Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 432.08 kb
Stron: 2
Id: 3041

Budujemy zamki [scenariusz z zakresu wspomagania rozwoju społecznego]

Monika Majewska   Grudzień 2012

Zapraszamy do lektury trzeciego z cyklu scenariuszy, w których autorka skupiła się na rozwijaniu umiejętności społecznych. Fragment artykułu: W aktywności społecznej dziecka w wieku przedszkolnym zachodzą szybkie zmiany. Uczy się ono określonych reguł postępowania, zwyczajów panują... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (3.69 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.

Zobacz również

pięciolatekrozwój społecznyscenariusz zajęćsześciolatek

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Umiejętności społeczne

Więcej z tego numeru

Grudzień 2012

Zapraszamy do lektury trzeciego z cyklu scenariuszy, w których autorka skupiła się na rozwijaniu umiejętności społecznych.

Fragment artykułu:
W aktywności społecznej dziecka w wieku przedszkolnym zachodzą szybkie zmiany. Uczy się ono określonych reguł postępowania, zwyczajów panujących w grupie społecznej, w której funkcjonuje, oraz zasad zachowania przekazywanych przede wszystkim przez wychowawców i osoby z najbliższego otoczenia. W procesie rozwoju społecznego dziecko powinno nabyć takie formy zachowania, które są akceptowane przez jego grupę rówieśniczą i pozwalają mu na sprawne w niej funkcjonowanie. O dojrzałości społecznej dziecka świadczy między innymi umiejętność akceptowania i podporządkowywania się przyjętym normom, zdolność współpracy w grupie oraz umiejętność rozumienia potrzeb innych osób.
Przedszkole należy traktować jako niezwykle ważne środowisko wychowawcze, a jego naczelnym celem nie jest jedynie przygotowanie dzieci do nauki w szkole, ale przede wszystkim – do życia w społeczeństwie.
Spotkania z rodzicami absolwentów naszego przedszkola nasunęły mi na myśl bardzo przykry wniosek, że w szkole przytłacza ich ogrom wiedzy, nauczyciele są bardzo wymagający i skupiają się głównie na materiale dydaktycznym, a zbyt mało uwagi poświęcają na wychowanie dzieci. Nie chcę, aby był to głos krytyki wobec nauczycieli pracujących w szkole, lecz impuls dla nas, nauczycieli-wychowawców przedszkolnych, do tego, aby intensywnie wspierać aktywność społeczną dzieci, ponieważ największy bagaż doświadczeń społecznych dzieci wynoszą właśnie z przedszkola. Pamiętajmy o tym w codziennych sytuacjach i obserwujmy dzieci przede wszystkim w trakcie zabaw, które są wspaniałym źródłem wiedzy na temat poziomu społecznego grupy.

Główną część artykułu stanowi scenariusz zajęć dla dzieci pięcio- i sześcioletnich, w którym założono realizację następujących celów ogólnych:

  • kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych (1.1-2);
  • wspomaganie rozwoju mowy dzieci (3.1-2);
  • wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne (9.2-3);
  • wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych (10.1-2).