Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 684.03 kb
Stron: 2
Id: 2972

Zamieszanie w Montessori (Edukacja Montessori)

Joanna Maghen   Listopad 2012

Fragment artykułu: Metoda Marii Montessori jest znana z uczenia dzieci porządku, harmonii oraz z perfekcyjnego podejścia do przygotowania wyposażenia sal dydaktycznych. Wśród rodziców starających się rozeznać, czym jest pedagogika Montessori, panuje często przekonanie, że jej generaln... więcej
Pobierz

Zobacz również

cykl Edukacja MontessoriMaria Montessori

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Systemy pedagogiczne, koncepcje edukacyjne, nowatorskie metody...

Więcej z tego numeru

Listopad 2012

Fragment artykułu:
Metoda Marii Montessori jest znana z uczenia dzieci porządku, harmonii oraz z perfekcyjnego podejścia do przygotowania wyposażenia sal dydaktycznych. Wśród rodziców starających się rozeznać, czym jest pedagogika Montessori, panuje często przekonanie, że jej generalną zasadą jest wyposażanie sali w zabawki z naturalnych materiałów bez używania plastiku. Można się spotkać również z poglądem, że przedszkole Montessori jest tylko dla wybitnie uzdolnionych dzieci lub że uczęszczające do niego maluchy nie mogą się bawić tam lalkami i samochodami.
Mity dotyczące pedagogiki Montessori biorą się stąd, że sam ruch montessoriański jest niezwykle różnorodny. Maria Montessori nigdy nie opatentowała swoich pomysłów pracy z dziećmi, w związku z tym każdy może nazwać swoją metodę montessoriańską. Często spotykam się z pytaniami, czy Polski Instytut Montessori wydaje licencje, pozwolenia na prowadzenie placówek zgodnie z pedagogiką Montessori. Pragnę wyjaśnić, że takich pozwoleń nikt nie wydaje, gdyż słowo „Montessori” (oznacza osobę – twórczynię pedagogiki, metodę pedagogiczną, nazwę szkół czy przedszkoli oraz zestaw pomocy dydaktycznych) jest w domenie publicznej. Zgodnie z polskim prawem każde przedszkole czy szkoła może mieć nazwę Montessori i realizować założenia metodyki Włoszki. Dzieje się tak nie tylko w Polsce, lecz w wielu krajach na świecie. Jak w takim razie znaleźć prawdziwą placówkę montessoriańską? Poniżej kilka wskazówek zaczerpniętych z wypowiedzi Marii Montessori, dotyczących funkcjonowania placówek, które tworzyła.

W dalszej części artykułu:

  • zapoznamy się ze sposobami pracy z dziećmi zgodnymi z koncepcją M. Montessori;
  • dowiemy się, w jaki sposób powinna zostać zorganizowana przestrzeń przedszkola tak, aby można było stosować w niej w.w. metodę;
  • kim jest i powinien być nauczyciel wg koncepcji M. Montessori.

Objętość artykułu: 2 strony.