Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
"Literkowa podróż po Polsce" w PM 11 w Pabianicach
Wpis został sprawdzony przez moderatora
SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH Z RODZICAMI DZIECI Z GRUPY VII PRZEPROWADZONYCH W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM NR 11 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W PABIANICACH
TEMAT ZAJĘĆ: „Literkowa podróż po Polsce”.
TERMIN: 20. 11. 2018 r.
GRUPA: VII WIEK DZIECI: 6 - latki
MIEJSCE: „Przedszkolna Restauracja” – jadalnia w PM 11.
OSOBY PROWADZĄCE: Agnieszka Baśko i Dorota Rechcińska.
CEL OGÓLNY:
Przypomnienie informacji o ważniejszych polskich miastach wraz z legendami i symbolami z nimi związanymi, rozpoznawanie charakterystycznych cech wybranych regionów Polski, kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, a także rozwijanie umiejętności aktywnego uczestnictwa w proponowanych zabawach i zajęciach, jak również wdrażanie do współdziałania w parach.
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
DZIECKO WRAZ Z RODZICEM/OPIEKUNEM PRAWNYM:
- rozpoznaje wybrane litery i podaje wyrazy rozpoczynające się nimi,
- rozwiązuje zagadki związane z różnych regionami Polski i ich symbolami,
- rozwija koncentrację uwagi i percepcję wzrokową,
- utrwala nabyte wiadomości o Polsce,
- prawidłowo wykonuje polecenia,
- współpracuje z rodzicem podczas wykonywania wspólnego zadania.
METODY: czynne i aktywizujące – zadań stawionych do wykonania, samodzielnych doświadczeń, ćwiczeń utrwalających oraz słowne i pedagogiki zabawy.
OBSZARY WSKAZANE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO:
Obszar I fizyczny: punkt 5 „uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych,
z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne”.
Obszar III społeczny: punkt 2 „odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej”.
Obszar IV poznawczy: punkt 10 „wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach,
np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej.
Pomoce/środki dydaktyczne: kolorowe duże szablony liter, zagadki z obrazkami, symbole do opowiadania, płyta z muzyką, magnetofon, medale i dyplomy dla rodziców i dzieci
Przebieg zajęć:
- Powitanie dzieci i rodziców oraz zaproszenie do wysłuchania piosenki pt. „Jestem Polką i Polakiem” w wykonaniu dzieci.
- „Polska to …” – wspólne uzgadnianie przez rodzica i dziecko odpowiedzi, a następnie podawanie skojarzeń dotyczących wszystkiego tego, co związane jest z naszą ojczyzną – Polską.
- „Literowe zagadki” – zagadka zadawana dziecku przez rodzica na podstawie obrazków, dziecko odgaduje i wskazuje odpowiednią literkę, na którą rozpoczyna się podany wyraz.
- „Szukaj literki” – nauczycielka mówi wyrazy związane z Polską i rozpoczynające się podaną głoską,
a zadaniem dzieci i rodziców jest ustawienie się jak najszybsze przy odpowiedniej literce. - „Literowy pociąg z imionami” – zabawa przy piosence – nauczyciel zaprasza dzieci do zabawy w pociąg na przerwie w muzyce będą dołączały się wagoniki z dziećmi i rodzicami, których imiona rozpoczynają się na podaną literkę.
- „Bal literowych par” – nauczycielka rozdaje dzieciom i rodzicom szablony literek i zaprasza do zabawy przy piosence, na przerwie w muzyce zadaniem dzieci i rodziców jest odnalezienie drugiej takiej samej literki.
- „Co to za literka?” – pisanie przez dzieci palcem po plecach rodzica wymyślonej literki, odgadywanie jej i podawanie wyrazu rozpoczynającego się tą literką.
- „Wycieczka po Polsce” – zabawa metodą opowieści ruchowej.
Pewnego pięknego popołudnia dzieci i rodzice udali się na wycieczkę po Polsce. Dzieci i rodzice wsiedli do pociągu i zajęli wygodne miejsca. Pierwszym punktem wycieczki było morze. Nad morzem dzieci i rodzice karmili mewy i oglądali pływające statki. Kiedy już zakończyli zabawę z mewami i obserwację pływających statków dzieci i rodzice wsiedli do pociągu i pojechali do Torunia. W Toruniu jedli pyszne pierniki o odwiedzili muzeum, gdzie dowiedzieli się jak te pierniki powstają. Dalej dzieci i rodzice pojechali pociągiem do stolicy Polski Warszawy. W Warszawie oglądali pomnik Syrenki i podziwiali piękne widoki. Pomnik Syrenki zrobił na dzieciach i rodzicach ogromne wrażenie. W przerwie wycieczki dzieci i rodzice poznali legendę o Bazyliszku. Portret Bazyliszka był przerażający i dlatego dzieci i rodzice szybko udali się pociągiem w dalszą drogę. Tym razem odwiedzili Kraków. W Krakowie dzieci i rodzice odwiedzili Wawel i słuchali legendy o Smoku Wawelskim. Smok Wawelski bardzo podobał się dzieciom i rodzicom. Nieco zmęczone dzieci i ich rodzice odpoczywali na krakowskim rynku, gdzie karmili gołębie. Gołębie siadały na ramionach dzieci i rodziców i wesoło do nich gruchały. Ostatnim punktem wycieczki po Polsce, w którą pociągiem wybrali się dzieci i rodzice były góry. W górach dzieci i rodzice podziwiali wysokie szczyty i góralskie stroje. Niezwykła atrakcją tej wycieczki była parada dzieci i rodziców po Krupówkach w góralskich strojach. Na zakończenie wycieczki góralki poczęstowały dzieci i rodziców smacznymi oscypkami. Następnie dzieci i rodzice wsiedli do pociągu i szczęśliwie wrócili do domu.
9. Przedstawienie wyników obserwacji dzieci 5-letnich i diagnozy wstępnej dzieci 6-letnich oraz wskazanie kierunków dalszej pracy i wspomagania prawidłowego rozwoju dzieci w bieżącym roku szkolnym.
10. Zakończenie spotkania, czynności organizacyjno-porządkowe w jadalni.
Na tropie liter
To wspólna nazwa dla sześciu „małych” projektów (działań/zabaw/zajęć), które mają za zadanie POPRZEZ ZABAWĘ wspomagać w przygotowaniu do nauki czytania i pisania w przedszkolu.
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Agnieszka Baśko
Wyślij wiadomość
do Agnieszka Baśko
Nagrody dla dzieci nowość
Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl