artykułu: Mowa dziecięca charakteryzuje się swoistą specyfiką w zależności od etapu rozwojowego, na jakim znajduje się dziecko. Podobnie jak w przypadku np. rozwoju ruchowego, tak i w zakresie rozwoju mowy wyróżnia się pewne stadia. Wiedza na temat psychologicznych prawidłowości roz... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (1.23 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.

Zobacz również

mowarozwój dzieckapsychologia

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój mowy

Więcej z tego numeru

Listopad 2012

Fragment artykułu:
Mowa dziecięca charakteryzuje się swoistą specyfiką w zależności od etapu rozwojowego, na jakim znajduje się dziecko. Podobnie jak w przypadku np. rozwoju ruchowego, tak i w zakresie rozwoju mowy wyróżnia się pewne stadia. Wiedza na temat psychologicznych prawidłowości rozwoju mowy dziecka może się okazać bardzo przydatna w celu lepszego komunikowania się z dzieckiem oraz właściwego wspierania procesu kształtowania się mowy malucha.
(…) Warto zauważyć, iż istotnym czynnikiem wpływającym na częstość interakcji językowych z dzieckiem są również umiejętności artykulacyjne samego malucha. Dziecko, które mówi wyraźniej, bardziej poprawnie, więcej i w wolniejszym tempie, ma szanse na częstsze interakcje językowe z otoczeniem, a w szczególności z rodzicami i opiekunami.
Płeć dziecka również ma wpływ na rozwój mowy. U kobiet lewa półkula mózgu jest bardziej aktywna niż u mężczyzn, zaś w lewej półkuli znajduje się ośrodek mowy. Ponadto półkule mózgowe kobiet są ze sobą lepiej połączone i bardziej zharmonizowane. Dlatego często dziewczynki wyprzedzają chłopców w zakresie rozwoju mowy, natomiast kobiety skłonne są mówić więcej niż mężczyźni.

Z dalszej części artykułu dowiemy się:

  • jakie są etapy rozwoju mowy dziecka i zapoznamy się z ich charakterystyką;
  • jakie czynniki mają wpływ na tempo uczenia się i rozwój mowy i jakie w związku z tym zadania stoją przed rodzicami i opiekunami dzieci na różnych etapach ich rozwoju.

Objętość artykułu: 3 strony.