
Bliżej przestrzeni interpersonalnych i sztuki współbycia
Fragment artykułu: (…) Przestrzenie emocjonalne w warunkach szkolnych czy przedszkolnych są ledwie widoczne, czasem intensywne, a niekiedy „przepełnione” wartościami wspólnie uznawanymi przez danych uczniów lub ucznia i nauczyciela, takimi jak: radość ze wspó... więcej
Fragment artykułu:
(…) Przestrzenie emocjonalne w warunkach szkolnych czy przedszkolnych są ledwie widoczne, czasem intensywne, a niekiedy „przepełnione” wartościami wspólnie uznawanymi przez danych uczniów lub ucznia i nauczyciela, takimi jak: radość ze wspólnych sukcesów, współczucie, tolerancja, delikatność, takt, wrażliwość na piękno dzieł sztuki, przyrody, języka, bezinteresownych czynów itd.
Bliżej można przyjrzeć się kształtowaniu przestrzeni emocjonalnych i intelektualnych, analizując dominanty zajęć kompleksowych, występujące w trzech wariantach: estetycznym, autokreacyjnym i poznawczym. Wariant poznawczy opiera się na takiej organizacji, środkach i formach pracy, współdziałania, współbycia, które pomagają maksymalnie wykorzystać potencjał intelektualny wychowanka. Chodzi więc nie tyle o gromadzenie wiedzy, ile o jej selekcję, strukturyzację, dobór argumentów za jakimś przeciw i za.
W artykule opisane zostały różne przestrzenie współbycia i ich znaczenia dla prawidłowego wzrastania i wrastania człowieka w życie społeczne oraz dla jego indywidualnego rozwoju.
Objętość artykułu: 2 strony.