Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Projekt edukacyjny "Doświadczanie przez działanie"


Wydarzenie dodał(a) Dorota Kozioł- Żurawska
ponad 11 lat temu, wyświetleń 2956


Wpis został sprawdzony przez moderatora

"My się nie boimy, my się nauczymy jak bezpiecznie żyć. Doświadczanie przez działanie"

Jako opiekunowie, nauczyciele i rodzice poczas każdego dnia staramy się zapewnić naszym dzieciom bezpieczeństwo w różnych sytuacjach dnia codziennego. Pilnujemy, aby prawidłowo przechodziło przez jezdnię, nie rozmawiało z obcymi, w domu lub w przedszkolu zachowywało się w sposób gwarantujący, że nic mu się nie stanie. W dzisiejszych czasach, gdzie nie jest trudno o przykłady nieprawidłowego zachowania, dawanie dobrego przykładu jest sprawą nadrzędną. Musimy jednak pamiętać, że naszą rolą nie jest ciągłe wyręczanie dziecka, usuwanie trudności i brak konfrontacji z problemami. Właśnie te momenty budują umiejętności naszych dzieci, pozwalają zdobyć nowe informacje, dają wiarę we własne możliwości. Naszym celem jest wskazywanie prawidłowego rozwiązania, zachęcanie do zdobywania doświadczenia poprzez aktywne działanie, tak aby dziecko w sytuacji trudnej potrafiło zachowac się w sposób prawidłowy. Taki jest właśnie cel projektu edukacyjnego "My się nie boimy, my sie nauczymy jak bezpiecznie żyć. Doświadczanie przez działanie". Dzieci, poprzez zajęcia praktyczne z policjantami, strażą pożarną i pogotowiem będą wiedziały, jak zachowac sie w sytuacji trudnej, wymagającej od nich natychmiastowego działania. Ważnym aspektem jest tutaj umiejętność wezwania pomocy, przekazania informacji o zagrożeniu, zabezpieczenia własnego zdrowia i życia. Nie możemy wymagać, aby dzieci w wieku kilku lat zachowywały sie jak osoby dorosłe, spiesząc z fachową pomocą, możemy jednak przekazać im szereg informacji i umiejętności, dzięki którym będą wiedziały co robić. A doskonale wiemy, żę dzieci muszą doświadczyć, przeżyć, dotknąć, aby coś zrozumieć i opanować. Dlatego tak ważne jest organizowanie spotkań z funkcjonariuszami w środowisku przedszkolnym, nie jako pogadanki, ale jako spotkania aktywizującego dzieci do działania.   
23 listopada odwiedzili naszą placówkę mł. asp. Piotr Cygankiewicz oraz p. Dawid Borowczyk, słuchacz Szkoły Policji w Szczytnie. Wspólnie z dziećmi wybrali się na spacer, niestety z uwagi na niekorzystną pogodę tylko po sali gimnastycznej. Dzieci uczyły sie prawidłowego przechodzenia przez pasy, korzystania z sygnalizacji świetlnej, poznały podstawowe znaki drogowe. Mogły także "zadzwonić" na Policję, aby zgłosić włamanie czy trudną sytuację. Nieocenionym jest tutaj fakt bliskiego kontaktu z osobą policjanta, która powinna wzbudzać w dziecku poczucie bezpieczeństwa i zaufania. Wspólnie z p. Dawidem odbyły też policyjną gimnastykę, żeby nie brakowało im krzepy w życiu codziennym.
"Jeżyki" już  w swojej sali bawiły sie aktywnie w ruch drogowy. Samochody pędziły, zmieniały się światła, piesi próbowali przedostać się na drugą stronę w prawidłowy sposób, a pojazdy uprzywilejowane co chwilę dezorganizowały ruch na drodze. Utrwaliliśmy również wybrane znaki drogowe, stawiając je w najmniej oczekiwanych miejscach na naszej przedszkolnej drodze. Po zabawie dzieci wraz z wychowawcą rozmawiały o różnych trudnych sytuacjach, szukając wspólnie rozwiązania. Przydatne okazały się ilustracje przedstawiające prawidłowe zachowanie podczas rozmowy z obcymi, przebywania w domu bez rodziców, zabawy w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Takie pogadanki z wykorzystaniem ilustracji są prowadzone systematycznie, tak aby dziecko dobrze przyswoiło zasady prawidłowego zachowania i reagowania.

Moduł I  „Bezpieczny przedszkolak”
1. Realizacja tematyki tygodniowej w grupie.
2. Spotkanie z policjantem.
3. Aktywność dziecka połączona z przeżywaniem i działaniem (kąciki tematyczne, zabawy organizowane we współpracy z policjantem – stworzenie „Minimiasteczka Ruchu Drogowego”).
4. Pedagogizacja rodziców - tablice informacyjne.
5. Pamięciowe opanowanie numeru 997.
6. Wprowadzenie numeru 112 jako alternatywy do pozostałych numerów alarmowych – zapoznanie z zasadami korzystania z tego numeru.

Po zakończeniu modułu I dziecko :
• Zna swoje imię, nazwisko, adres, lecz podaje je tylko w sytuacjach trudnych;
• Potrafi interpretować znaczenie niektórych znaków drogowych;
• Rozumie rolę znaczków odblaskowych;
• Jest świadome niebezpieczeństw jakie grożą mu w czasie poruszania się po drogach;
• Darzy zaufaniem osobę  policjanta;
• Potrafi wybrać numer 997 lub 112 i powiadomić o niebezpieczeństwie;
• Ma świadomość konsekwencji wynikających z niewłaściwego korzystania z numerów  alarmowych.    

Autorzy projektu 
mgr Dorota Kozioł- Żurawska mgr Anna Boroń

Projekt edukacyjny jest realizowany w Miejskim Przedszkolu nr 93 w Katowicach w oparciu o trzy moduły  - Bezpieczny Przedszkolak - ABC pierwszej pomocy - Razem ze strażakami bezpiecznie witamy wiosnę.     


Zobacz wszystkie wpisy
od Dorota Kozioł- Żurawska



Wyślij wiadomość
do Dorota Kozioł- Żurawska

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Dorota Kozioł- Żurawska

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się