Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Scenariusz zajęć oceny zachowania bohatera literackiego
Wpis został sprawdzony przez moderatora
SCENARIUSZ ZAJĘCIA KOLEŻEŃSKIEGO
W GRUPIE IV WŚRÓD DZIECI 5 i 6 LETNICH
PRZEPROWADZONEGO PRZEZ Agatę Frączak
Data: 26.11.2013
TEMAT: „Kolorowy świat, czyli bajka o Kolorlandzie”,
ocena zachowania bohaterów.
CEL OGÓLNY:
Ø Rozwijanie umiejętności dokonywania oceny postaw moralnych bohatera literackiego
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
Ø odpowiada na pytania nauczyciela dotyczące treści bajki
Ø ocenia zachowanie bohatera występującego w bajce;
Ø stosuje określenia : bohater pozytywny, bohater negatywny;
NAUCZYCIEL:
Ø zna sposoby pracy z dziećmi w zakresie dokonywania oceny postaw moralnych
METODY:
Ø czynne: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń,
Ø bajka: rozmowa
FORMY:
Ø praca zbiorowa
Ø praca indywidualna
Ø praca z zespołem
Pomoce dydaktyczne: chusta animacyjna, kolorowe kartki, kolorowe emblematy, bajka, postacie z bajki, tablica oceny, kartki tak – nie, kredki, karteczki.
Przebieg zajęć:
1.Przywitanie rymowanką: klasnę w ręce i nic więcej.
2. Przedstawienie celu zajęcia
3. „Wszyscy, którzy...” – zabawa na powitanie z chustą animacyjną.
Proszę teraz aby dzieci, które się wyspały zamieniły się miejscami przechodząc pod chustą.
Proszę dzieci, które lubią się dobrze bawić, aby usiadły na chuście.
Proszę dzieci, które lubią spędzać czas w przedszkolu aby usiadły wkoło chusty.
4. Podział na zespoły
Dzieci losują z magicznego worka kolorowy emblemat. Emblematy są w czterech kolorach.
5. Bajka o Kolorlandzie (na podstawie bajki o Ćwierćlandzie)
Nauczycielka prosi dzieci aby w trakcie opowiadania przyczepiły przedmioty
w odpowiednich kolorach do odpowiednich krain.
„Państwo to jest prostokątne jak stolik, a ponieważ składa się z czterech kolorowych krajów nosi nazwę „KOLORLAND”. W tym państwie władze sprawuje kolorowy KRÓL.
W pierwszym kraju wszystko jest zielone: domy, książki, znaki, samochody, dorośli, a nawet dzieci. W drugim kraju wszystko jest czerwone: drzewa, kwiaty, huśtawki, dorośli, a także dzieci. W kraju trzecim wszystko jest żółte: samoloty, autobusy, zwierzęta, zabawki, dorośli, a także dzieci. W czwartym kraju wszystko jest niebieskie: meble, koty, psy, rowery, dorośli, a także dzieci.
Dzieci w dniu narodzin są kolorowe. Tak jest w całym Kolorlandzie. Dorośli patrzą na nie swoimi zielonymi, czerwonymi, żółtymi, bądź niebieskimi oczami, głaszcząc je przy tym swoimi zielonymi, czerwonymi, żółtymi i niebieskimi rękami dotąd, aż stają się jednokolorowe.
Pewnego razu w kraju czerwonym przyszła na świat dziewczynka o imieniu Truskaweczka. Kiedy miała rok była jeszcze trochę kolorowa. Było to bardzo niepokojące, lecz w końcu Truskaweczka nabrała czerwonej barwy jak trzeba. W kolorlandzie dzieci nie muszą chodzić do szkoły. Uczą się tylko rzeczy najistotniejszej: w kraju zielonym- że liczy się tylko kolor zielony, w czerwonym- że tylko kolor czerwony, w żółtym- że żółty,
a w niebieskim- że najważniejszy jest kolor niebieski, inne kolory się nie liczą.
W kraju czerwonym dzieci mają wielką czerwoną zabawę: rzucają pomidorami do zachodzącego słońca, a słońce te pomidory połyka i staje się jeszcze bardziej czerwone.
W krainie niebieskiej dzieci mają taką zabawę: niebo- mówi któreś, a inne odpowiadają- niebieskie, dym- niebieski, papuga - niebieska. I tak nieustannie, aż do zmęczenia.
