Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 653.15 kb
Id: 2970

Co mówi psychologia o rozwoju mowy dziecka?

Agnieszka Pasternak    Listopad 2012

Fragment artykułu: Mowa dziecięca charakteryzuje się swoistą specyfiką w zależności od etapu rozwojowego, na jakim znajduje się dziecko. Podobnie jak w przypadku np. rozwoju ruchowego, tak i w zakresie rozwoju mowy wyróżnia się pewne stadia. Wiedza na temat psychologicznych prawidłowości roz... więcej
Pobierz

Zobacz również

mowarozwój dzieckapsychologia

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój mowy

Więcej z tego numeru

Listopad 2012

Fragment artykułu:
Mowa dziecięca charakteryzuje się swoistą specyfiką w zależności od etapu rozwojowego, na jakim znajduje się dziecko. Podobnie jak w przypadku np. rozwoju ruchowego, tak i w zakresie rozwoju mowy wyróżnia się pewne stadia. Wiedza na temat psychologicznych prawidłowości rozwoju mowy dziecka może się okazać bardzo przydatna w celu lepszego komunikowania się z dzieckiem oraz właściwego wspierania procesu kształtowania się mowy malucha.
(…) Warto zauważyć, iż istotnym czynnikiem wpływającym na częstość interakcji językowych z dzieckiem są również umiejętności artykulacyjne samego malucha. Dziecko, które mówi wyraźniej, bardziej poprawnie, więcej i w wolniejszym tempie, ma szanse na częstsze interakcje językowe z otoczeniem, a w szczególności z rodzicami i opiekunami.
Płeć dziecka również ma wpływ na rozwój mowy. U kobiet lewa półkula mózgu jest bardziej aktywna niż u mężczyzn, zaś w lewej półkuli znajduje się ośrodek mowy. Ponadto półkule mózgowe kobiet są ze sobą lepiej połączone i bardziej zharmonizowane. Dlatego często dziewczynki wyprzedzają chłopców w zakresie rozwoju mowy, natomiast kobiety skłonne są mówić więcej niż mężczyźni.

Z dalszej części artykułu dowiemy się:

  • jakie są etapy rozwoju mowy dziecka i zapoznamy się z ich charakterystyką;
  • jakie czynniki mają wpływ na tempo uczenia się i rozwój mowy i jakie w związku z tym zadania stoją przed rodzicami i opiekunami dzieci na różnych etapach ich rozwoju.

Objętość artykułu: 3 strony.