Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

"Mamo, Tato pij wodę" - Akcja w Przedszkolu Publicznym we Wrzosowej


Wydarzenie dodał(a) Malgorzata Kiper
ponad 8 lat temu, wyświetleń 1912


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Sprawozdanie z realizacji Programu: "Mamo, Tato pij wodę" w Przedszkolu Publicznym we Wrzosowej

Główne założenie programu: program edukacyjny na rzecz promowania prawidłowych nawyków żywieniowych.

W ramach kampanii „Mamo, tato, pij wodę” podczas zajęć w przedszkolu realizowaliśmy  treści edukacyjne, które zostały opracowane przez specjalistów m.in. z zakresu żywienia, pedagogów, psychologów, a także fizyka i ekologa- dostarczone nam przez organizatora kampanii. Dzieci poznały zasady zdrowego odżywiania, dowiedziały się więcej o właściwościach wody i jej zastosowaniu. Zadaniem naszym było tak zachęcić najmłodszych, aby wykorzystując nabytą w przedszkolu wiedzę namawiali rodziców do zachowań mających pozytywny wpływ na ich zdrowie. Jednak dobry przykład musi iść z góry, dlatego w kampanii  „Mamo, tato, pij wodę!” organizatorzy i partnerzy chcieli zwrócić uwagę na szczególną rolę rodziców w procesie kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych. To właśnie mama i tata mają największy wpływ na dzieci i dlatego powinni być dla nich wzorem do naśladowania - jednak w dzisiejszych czasach to dzieci często stają się nauczycielami dorosłych - to one są bardziej „otwarte na świat”, szybciej chłoną nowości, łatwiej przyswajają trendy. Najmłodsi są doskonałymi obserwatorami i dostrzegają, że choć rodzice zachęcają ich do zdrowego odżywiania, czy uprawiania sportu, sami w praktyce często postępują inaczej. Poprzez realizację zajęć w przedszkolu dzieci nie tylko dowiedziały się więcej o wodzie, ale nauczyły  się też jak zachęcić swoich rodziców do regularnego jej picia. Realizując kampanię Żywiec Zdrój podpowiadaliśmy  rodzicom jak poprzez zabawę oraz własny przykład zachęcić dzieci do picia wody. Zaplanowane w ramach programu działania  jednocześnie uczyły i bawiły. Bohaterem kampanii „Mamo, tato, pij wodę!” był Zdrojek-sympatyczna wodna postać. Program „Mamo, Tato pij  wodę”  jest programem kreatywnym oraz praktycznym. Podczas jego realizacji w toku praktycznej działalności dzieci wzbogaciły swoją wiedzę dotyczącą występowania wody w przyrodzie, zastosowania jej w życiu codziennym oraz jej znaczenia dla życia ludzi, roślin i zwierząt. Zajęcia zostały zorganizowane w grupach dzieci: 3 - 4-letnich "Pszczółkach", 5-letnich "Motylkach" i 6-letnich "Biedronkach" zgodnie ze scenariuszami i kartami pracy dostarczonymi przez Organizatora.                                                          

 Zrealizowano następujące treści  programowe:                                                                               

*Słuchanie bajki o Zdrojku. Poznanie pojęć woda, źródło, zdobycie wiedzy o występowaniu wody na świecie oraz jego znaczeniu dla przyrody-przybliżenie dzieciom pojęć: woda, źródło. Zapoznanie z właściwościami wody: bezbarwna, bezwonna, bez smaku).

Zapoznanie z sylwetą Zdrojka - bohaterem projektu.                                                                  

 Wprowadzenie zwyczaju codziennego picia wody w przedszkolu.                                                                                              

*„ Jaki to smak?”-ć wiczenia rozwijające zmysł smaku.Degustacja wody w trzech smakach (cytrynowy, pomarańczowy, jabłkowy). Przestrzeganie dzieci przed piciem wody niewiadomego pochodzenia.                                                                              

* Poruszanie kwestii oszczędzania wody i świadomości ekologicznej, zapoznanie dzieci ze sposobami oszczędzania wody.        

*Zabawa ruchowa „ Jak należy oszczędzać wodę”- rywalizacja zespołowa.                                                                                

*Zabawa ruchowa, „ Do czego potrzebna jest woda”- przedstawienie za pomocą gestów i rekwizytów zastosowania wody w życiu codziennym.                                                                                                                                                                          

*„Płynie woda”- ćwiczenia ortofoniczne rozwijające mięśni narządów mowy na zgłoskach: kap, kap, kap, chlap, chlap, chlap, ciur, ciur, ciur, szu, szu, szu.               

*Wykonanie pracy plastycznej ,,Oszczędzamy wodę”                                                                                                               

 * „Do czego służy woda? ”- rozmowa przy obrazkach. Zapoznanie ze sposobami wykorzystania wody. Zaznaczenie kartonikiem z motywem fali miejsc, gdzie „mieszka woda”(kran w łazience, rezerwuar , butelka z wodą mineralną).                                               

  *„Gdzie występuje woda?”-rozwiązywanie zagadek słownych o występowaniu wody w przyrodzie. Uświadomienie dzieciom występowania wody w postaci: zbiorników wodnych, opadów atmosferycznych, chmur.                                                                    

*Zabawa ze Zdrojkiem „Dokończ zdanie”- ,,Woda służy do…”                                                                                                          

*Zabawa badawcza ,,Rośliny też piją wodę”                                                                                                                        

*Wykorzystanie doświadczenia, że ciało człowieka składa się w większości z wody i pokazanie jak nawadniany jest nasz organizm. Poznanie funkcji, jakie pełni woda w organizmie.                                                                                                                

 *Przeprowadzenie zabaw ruchowych min.: ,,Żabki do stawu” , Slalom-rzeczka, ,,Ptaszkom chce się pić”, ,,Skaczemy po kałużach”.  „Ulewa”- orientacyjno-porządkowa, „Złap krople - z elementami biegu, „Morskie fale”- zabawa przy piosence, ,,Kwiaty rosną, kwiaty więdną”- z elementami wspinania.                                                                                                                                                  

*Zabawy badawcze z wodą- obserwowanie jej właściwości w różnych stanach skupienia. Przeprowadzenie doświadczenia „Tęcza”                                                                                                                                

*W ramach Programu dzieci realizowały także cykl zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Aktywności ruchowe dostarczyły przedszkolakom nie tylko nowych umiejętności i wiedzy, ale również wiele pozytywnych emocji. Pomiędzy ćwiczeniami nauczycielki przypominałyo utracie wody z organizmu i konieczności uzupełniania jej niedoboru. Dzieci bardzo chętnie piły wodę jednocześnie uświadamiając sobie, że: „Aby zdrowo żyć trzeba wodę często                                                                                                       

*Zabawy ruchowe min.: "Ruch to  Zdrowie"                                                                                                                 

*Spacery po ogrodzie przedszkolnym i obserwacja pogody, zwrócenie uwagi na omijanie kałuż i nie popychania się podczas spacerów.                                                                                                                                                                                    

Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – częste przebywanie na świeżym powietrzu hartuje organizm, wzmaga odporność  i rozwija sprawność ogólną organizmu.                                                                                                                          

*Zapoznanie dzieci z "Piramidą Żywienia"                                                                                                                 

Dzieci dowiedziały się, że Piramida żywieniowa to przedstawienie w formie graficznej właściwych zasad odżywiania się. Na dole piramidy znajdują się produkty, które powinniśmy najczęściej spożywać, na samym zaś szczycie -te, które powinniśmy całkowicie  wyeliminować lub znacznie ograniczyć ich spożycie. Dzieci potrafiły odtworzyć kolejne piętra piramidy żywienia, samodzielnie wykonały swoje piramidy w oparciu o uzyskane wiadomości o prawidłowym żywieniu .Zapamiętały, że piramida obrazuje ich codzienną dietę i tylko dostarczanie produktów ze wszystkich pięter gwarantuje im zdrowie i odporność na choroby.                                      

*Uświadomienie dzieciom jak ważne jest regularne spożywanie posiłków o ustalonej porze oraz ile posiłków dziennie należy spożywać. Rozróżnianie zdrowych produktów od niezdrowych. Maluchy dowiedziały się, dlaczego jednych produktów jemy więcej, a innych mniej i dlaczego dobrze zbilansowana dieta jest ważna dla właściwego i zdrowego rozwoju, dowiedziały się również w jaki sposób jedzenie wpływa  na zdrowie i odporność organizmu, które witaminy są ważne w budowaniu odporności i w jakich produktach się znajdują , że niektóre warzywa i owoce są jak leki.                                                    

 Podczas zajęć dzieci wykonały swój własny model talerza żywieniowego, oczywiście zgodny z przyjętą wcześniej normą. Prace były różnorodne, każda kreatywnie zaprojektowana, przedstawiała indywidualne jadłospisy dzieci.

Przedszkolaki były zadowolone, iż mogły zaprezentować swój wytwór przed całą grup

Wszystkie dzieci otrzymały medale: "Jestem zdrowym"                                                                                                             

*Wykonanie pracy plastycznej w formie Albumu  Wodnego z rodzicami w domu i przyniesienie go na wystawę w przedszkolu-utrwalającego:3 Wodne Zasady Zdrojka- zasady picia wody!                                                                                                   

 Do efektów realizacji programu „Mamo Tato pij  wodę” należy zaliczyć zwiększenie ilości wypijanej przez dzieci wody, doskonalenie nawyku zdrowego odżywiania się oraz aktywnego trybu życia, wzmocnienie więzi w grupie, zainteresowanie rodziców tematyką znaczenia wody dla  organizmu człowieka.                                                                                                                                    

*Ułożyliśmy wspólnie i nauczyliśmy się rymowanki o Zdrojku.                                                                                              

"Czysta woda zdrowia doda,

 Zdrojka super to metoda,

żeby zdrowym być-

trzeba czystą wodę pić!"                                                                                                

Podsumowując, należy podkreślić, że przeprowadzony Program jest doskonałym przykładem kształtowania prozdrowotnych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych. Poprzez wspólną zabawę oraz podejmowanie różnorodnych aktywności, dzieci zdobyły wiele cennych informacji, które będą mogły zastosować w praktyce np. wiedzą w jaki sposób oszczędzać wodę w gospodarstwie domowym. Ponadto przedszkolaki poprzez praktyczne działania poszerzyły swoją wiedzę na temat roli wody, właściwego odżywania oraz aktywności fizycznej dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach zorganizowanych ze Zdrojkiem, który stał się ich Przyjacielem z przedszkola.

                                                       

Opracowała koordynator Programu Małgorzata Kiper i Magdalena Mościńska – Ciejpa


Zobacz wszystkie wpisy
od Malgorzata Kiper



Wyślij wiadomość
do Malgorzata Kiper

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Malgorzata Kiper

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!