Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 714.29 kb
Stron: 3
Id: 3626

Ciągle pada… (zabawy badawcze dla 5-latków)

Natalia Łasocha   Październik 2013

Wybrane zabawy ze scenariusza: a) Deszcz o szyby stuka... Zabawa matematyczna – dzieci siedzą w kole z kropelkami deszczu. Nauczyciel uderza w bębenek – jedno uderzenie to jedna spadająca kropla deszczu. Dzieci uważnie słuchają i układają na chmurkach tyle kropel, ile było uderzeń. Następnie dzieci... więcej
Pobierz

Zobacz również

edukacja przyrodniczaeksperymentpięciolatekscenariusz zajęć

Więcej z działu

Zjawiska atmosferyczne

Więcej z tego numeru

Październik 2013

Scenariuszowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne:
  • podkład do piosenki „Skąd się bierze deszcz” – do pobrania TU;
  • historyjka obrazkowa „Przygody kropelki wody” – TU;
  • fotografie różnego rodzaju chmur - TU;
  • karty pracy do zabaw – TU;
  • plakat „Obieg wody w przyrodzie”, który został dołączony do miesięcznika – TU możesz go zobaczyć i zamówić!
Scenariusz zajęć dla dzieci 5-letnich, w którym zawarto następujące cele szczegółowe – dziecko:
  • współdziała w zabawach i sytuacjach zadaniowych;
  • uważnie słucha treści wiersza i muzyki;
  • uważnie obserwuje proste doświadczenie i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć;
  • poznaje nową technikę plastyczną;
  • poprawnie liczy obiekty;
  • odzwierciedla ruchem treść rymowanki;
  • sprawnie posługuje się pędzlem i wałkiem.
Wybrane zabawy ze scenariusza: a) Deszcz o szyby stuka... Zabawa matematyczna – dzieci siedzą w kole z kropelkami deszczu. Nauczyciel uderza w bębenek – jedno uderzenie to jedna spadająca kropla deszczu. Dzieci uważnie słuchają i układają na chmurkach tyle kropel, ile było uderzeń. Następnie dzieci przeliczają krople i za pomocą palców lub kartoników z cyframi przedstawiają liczbę elementów. Po skończonej zabawie dzieci kolejno wypowiadają słowo chmurka lub deszcz. Dzieci-chmurki zatrzymują podkładki, a dzieci-deszcz zatrzymują kropelki. Teraz dobierają się w pary, tak aby w każdej było dziecko-chmurka i dziecko-deszcz. b) Z małej chmury duży deszcz. Zabawa ruchowo-matematyczna w parach – dzieci w parach układają na chmurkach dziesięć kropel (pomoce z poprzedniej zabawy) – kropelki tworzą chmurę. Następnie wędrują z chmurką po sali, trzymając ją po obu stronach, tak aby krople nie upadły na podłogę – chmury suną po niebie, kropelki robią się coraz cięższe. Na umówiony sygnał dzieci energicznie „podrzucają” chmurki (cały czas je trzymając), a krople deszczu opadają na podłogę – krople są już na tyle ciężkie, że spadają w postaci deszczu. Następnie dzieci w parach zbierają z powrotem krople na swoją chmurkę (tak aby znowu było ich dziesięć) i zabawa zaczyna się od początku.

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania