Zobacz zawartość numeru 7-8/2019 z materiałami na różne okazje… zobacz
Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 2740.14 kb
Stron: 2
Id: 3032

Być przykładem

Violetta Kruczkowska   Grudzień 2012

Fragment artykułu: Jednym z najskuteczniejszych narzędzi nauczania jest przykład. Jeśli naprawdę chcesz wpłynąć na system wartości dzieci, nie opowiadaj o tym, co dobre, lecz stań się tego ucieleśnieniem. Zagadnienie dawania przykładu jest oczywiste dla większości nauczycieli czy rodziców. A... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (3.69 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.

Zobacz również

Thomas GordonTrening Skutecznego NauczycielaTrening Skutecznego Rodzicakomunikacja interpersonalnawychowaniewychowanie do wartościpedagogizacja

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Problemy nauczycieli

Więcej z tego numeru

Grudzień 2012

Fragment artykułu:
Jednym z najskuteczniejszych narzędzi nauczania jest przykład. Jeśli naprawdę chcesz wpłynąć na system wartości dzieci, nie opowiadaj o tym, co dobre, lecz stań się tego ucieleśnieniem. Zagadnienie dawania przykładu jest oczywiste dla większości nauczycieli czy rodziców. Ale co tak naprawdę znaczy „być przykładem”, jakie obszary są istotne, aby uświadomić sobie znaczenie i rolę tego procesu w wychowaniu? By sprawdzić skuteczność kształtowania wzorów zachowania, którego oczekujemy od dzieci, wystarczy przyjrzeć się własnemu systemowi wartości.
(…) Rodzice są przykładem, nauczyciele są przykładem. Dorośli, z którymi dziecko ma kontakt, stają się dla niego wzorem do naśladowania. Największą przeszkodą, by nauczyciel stał się takim wzorem jest postawa: „Rób to, co mówię, a nie to, co robię”. Jeśli wydaje ci się, że dzieci będą przede wszystkim kierowały się tym, co mówisz, jesteś w dużym błędzie... Bo jeśli mówisz co innego, a robisz co innego, bądź pewna, że dziecko będzie naśladować to, co robisz, a nie to, co mówisz. Tak więc nie jest to skuteczny sposób nauczania wartości. Wprawdzie takie postępowanie uczy, lecz nie tego, co powinno. A mianowicie, dzieci odbierają przekaz, że kiedy jest się wystarczająco silnym i dużym, można zmusić innych do przestrzegania praw, których samemu się nie respektuje, że w życiu są lepsi i gorsi, a z tym wiążą się pewne przywileje, że taka podwójna miara nie jest niczym złym.

W dalszej części tego praktycznego tekstu znajdziemy m.in.:

  • ćwiczenie, które pomoże nam w określeniu własnego systemu wartości;
  • ćwiczenie, które może okazać się pomocne dla dokonania zmian w naszej hierarchii wartości.

Artykuł może stanowić gotowy materiał do wykorzystania w ramach tzw. pedagogizacji rodziców.