Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Jak bawić się i uczyć wspólnie z rodzicami i przedszkolem?


Wydarzenie dodał(a) Aneta Kalwajtys
ponad 12 lat temu, wyświetleń 2936


Wpis został sprawdzony przez moderatora

„Od ziarenka do bochenka" to temat zajęć, który realizowany był metodą projektu w Przedszkolu Nr 9 im. Bursztynek w Koszalinie. Metoda ta zasługuje na szczególną uwagę, ponieważ w trakcie realizacji dzieci samodzielnie podejmują i wypełniają zadania, współdziałają w zespole, podejmują indywidualne i grupowe decyzje, rozwiązują problemy, nabywają umiejętność poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z rożnych  źródeł. Realizację tematu rozpoczęliśmy od ułożenia planu działań i przydzielenia osób odpowiedzialnych za realizacje poszczególnych etapów projektu. Pierwszym etapem były wycieczki do: Skansenu Dawnej Chaty przy ulicy Młyńskiej w Koszalinie i Piekarni Bułeczka zorganizowane z pomocą rodziców. Dzieci miały okazje obejrzeć dawne przedmioty używane do wysiewu i zbioru zbóż, a także do wypieku chleba. W piekarni  pod okiem Mamy Michała wzięły udział w procesie wyrobu ciasta i wypieku w dużym piecu chlebowym. Zaangażowaliśmy również babcie i dziadków, którzy dostarczyli do naszej sali, różnorodne ziarna zbóż, które po wnikliwej obserwacji posadziliśmy w kąciku przyrody.  W dalszej części projektu dzieci upiekły w przedszkolu bułeczki z ciasta drożdżowego (pod okiem Babci Macka) a z masy solnej przygotowały ciasteczka do kącika lalek. Metoda projektu pobudza dzieci do zadawania pytań i poszukiwania na nie odpowiedzi. Przykładem może być  rosnące ciasto drożdżowe, które  zainspirowało dzieci do pytania, dlaczego tak się dzieje, że ciasto rośnie. W tym celu przeprowadziliśmy doświadczenie z drożdżami i balonem. Dzieci obserwowały jak rozpuszczone w butelce z wodą i cukrem  drożdże produkują gaz - dwutlenek węgla i napełniają nałożony na butelkę balon? Inny ciekawy pomysł, który zrodził się w trakcie realizacji projektu to zorganizowanie kącika regionalnego w sali. Z pomocą rodziców  i dziadków zgromadziliśmy w sali dawne i dzisiejsze przedmioty domowego użytku. Mama Maćka  odnalazła na strychu  swoich rodziców maselnicę i sito, a Piotruś stary młynek. Pani Dyrektor przyniosła dawny stary moździerz. Dla porównania był również mikser, blender, ekspres do kawy, dzisiejsze sito do mąki i elektryczny młynek. Dzieci miały możliwość wszystko dotknąć, wprawić w ruch, sprawdzić jak to działa, jak np. dawniej mielono pieprz, a jak robi się to dzisiaj. Pytań nasuwało się bardzo dużo, dzieci analizowały, swobodnie wypowiadały się i wyrażały swoje opinie. Zastosowana metoda projektu  nabrała  dużej wartości poznawczej, którą nie zawsze można przewidzieć i zaplanować.

Aneta Kalwajtys, nauczyciel,  Przedszkole Nr 9 im. Bursztynek w Koszalinie

 


Zobacz wszystkie wpisy
od Aneta Kalwajtys



Wyślij wiadomość
do Aneta Kalwajtys

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Aneta Kalwajtys

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się