Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Jak bawić się i uczyć wspólnie z rodzicami i przedszkolem?
Wpis został sprawdzony przez moderatora
„Od ziarenka do bochenka" to temat zajęć, który realizowany był metodą projektu w Przedszkolu Nr 9 im. Bursztynek w Koszalinie. Metoda ta zasługuje na szczególną uwagę, ponieważ w trakcie realizacji dzieci samodzielnie podejmują i wypełniają zadania, współdziałają w zespole, podejmują indywidualne i grupowe decyzje, rozwiązują problemy, nabywają umiejętność poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z rożnych źródeł. Realizację tematu rozpoczęliśmy od ułożenia planu działań i przydzielenia osób odpowiedzialnych za realizacje poszczególnych etapów projektu. Pierwszym etapem były wycieczki do: Skansenu Dawnej Chaty przy ulicy Młyńskiej w Koszalinie i Piekarni Bułeczka zorganizowane z pomocą rodziców. Dzieci miały okazje obejrzeć dawne przedmioty używane do wysiewu i zbioru zbóż, a także do wypieku chleba. W piekarni pod okiem Mamy Michała wzięły udział w procesie wyrobu ciasta i wypieku w dużym piecu chlebowym. Zaangażowaliśmy również babcie i dziadków, którzy dostarczyli do naszej sali, różnorodne ziarna zbóż, które po wnikliwej obserwacji posadziliśmy w kąciku przyrody. W dalszej części projektu dzieci upiekły w przedszkolu bułeczki z ciasta drożdżowego (pod okiem Babci Macka) a z masy solnej przygotowały ciasteczka do kącika lalek. Metoda projektu pobudza dzieci do zadawania pytań i poszukiwania na nie odpowiedzi. Przykładem może być rosnące ciasto drożdżowe, które zainspirowało dzieci do pytania, dlaczego tak się dzieje, że ciasto rośnie. W tym celu przeprowadziliśmy doświadczenie z drożdżami i balonem. Dzieci obserwowały jak rozpuszczone w butelce z wodą i cukrem drożdże produkują gaz - dwutlenek węgla i napełniają nałożony na butelkę balon? Inny ciekawy pomysł, który zrodził się w trakcie realizacji projektu to zorganizowanie kącika regionalnego w sali. Z pomocą rodziców i dziadków zgromadziliśmy w sali dawne i dzisiejsze przedmioty domowego użytku. Mama Maćka odnalazła na strychu swoich rodziców maselnicę i sito, a Piotruś stary młynek. Pani Dyrektor przyniosła dawny stary moździerz. Dla porównania był również mikser, blender, ekspres do kawy, dzisiejsze sito do mąki i elektryczny młynek. Dzieci miały możliwość wszystko dotknąć, wprawić w ruch, sprawdzić jak to działa, jak np. dawniej mielono pieprz, a jak robi się to dzisiaj. Pytań nasuwało się bardzo dużo, dzieci analizowały, swobodnie wypowiadały się i wyrażały swoje opinie. Zastosowana metoda projektu nabrała dużej wartości poznawczej, którą nie zawsze można przewidzieć i zaplanować.
Aneta Kalwajtys, nauczyciel, Przedszkole Nr 9 im. Bursztynek w Koszalinie
Zobacz wszystkie wpisy
od Aneta Kalwajtys
Wyślij wiadomość
do Aneta Kalwajtys
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl