Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Owieczki na hali - zabawa matematyczna z elem. metody E. G. Kolczyńskiej
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Konspekt zajęć dla dzieci z oddziału II (4 – 5 latki)
Temat: „Owieczki na hali” – zabawa matematyczna z elementami matematyki E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.
Cele:
- dziecko liczy obiekty i odróżnia błędne liczenie od poprawnego
- dodaje i odejmuje w dostępnym dla siebie zakresie pomagając sobie liczmanami
Metoda pracy: elementy metody matematyki E. Gruszczyk - Kolczyńskiej
Forma pracy: praca z całą grupą, praca indywidualna,
Środki dydaktyczne: płyta z podkładem do zabawy „Oklepywaniec” melodii (Zbójnickiego),
obrazki owieczek, pacynka Jeża ‘Kolczatka”, miseczki z kasztanami dla każdego dziecka,
Przebieg zajęć:
- Wprowadzenie w tematykę zajęć zabawą „Oklepywaniec” na melodię „Zbójnickiego”. Dzieci oglądają mapę Polski na której nauczycielka pokazuje z którego regonu pochodzi melodia do której zachwalę będą się bawić. Celem zabawy jest wzmocnienie koncentracji uwagi dzieci oraz wyciszenie poprzez automasaż. Płyta
nr. 14. – „Terapia muzyką ludową i ruchem”.
Na zwrotkę dzieci masują wymienione przez nauczyciela części ciała. Na refren oklepują wymienione części ciała na zmianę z ostatnią masowaną częścią w zwrotce.
- Zabawa „Ile nas jest?”. Nauczycielka przedstawia dzieciom pacynkę Jeżyka „Kolczatka i chwilę o nim opowiada. Następnie mówi dzieciom, że jeżyk odwiedził ich dzisiaj ponieważ przed zapadnięcie w sen zimowy chciałby się nauczyć poprawnie liczyć. Pyta więc dzieci czy mu w tym pomogą.
Dzieci siedzą w kole jeżyk wspólnie z panią próbuje liczyć kolejno dzieci ale nie bardzo mu to wychodzi. Dlatego pani prosi o pomoc chętne dziecko. Następnie jeżyk jeszcze raz liczy wspólnie ze wszystkimi dziećmi. W dalszej części jeżyk próbuje policzyć ile jest dziewczynek i chłopców i określić kogo jest więcej, dzieci mu w tym pomagają.
- Nauczycielka opowiada dzieciom, że jeżyk kolczatek był wczoraj w Zakopanym i tam na hali (łące) próbował policzyć owce ale miał z tym problem. Pyta dzieci czy chcą zobaczyć i posłuchać jak jeżyk liczy? Jeżyk zaczyna liczyć 1, 2, 7, 1, - pani pyta dzieci czy jeżyk dobrze liczy. Chętne dziecko pomaga jeżykowi. Czynność powtarzamy kilkukrotnie. (Jeżyk omija niektóre owieczki) itp. Na zakończenie Kolczatek liczy poprawnie razem z dziećmi.
- Zabawa ruchowa ”Gimnastyka indora” – celem zabawy jest rozładowanie nadmiaru energii w rękach i nogach. Na przygrywkę i refren dzieci udają indyka śpiewając ”glu, gul…..”. Na zwrotkę podnoszą za nauczycielem jedną lub druga nogę, na słowa :skrzydełka” machając skrzydełkami (rękami) zgiętymi w łokciach.
- Każde dziecko wyjmuje z szuflady swoją miseczkę z 6 kasztanami. Następnie siada
w kole i wykłada kasztany z miseczki układając je w szeregu przed sobą. Pani wydaje następujące polecenia:- Policzcie ile macie kasztanów – Jeżyk Kolczatek obserwuje co robią dzieci.
- Proszę włożyć wszystkie kasztany do miseczki.
- Proszę wyjąć z miseczki 2 kasztany, następnie dołożyć jeszcze jeden, ile jest ich razem?
- Proszę włożyć do miseczki jeden kasztan ile ich pozostało?
- Najpierw prostsze plecenia dla czterolatków potem trudniejsze dla pięciolatków
i chętnych czterolatków. Itd.
- Dzieci sprzątają po sobie zanoszą miseczki z kasztanami na miejsce. Pani pyta dzieci czego jeżyk uczył się dzisiaj na zajęciach? Czy zajęcia mu się podobały? A dzieciom? – Podsumowanie.
Zobacz wszystkie wpisy
od Edyta Pawlukiewicz
Wyślij wiadomość
do Edyta Pawlukiewicz
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl