Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Sześcioletnie "Pszczółki" małymi Patriotami
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Znamienną cechą naszych czasów jest wielka zmienność świata, w którym przychodzi nam żyć. Wiąże się to z szybkim przekształceniem otoczenia, technicznymi odkryciami, zmianami politycznymi i społecznymi. Tempo i zakres przemian, z którymi zapoznają się dzieci w wieku przedszkolnym, będą jeszcze większe, gdy wejdą one w dorosłe życie. Problemem, który pozostanie zawsze aktualny, będzie stosunek człowieka do własnej Ojczyzny, przywiązanie i miłość do niej, a także poczucie wspólnoty ze wszystkim, co się w Polsce dzieje i co jej dotyczy.
Wychowanie patriotów jest procesem długotrwałym i zaczyna się już od najmłodszych lat, gdyż żywa wyobraźnia małego dziecka, duża wrażliwość emocjonalna, zaciekawienie światem sprzyja kształtowaniu obrazu Ojczyzny, który pozostaje na całe życie. Od tego, jaki obraz Ojczyzny ukształtuje się w dziecku, zależeć będzie, czy wejdzie ono w dorosłe życie świadome swojej tożsamości narodowej, pełne przywiązania do kraju ojczystego i ludzi w nim żyjących, wrażliwe na sprawy i zmiany dokonujące się w Polsce. Wychowanie patriotyczne rozpoczyna się już od progu rodzinnego domu i towarzyszy dzieciom nie tylko w domu, ale także przedszkolu i w codziennym życiu. W wychowaniu patriotycznym dzieci chodzi o kształtowanie postaw emocjonalnego przywiązania do ojczystego kraju, o rozwijanie pozytywnych zachowań społecznych i cech charakteru dobrego Polaka - patrioty.
Dzieci w wieku przedszkolnym nie są jeszcze w pełni zdolne do zrozumienia ogólnych pojęć dotyczących ojczyzny. Ich uczucia powinny być budzone w odniesieniu do zjawisk konkretnych i bliskich. Dlatego organizując pracę należy korzystać z materiału, którego dostarcza najbliższe środowisko, z określeniem co jest dobre, a co niekorzystne dla środowiska, wiązać dzieci emocjonalnie z przeszłością, tradycją, z ludźmi których należy szanować i o nich pamiętać. Idąc tym tokiem zorganizowane zostały zajęcia dla dzieci obrazujące miejscowość, w której dzieci żyją. „Nowy Tomyśl częścią Polski” to hasło przewodnie zajęć, podczas których dzieci poznały założyciela i historię miasta, położenie miasta na mapie Polski oraz przypomniały sobie jak wygląda herb Nowego Tomyśla, który same wykonały w ramach zabaw plastycznych. W dalszej części zajęć odbył się spacer wzdłuż Nowotomyskiego Szlaku Turystyczno – Historycznego, podczas którego dzieci poznały dawny wygląd i przeszłość współcześnie znanych miejsc. Poznanie przeszłości naszego miasta zmotywowało dzieci do napisania listu do burmistrza Nowego Tomyśla i poproszenie o pomoc w poznaniu miejsc pamięci narodowej znajdujących się na ziemiach Nowego Tomyśla.
- Kto ty jesteś? - Polak mały. Te słowa przypomniały dzieciom o „Katechizmie polskiego dziecka”. Flaga, godło, hymn i mapa to cztery symbole narodowe, które krok po kroku dzieci poznawały. Odpowiednia postawa ciała podczas śpiewania „Mazurka Dąbrowskiego” oraz wykonywanie godła to tylko część zajęć patriotycznych. Sześciolatki pracując na dużej mapie Polski i Europy poznały także położenie naszego kraju na tle innych państw europejskich oraz śledziły drogę, jaką przemierza Wisła – najdłuższa rzeka w Polsce.
Mały Patriota
Projekt wspomagający realizację celów wychowania przedszkolnego w obszarze wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego.
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Karolina W...
Wyślij wiadomość
do Karolina W...
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl