Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

"Postój- Bezpieczeństwo na rowerze"  


Wydarzenie dodał(a) Malgorzata Kiper
ponad 8 lat temu, wyświetleń 2704


Wpis został sprawdzony przez moderatora

W naszym Przedszkolu Publicznym we Wrzosowej zwracamy szczególną uwagę na bezpieczeństwo dzieci w każdym miejscu i w każdej sytuacji i o każdej porze roku - więc zaprosiłam dzieci do podróży, której kolejnym przystankiem był:

                                        „Postój - Bezpieczeństwo na rowerze”.                                                                                       

Przeprowadziłam cykl zajęć tygodniowych o tej tematyce. Byliśmy w Miasteczku Ruchu Drogowego i wspólnie z zaproszonymi policjantami uczyliśmy się bezpiecznych zachowań na rowerze, hulajnodze. W czasie zajęć i zabaw w przedszkolu dzieci odgadywały zagadki o pojazdach, układały obrazki przedstawiające różne pojazdy, kolorowały obrazki słuchały odgłosów dźwięków ulicy, bawiły się w ruch uliczny wykorzystując wcześniej zdobyte wiadomości. Dalej przeczytałam dzieciom bajkę „W parku” zwracając szczególną uwagę na to, że ruch - jazda na rowerze, hulajnodze, rolkach jest doskonałym sposobem na spędzanie wolnego czasu. Taki rodzaj aktywności służy zdrowiu człowieka, jednak warunkiem niezbędnym jest zachowanie zasad bezpieczeństwa. W dalszej części tego tematu, przeprowadziłam zabawę z użyciem historyjek obrazkowych, a zadaniem dzieci było udzielenie odpowiedzi do każdego obrazka: Prawda lub Fałsz. Zorganizowaliśmy dodatkowo spotkanie z ratownikami medycznymi, którzy w prosty sposób uczyli dzieci zachowań przy udzielaniu pierwszej pomocy. Na zakończenie tego tematu, dzieci spotkały się z mamusią naszej Ani, która jest policjantką i pod jej bacznym okiem bawiły się w ruch uliczny przestrzegając poznanych przepisów ruchu drogowego i obejrzały bajkę o przestrzeganiu zasad poruszania się po ulicach w wykonaniu zaproszonych aktorów z teatrzykiem kukiełkowym. Druga część zajęć koncentrowała się wokół zagadnienia bezpieczeństwa w kontaktach z nieznajomymi. Obejrzeliśmy bajkę ,,Czerwony kapturek". Celem nadrzędnym była analiza zachowań bohaterów z ukazaniem, jakie niebezpieczeństwo może grozić dziecku przy nadmiernym zaufaniu wobec nieznajomych. Po omówieniu tego zagadnienia dzieci nauczyły się asertywnych sposobów reagowania w sytuacjach kontaktu z obcymi poprzez odgrywanie scenek. Dalej rozmawialiśmy o bezpieczeństwie w czasie korzystania z Internetu. Na podsumowanie dzieci nauczyły się wiersza pt. „Na rowerze!” Wszystkie nasze dzieciaki są bardzo dobrze przygotowane do różnych niebezpiecznych sytuacji.

Wiersz ,,Na rowerze!”

Rower to cudowna rzecz

Porwie Cię gdzie tylko chcesz

W góry, lasy łąki, parki

Nawet w każde zakamarki

Psa, kota i chomika

Możesz zabrać do koszyka

Wodę prowiant i słodycze

możesz jechać za granice.

Rymowanka:

Gdy oznakowany chodzę jestem bezpieczny na drodze, gdy bezpiecznie jest wokoło wówczas wszystkim jest wesoło!

Mieć internet fajna rzecz, każdy go powinien mieć można pograć i pogadać ale trzeba też uważać szczególnie na obcego co chce być twoim kolegą – nie ufaj osobie poznanej przez Internet.

Internecie internecie przyjacielu dzieci -  dzieci na calym świecie nie poznawaj mnie z obcymi chocby byli bardzo mili dzialaj sprawnie działaj cicho aby mnie nie wzielo licho!

Scenariusz sztuki

Rozmowa na temat bezpieczeństwa (rozmawiają ze sobą dwie pacynki np. piesek i świnka)

Pacynka Piesek: Dzień dobry dzieci!

Pacynka Świnka: Witamy was wszystkich serdecznie.

P: Chcemy dziś z wami porozmawiać o czymś bardzo ważnym, a o czym dowiecie się słuchając piosenki. Słuchajcie uważnie. ( piosenka pt.: „ Uwaga, czerwone światło”)

Ś: Czy już wiecie o czym będziemy rozmawiać? Tak zgadza się o bezpieczeństwie!

P: A wiesz Świnko chcę Ci coś opowiedzieć. Jak ostatnio byłem w mieście to przeszedłem na czerwonym świetle i wszyscy tak jakoś dziwnie na mnie patrzyli.

Ś: Spytamy dzieci może one nam powiedzą czemu ludzie byli zdziwieni? Kto z was wie i wyjaśni to Pieskowi? (dzieci mówią, że nie wolno przechodzić przez jezdnię na czerwonym świetle)

P: A czy mogę iść kiedy jest czerwone światło i nie jedzie żaden samochód?

Dzieci: Nie, nie można!

P: To teraz już wiem i postaram się więcej tego nie robić

Ś: Ale są jeszcze inne zasady o których trzeba pamiętać przechodząc przez ulicę.

P: Oj, o czym tu pamiętać Podchodzisz do ulicy i przebiegasz jak najszybciej.

Ś: Coś mi się wydaje, że nie wolno przebiegać, ale zapytam dzieci one na pewno nam powiedzą. Dzieci czy można robić tak jak powiedział Piesek?

Dzieci : Nieee!

P: Dlaczego przecież tak będzie szybciej?

Dzieci: Nie można biec , bo łatwo jest wtedy o upadek.

Ś: Tak Piesku słuchaj dzieci one bardzo dobrze mówią. Powiedzcie jeszcze temu naszemu nierozgarniętemu Pieskowi jak trzeba bezpiecznie przechodzić przez ulicę.

Dzieci : Trzeba popatrzeć w lewą stronę, potem w prawą stronę i znowu w lewą, a kiedy nic nie jedzie iść pomału.

Ś: To teraz Piesku spróbujemy proszę. (Piesek wykonuje czynności, które śpiewa Świnka)

Na chodniku przystań bokiem.

Popatrz w lewo bystrym okiem.

Skieruj w prawo wzrok sokoli,

Znów w lewo spójrz powoli.

Jezdnia wolna – więc swobodnie

Mogą przez nią przejść przechodnie.

(W.Chotomska – „Gdy zamierzasz przejść ulicę” )

P: Ale świetna zabawa! Dzieci chcecie spróbować razem ze mną?

Dzieci: Śpiewają piosenkę i udają, że przechodzą przez ulicę.

P: Super! Już wiem jak przechodzić – ale jestem mądry Piesek hau – hau A czy w każdym miejscu mogę sobie tak przechodzić?

Ś: Znowu poproszę o pomoc dzieci. Jak to jest powiedzcie Pieskowi.

Dzieci: Trzeba przechodzić tylko w wyznaczonym miejscu, po pasach.

P: A jakbym chciał iść na spacer gdzie nie ma chodników to którą stroną mam iść?

Dzieci: Lewą!

Ś: Piesku a wiesz może co powinny nosić dzieci kiedy spacerują drogą?

P: Ja zawsze noszę kość ze sobą. Wiem jednak, że dzieci kości nie lubią.

Ś: Podpowiem ci więc wierszykiem:

Jeśli jesteś już uczniakiem,
miej w pamięci słowa takie:
Gdy po ciemku idziesz ścieżką,
odblaskowym bądź koleżką.
Na tornistrze, na rękawie
zaczep odblask i po sprawie!
Idź z odblaskiem z dziarską miną!
Samochody cię ominą!

P: Ja już wiem! A wy wiecie?

Dzieci: Znaczki odblaskowe.

Ś: Jesteśmy teraz w taki ładnym miejscu, które nazywa się jak??

Dzieci: Plac zabaw

Ś: A czy tu też trzeba pamiętać o jakichś zasadach czy można robić co się chce?

P: Tu można robić wszystko na przykład można sypać piaskiem, biegać szybko, ……

Ś: Dzieci czy on mówi prawdę? Jak się wam wydaje?

Dzieci: Mówi nieprawdę, nie można tego robić

Ś: Zgadza się! Piesku na placu zabaw tez obowiązuje regulamin, czyli takie zapisane zasady których trzeba przestrzegać. Kto z dzieci powie jak zachowujemy się na placu zabaw?

Dzieci: Trzeba grzecznie, zgodnie się bawić. Nie można niszczyć huśtawek, ławek. Nie wolno śmiecić. Nie należy posypywać się piaskiem.

Ś: Dzieci bardzo ładnie odpowiadały i w nagrodę mamy dla was zagadki. Słuchajcie uważnie:

P: Dzieci pięknie odgadywały a teraz będziemy się bawili w ruch uliczny. Zabawa polega na tym, że będziecie pojazdami na ulicy. Kiedy zobaczycie czerwone światło musicie przykucnąć, na zielonym ponownie ruszacie a na żółtym przygotowujecie się do jazdy podskakując w miejscu.

Dzieci: Dzieci poruszają się po placu zabaw zgodnie z zasadami zabawy podczas gdy pacynki pokazują koła w 3 kolorach.

Ś: Piesek was zaprosił do zabawy ruchowej , a ja zapraszam do zabawy: Prawda – fałsz.       Będę czytała zdania a waszym zadaniem jest zastanowić się czy te zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Jak jest prawdziwe to skaczecie, a jak fałszywe to robicie przysiady. Słuchajcie uważnie.

 Prawda czy fałsz?

1.      Jadąc rowerem trzymamy się prawej strony ulicy.

2.      Pan policjant ma mundur w kolorze czerwonym.

3.      Przechodzimy przez ulicę gdy na sygnalizatorze jest światło żółte.

4.      Na ulicy bawimy się w berka.

5.      Zebra to miejsce przejścia dla pieszych.

6.      Znaki drogowe podpowiadają  kierowcom jak mają jechać.

7.       Dzieci powinny nosić przy plecakach znaki odblaskowe.

 

Treść zagadek:

1.       Stoją przy drodze, na jednej nodze, każdemu kierowcy ku przestrodze. Obrazki na nich rozmaite czyta kierowca zamiast liter.

2.       Trójkąty żółte z brzegiem czerwonym, z rysunkiem czarnym jak pióra kawcze mówią: Uważaj na mój rysunek.

3.       Duże koła z brzegiem czerwonym, które z daleka widać od razu. „Nie wolno! - krzyczą głosem donośnym, bo są to właśnie drogowe znaki...

4.       Niebieskie koła z białą strzałką mówią stanowczo: „Jedź, jak Ci każą!” Bo są to drogowe znaki...

5.       Prostokąty oraz kwadraty z tłem niebieskim stoją z gracją. Są to drogowe znaki ... (, bo zawsze służą informacją.

6.       Mam już troje oczu. Rowerzystom pomagam. Swoim żółtym okiem daję znak „Uwaga!”. Gdy czerwone świeci: „Stop! Nie jedź naprzeciw!”. Zapalę zielone: „Jedź na drugą stronę!”

7.       Jest przy jezdni po to, by chodzić po nim piechotą.

8.       Oj, zielono ma w głowie mój dobry kolega. Bo przy ... świetle przez jezdnię przebiega.

9.       Każdy wie, że chodzić trzeba, tam gdzie szosy strona ...

10.   Żelazny domek po szynach ucieka. Wielu ludzi w nim jedzie z daleka...

11.   Jechał Paweł wiejską drogą, zauważył znak: żółty trójką z czarną krową. Co on znaczy? Daj odpowiedź gotową ...

12.   Agatka jedzie drogą, na której stoi znak. Na żółtym trójkącie – płotek czarny. Kto nie wie co oznacza ma punkt karny ...

13.   Idzie Agatka taką wiejską drogą, którą tor kolejowy przecina, zobaczyła znak: żółty trójkąt – lokomotywa. Dlaczego się przed nim ma zatrzymać ...

14.   W białej czapce na ulicy – ważną jest osobą. Wszyscy słuchać go muszą, gdy kieruje ruchem.

15.   Mogą być cztery, mogą być dwa. Ma je samochód i rower je ma.

16.   Jak nazywają się miejsca, po których jeżdżą samochody?

17.   Kierowca, dwa kółeczka i deseczka. Tym pojazdem może każdy jeździć i bez prawa jazdy

18.   Można wtedy jechać na nim, kiedy rusza się nogami.

19.   Można przejść na drugą stronę, kiedy światło jest ...

20.   Zwierzę to ma coś wspólnego z porządkiem ruchu ulicznego.

21.   Choć nóg nie posiada – szybko pędzi szosą, bo nie nogi, ale koła, po szosie go niosą.

 

                                                                                                                 


Zobacz wszystkie wpisy
od Malgorzata Kiper



Wyślij wiadomość
do Malgorzata Kiper

Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Malgorzata Kiper

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!