W kraju zielonym największą radość sprawia skakanie przez kaktusy. Jeśli któreś z dzieci nie skacze dość wysoko, to wbija mu się do pupy kaktusowy kolec. Fajna jest też zabawa
w skaczące żabki. W kraju żółtym dzieci jeżdżą na cytrynowych wrotkach, słuchają śpiewu żółtych kanarków i marzą o żółtych balonach.
Pewnego dnia Truskaweczka szła sobie ulicą, aż doszła do granicy krain. Była bardzo ciekawa co jest dalej, zaczęła gwizdać i po paru chwilach zjawiły się jej przyjaciółki: poziomeczka i wisienka i inne czerwone dzieciaki, ale gwizd Truskaweczki spowodował, że nie tylko czerwone dzieciaki przybyły do granicy. Otóż, przy granicy łączącej wszystkie kolorowe krainy zjawiły się dzieci czerwone, zielone, żółte i zielone.
Mimo iż w swoich krainach od małego mówiono, że każda z nich jest najlepsza to Truskaweczka zaprosiła wszystkie kolorowe dzieci na swoje podwórko, aby wszyscy razem mogli się bawić i zaprzyjaźnić ze sobą. Cytrynek z krainy żółtej wyśmiał dziewczynkę
i powiedział „Ja nie będę się bawił z głupimi kolorowymi dzieciakami, skoro mam swoich przyjaciół” . Kukurydzianka dodała: „Jeśli nie masz przyjaciół to poszukaj se ich gdzie indziej a od nas się odżołtkowuj”. Truskaweczka posmutniała. Niebieska Jagodzianka zachwycona poklaskiwała rękoma, tak bardzo cieszyła się na wspólną zabawę. Na to Brokułek z krainy zielonej krzyknął: „ Hej, wszystkie kolorowe dzieciaki Truskaweczka z czerwonej krainy chce się z nami pobawić, chodźcie, szykuje się świetna zabawa”. I poszli: wszystkie dzieci zielone, niebieskie i wszystkie czerwone. A żółtki stali na granicy, stali i stali. Ąż cytrynek powiedział: „Nie możemy pozwolić, żeby oni się świetnie bawili, chodźcie za mną”.
I wszystkie żółtki poszli na podwórko Truskaweczki. Zakradli się i…….. już chcieli wtargnąć na podwórko, gdy kukurydzianka zawołała: ‘Cytrynku, ja nie chce niszczyć ich zabawy, chodźcie przylączmy się i już nigdy nie dzielmy się na kolorowe krainy”. Cytrynkowi nie spodobało się to i popchnął ją tak, że upadła i otarła sobie kolano. „Mam Was wszystkich dość…” i pobiegł w stronę swojej krainy. Reszta żółtków dołączyła do zabawy.
Tej sytuacji z góry przyglądał się kolorowy Król, którego urzekło zachowanie truskaweczki i kukurydzianki. Zdecydował, ze od tej chwili nie będzie granic w Kolorlandzie.
Ponadto król nakazał, aby dzieci wszystkich krain powymieniali się kolorami.
Kiedy już wszystkie dzieci miały wszystkie kolory "Kolorlandu" na sobie, to ich myśli, marzenia, odczucia i życzenia stały się kolorowe. Każde dziecko zaczęło rozumieć drugie
i zawładnęły całym "Kolorlandem". A cytrynek, ech cytrynkowi nie spodobały się rządy Kolorowego króla i wyleciał w kolor kosmos i słuch o nim zaginał. W Kolorlandzie nigdy wcześniej nie było tak radośnie.
6. Rozmowa kierowana przez nauczycielkę na temat bajki.
- Ile kolorów było w kolorlandzie?
- Jacy bohaterowie wystąpili w bajce?
- Co się wydarzyło na granicy krain?
- Dlaczego Truskaweczka zaprosiła wszystkie dzieci do siebie?
- Komu nie spodobał się pomysł Truskaweczki, dlaczego?
- Co się wydarzyło później?
- Jak zakończyła się bajka?
7. Ocena zachowania bohatera w zespołach.
Zadaniem grupy jest wyodrębnienie bohatera pozytywnego i negatywnego oraz ocena ich postępowania.
Zadaniem jest przyklejenie karteczki z napisem TAK - czerwona (bohater pozytywny) NIE – zielona (bohater negatywny) na duży arkusz.
9. Ewaluacja zajęcia – rozmowa na temat co się podobało, co było łatwe, trudne.
Propozycja dla pozostałych dzieci:
Rysowanie inspirowane bajką, czyli rysowanie własnej krainy: żółtej, czerwonej, zielonej i niebieskiej.
Zobacz wszystkie wpisy
od Agata Frączak
Wyślij wiadomość
do Agata Frączak
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl