Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.
Polecamy Ogródki ze smakiem

Ogródki ze smakiem

miesiąc temu Pod patronatem

21 marca br. ruszyła III edycja ogólnopolskiej akcji „Ogródki ze smakiem”, w ramach której przedszkola w całej Polsce mogą wygrać ogródki warzywne. Inicjatorem projektu i fundatorem nagród jest szwedzka marka Electrolux. Celem akcji, która z roku na rok rośnie w siłę i zakorzenia się coraz mocniej w przedszkolnym kalendarzu, jest uczenie dzieci o ekologii i mądrym korzystaniu z zasobów planety. W tym roku organizatorzy chcą też pokazać, że ogródek warzywny to doskonała forma edukacji żywieniowej i w ten sposób zachęcać dzieci do zdrowej diety oraz jedzenia większej ilości warzyw i owoców. Sukces akcji przyciąga nowych partnerów – w tym roku do ich grona dołączył Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego  PZH – Państwowy Instytut Badawczy, który będzie odpowiadał za merytoryczne wsparcie inicjatywy w zakresie prawidłowego żywienia dzieci, a także wydawnictwo Zielona Sowa specjalizujące się m.in. w publikacjach, które towarzyszą przedszkolakom podczas poznawania świata, nauki i zabawy.

„Ogródki ze smakiem” to ogólnopolski konkurs realizowany już po raz trzeci przez markę Electrolux. Konkurs kierowany jest do przedszkoli w całej Polsce, a nagrodą główną jest wykonanie ogródka warzywnego w zwycięskich przedszkolach. Jury konkursu wyłoni 10 przedszkoli, które otrzymają ogródki warzywne, a laureaci drugiego miejsca – mobilne miniogródki w donico-szklarniach. Nagroda główna, poza samym ogródkiem, obejmuje także eksperckie warsztaty z prowadzenia i pielęgnacji ogródka. Dwadzieścia placówek otrzyma natomiast pakiet narzędzi ogrodniczych i materiałów edukacyjnych do rozpoczęcia przygody z ogrodnictwem.

W 2023 r. frekwencja przeszła najśmielsze oczekiwania organizatorów, bo do konkursu „Ogródki ze smakiem” zgłosiła się rekordowa liczba przedszkoli! Aż 739 placówek przedszkolnych, na które w pierwszym etapie akcji oddano blisko 200 tysięcy głosów.

Ogródki - innowacyjna forma edukacji przedszkolaków

Celem konkursu i akcji „Ogródki ze smakiem” jest zachęcanie przedszkoli do zakładania ogródków, by poprzez doświadczenie dzieci mogły w nich lepiej poznawać świat natury
i tym samym wypracowywać ekologiczne nawyki w przyszłości.

Dane międzynarodowego badania WHO European Childhood Obesity Surveillance Initiative (COSI), w którym uczestniczy także Polska, wykazują, że spożycie warzyw
i owoców przez dzieci i młodzież w Polsce jest cały czas niezadowalające. Co niepokojące, częstotliwość spożywania owoców każdego dnia maleje wraz z wiekiem obu płci*. Jak to rozwiązać? Dwie edycje konkursu „Ogródki ze smakiem” pokazały, że dzieci chętnie sięgają po warzywa i owoce, które osobiście pielęgnują. Dlatego organizatorzy akcji uważają, że ogródki warzywne to wyjątkowa forma edukacji i inspiracji zrównoważonych nawyków żywieniowych i kulinarnych wśród dzieci.

- Od dawna ważną sprawą dla Electrolux jest ekologia i podejmowanie licznych działań, które mają zabezpieczyć zdrowie planety, a dzięki temu zdrowie nas samych. Dlatego po raz trzeci inicjujemy ogólnopolski konkurs „Ogródki ze smakiem”, poprzez który chcemy uczyć i mówić dzieciom o przyrodzie, odpowiedzialności i szacunku dla natury, a także zachęcać do jedzenia warzyw i owoców. W tym celu z naszymi partnerami opracowujemy nowe materiały edukacyjne do wykorzystania podczas zajęć z dziećmi – mówi Olga Głębicka, Senior Marketing Specialist, Electrolux Poland.

Podczas trzeciej edycji „Ogródków ze smakiem” do grona partnerów dołączyli: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego  PZH – Państwowy Instytut Badawczy, który jako partner merytoryczny będzie odpowiadał za eksperckie wsparcie akcji w zakresie prawidłowego żywienia dzieci oraz wydawnictwo Zielona Sowa specjalizujące się m.in. w publikacjach, które towarzyszą przedszkolakom podczas poznawania świata, nauki i zabawy.

- Prowadzenie ogródka przedszkolnego to ciekawa forma edukacji żywieniowej, włączająca całą społeczność przedszkolną (dzieci, nauczycieli, rodziców) we wspólne działania na rzecz zdrowia. Obserwowanie wzrostu roślin, wykonywanie prac ogrodniczych, a następnie wykorzystanie wyhodowanych warzyw do przygotowania posiłku są z jednej strony prostą, a z drugiej bardzo efektywną formą edukacji. Prowadzenie ogródka przedszkolnego ma także wpływ na postawę rodziców. Współpraca z rodzicami jest konieczna do osiągnięcia celu, jakim jest wspólne działanie na rzecz prawidłowego żywienia. Kierując się zasadą „jeden obraz za 1000 słów” ogródki przedszkolne stanowią efektywną formę edukacji w zakresie kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych – mówi Joanna Jaczewska-Schuetz, Starszy specjalista badawczo-techniczny, Medyczne Centrum Dietetyki i Edukacji Zdrowotnej NIZP PZH-PIB.

Jak przystąpić do konkursu?

Mechanika konkursu „Ogródki ze smakiem” opiera się na 3 etapach: inauguracji,
w ramach której można zgłosić przedszkola i głosować, wyłonienie finalistów i zwycięzców oraz realizację ogródków.

Pierwszy etap konkursu trwa 21.03-11.04.2024 i zakłada:

  • Wypełnienie formularza zgłoszeniowego, który razem z zasadami i regulaminem konkursu dostępny jest na stronie www.ogrodkizesmakiem.pl

W formularzu należy przedstawić pomysły na wykorzystanie ogródka warzywnego
w zajęciach edukacyjnych; wskazać optymalne miejsce na terenie placówki - osoba zgłaszająca powinna przesłać co najmniej 2 zdjęcia miejsca (w tym 1 szerokie ujęcie), w którym ma być założony ogródek, oraz zapewnić bieżącą, całoroczną opiekę nad ogródkiem, w tym dostęp do wody.

  • Możliwość oddawania głosów na wybrane przedszkole na stronie konkursu - głosy na ulubione przedszkole można oddawać za pośrednictwem konta na portalu Facebook. Codziennie można oddać jeden głos, zapraszając do wsparcia placówki swojego dziecka znajomych i rodzinę.

Drugi etap konkursu trwa do 19.04 i zakłada wyłonienie zwycięzców. 30 przedszkoli
z największą liczbą głosów dostanie się do ścisłego finału i zostanie ocenionych przez jury konkursowe. Jury będzie zwracać uwagę na jakość zgłoszeń pod względem prezentacji pomysłów, jak i ich wartości merytorycznej z zakresu ekologii i promocji zdrowego odżywiania.

Do 17.06 będzie miał miejsce trzeci etap konkursu, czyli realizacja ogródków warzywnych i miniogródków w zwycięskich przedszkolach.

 

Portal edukacyjny

W ramach akcji działa strona www.ogrodkizesmakiem.pl, na której pojawiają się nowe materiały edukacyjne przygotowywane przez ekspertów akcji. Są to poradniki i tutoriale na temat założenia ogródka i pielęgnacji ogrodu, konspekty oraz scenariusze zajęć dla dzieci. W tym roku zostaną opublikowane nowe konspekty zajęć dla dzieci przedszkolnych – do wykorzystania w przedszkolu i w domu oraz kalendarz warzyw sezonowych przygotowany przez ekspertki Medycznego Centrum Dietetyki i  Edukacji Zdrowotnej NIZP PZH - PIB, a także we współpracy z wydawnictwem Zielona Sowa – audiobooki, które bezpłatnie będzie można pobrać ze strony.

Partnerzy i ambasadorzy konkursu

Niezmiennie od trzech lat patronem honorowym akcji jest PAN Ogród Botaniczny - Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej w Powsinie, partnerem merytorycznym - Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, a partnerami wspierającymi - Bank Żywności SOS w Warszawie, Fundacja TupTupTup, wydawnictwo Zielona Sowa oraz magazyn Bliżej Przedszkola. Po raz trzeci w promocję idei konkursu angażuje się Maja Popielarska, którą usłyszeć możemy w 6-sekundowym video zapraszającym do uczestnictwa w konkursie.

 

Weź udział w konkursie

 

* https://jez.edu.pl/wp-content/uploads/2023/10/PODRCZ_1.pdf

Komentarze

Zobacz również

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!