Zobacz zawartość numeru 7-8/2019 z materiałami na różne okazje… zobacz
Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Bąbelkowe fascynacje

Elżbieta M. Minczakiewicz  
Luty 2013

Podtytuł: O tym, jak zabawy inspirowane naturą prymitywnej „zabawki” – zwyczajnej, plastykowej, bezbarwnej i nikomu niepotrzebnej bąbelkowej folii potrafią zainteresować i zmotywować dzieci Fragment artykułu: Najlepszym sposobem przekazania wiedzy o sobie i świecie jest zabawa, ... więcej
Pobierz plik

Ten plik można pobrać za pomocą SMS (3.69 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.

Jak pobierać?
Informacje o pliku
Typ pliku: pdf
Wielkość pliku: 659.5 kb
Stron: 4
Id: 3138

Zobacz również

plastyka
zabawa
zajęcia ruchowe
zdrowie

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów:
plastyka
zabawa
zajęcia ruchowe
zdrowie


lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Zdrowie i sprawność fizyczna

Więcej z tego numeru

Luty 2013

Podtytuł: O tym, jak zabawy inspirowane naturą prymitywnej „zabawki” – zwyczajnej, plastykowej, bezbarwnej i nikomu niepotrzebnej bąbelkowej folii potrafią zainteresować i zmotywować dzieci

Fragment artykułu: Najlepszym sposobem przekazania wiedzy o sobie i świecie jest zabawa, i co ważne – dotyczy to zarówno dorosłych, jak i dzieci. Prowadząc od wielu już lat badania naukowe nad zabawą dzieci o prawidłowym i zaburzonym rozwoju, co rusz zauważam ogrom jej zalet, które można przypisać nawet najbardziej banalnym zabawom milusińskich. Dla mnie ogromnej wagi nabiera fakt, że wszystkie dzieci uwielbiają się bawić. Z zaciekawieniem więc i pokorą przyglądam się ich zabawom. W co się bawią i jak się bawią nasze dzieci – to temat, którego nie sposób bagatelizować. Zabawy – jak już wielekroć pisałam – mają na celu rozwijanie inwencji twórczej dzieci, rozwijanie u nich twórczego myślenia, uwagi, pamięci i koncentracji uwagi na tym, co w danym momencie robią, co je interesuje i czym się zajmują. Organizowane przez nie zabawy mają niezwykle głęboki sens. Dają dzieciom wiele energii i powodów do zadowolenia. nie dziwi mnie fakt, że dzieci te mają problemy z chodzeniem, z utrzymaniem prawidłowej postawy ciała, z koncentracją uwagi i pamięci, itp. Wiadomo wszak nie od dziś, że narząd (a tym niewątpliwie jest wysoko wyspecjalizowany centralny układ nerwowy CUN i podlegający mu narząd ruchu) nieużywany, ma tendencję do osłabienia, a nawet zaniku funkcji. Potwierdziły to liczne badania lekarskie, których wyniki nie tyle mnie zastanawiają, co wręcz przerażają. Karty zdrowia dzieci informują wszak o grupach dyspanseryjnych, których ilość wśród naszych najmłodszych ciągle wzrasta i wzrastać będzie nadal, przy ewidentnym braku troski o zdrowie polskiego społeczeństwa. Obserwując ten stan, pozwoliłam sobie w bieżącym odcinku zwrócić uwagę na kilka zabaw służących przede wszystkim zdrowiu dzieci.
(…) Folia bąbelkowa daje liczne, praktycznie nieograniczone, możliwości bawienia się, zarówno dzieciom młodszym, jak i starszym. Jako tworzywo plastyczne doskonale sprawdza się w pracy z dziećmi nieśmiałymi, a przez to mało aktywnymi, jak też żywymi, nadreaktywnymi (z zaburzeniami emocjonalnymi – np. z dziećmi pełnymi lęku, czasem popadającymi w stan depresji, agresywnymi, wykazującymi awersję i lęk przed dotykaniem niektórych przedmiotów, przed dotykaniem mas o zróżnicowanej konsystencji, płaszczyzn o zróżnicowanej fakturze), z wadami postawy, z płaskostopiem, itp. Folię można wykorzystywać do stymulowania rozwoju wielu funkcji u dzieci, motywując je i inspirując do aktywności i zabawy.

Dalszą cześć artykułu stanowią liczne przykłady zabaw z wykorzystaniem folii bąbelkowej i innych, opisanych przez Autorkę, łatwo dostępnych materiałów. Autorka skoncentrowała się na zabawach, które mają pozytywny wpływ na szeroko rozumiane zdrowie dzieci. Znajdziemy tu więc propozycje zabaw do wykorzystania w ramach gimnastyki korekcyjnej i podczas zajęć ruchowych. Ale nie tylko. Bo po lekturze tego tekstu odkryjemy, że folia bąbelkowa w pracy z dziećmi może mieć znacznie więcej zastosowań, niż kiedykolwiek moglibyśmy przypuszczać!