wszystkie wpisy

Nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę


Aż jedna czwarta nastolatków (23,1%) przyznaje, że zdarzyło im się spotkać 
z osobą dorosłą poznaną w internecie – 39% z nich poinformowało o tym rodziców, 29% nie poinformowało nikogo (NASK, 2016) . Tymczasem z roku na rok rożnie liczba ujawnianych przypadków uwodzenia dzieci online. 

Kampania „Uważni Rodzice”, realizowana przez Fundację Dajemy Dzieciom siłę
w partnerstwie z Fundacją Orange, zwraca uwagę na kluczową rolę rodzicielskiej  uważności w ochronie dzieci przed zagrożeniami online. Przekazy akcji koncentrują się na problemie manipulowania dziećmi w celu nakłaniania ich do tworzenia i przesyłania materiałów o charakterze erotycznym, a czasem również spotkania w celu wykorzystania seksualnego dziecka. Hasło kampanii „Rodzicielstwo to wyzwanie. Uważaj, żeby czegoś nie przegapić” pokazuje, jak ważny jest realny kontakt rodzica z dzieckiem dla zapewnienia mu bezpieczeństwa.

Od czerwca 2010 roku uwodzenie dzieci w internecie to przestępstwo, a mimo to każdy kolejny rok przynosi rosnąca liczbę wszczętych z tego przepisu postępowań. W roku 2016 odnotowano ich aż 529.   

Sprawcy manipulacji online wybierają zazwyczaj na swoje ofiary  dzieci potrzebujące uwagi, docenienia, uznania swojej wartości, samotnie mierzące się z problemami. Pozorne wsparcie dziecka przez sprawcę staje się często mechanizmem wikłania go w zagrażającą relację. Nasze doświadczenia wskazują, że przypadki uwodzenia dzieci trafiające na ścieżkę prawną to jedynie wycinek realnej skali problemu – mówi Łukasz Wojtasik, inicjator akcji z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Co prawda blisko połowa rodziców (43%) uznaje niebezpieczne znajomości, w tym ataki ze strony pedofilów, za najpoważniejsze zagrożenie dla dzieci online (CBOS 2015) jednak  jedynie 27% rodziców dzieci w wieku 10-15 lat ustala ze swoimi podopiecznymi zasady związane z kontaktami z obcymi w sieci (Orange, 2016)

Uważny rodzic to taki, który buduje pogłębioną relację ze swoim dzieckiem. Ciekawy jest doświadczeń i opinii dziecka, jego uczuć, marzeń, pomysłów i tego, jak rozumie świat. Nie koncentruje się wyłącznie na realizowaniu celów wychowawczych, duże znaczenie ma dla niego budowanie emocjonalnego porozumienia z dzieckiem, opartego na szacunku i zaufaniu. – zwraca uwagę Ewa Dziemidowicz, terapeutka z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Kampania „Uważni Rodzice” prowadzona będzie w tradycyjnych mediach ogólnopolskich i lokalnych oraz w mediach społecznościowych.

Głównym elementem kampanii jest film zrealizowany dzięki społecznemu zaangażowaniu reżysera Tomasza Knittla oraz autora zdjęć Macieja Puczyńskiego, w ramach partnerskiej współpracy z domem produkcyjnym FILM FICTION oraz szeregiem osób i firm, takich jak m.in. LocoMotive, czy Sirens konsultacje muzyczne & licencje autorskie.

Film w pełnej wersji (105’’) udostępniony zostanie online. W wersji 30’’ spotu natomiast emitowany będzie non profit w TVN, TVP oraz blisko 100 lokalnych stacjach telewizyjnych, w ramach patronackiej współpracy ze Stowarzyszeniem Polskich Telewizji Lokalnych i Regionalnych.

Platformę kampanii stanowi strona internetowa uwaznirodzice.pl, gdzie rodzice i opiekunowie, a także zainteresowani profesjonaliści pracujący z dziećmi znajdą informacje o problemie manipulowania dziećmi  w sieci oraz na temat idei uważnego rodzicielstwa. Na stronie udostępniono również szereg przydatnych materiałów. Wśród nich są m.in. konspekty zajęć lekcyjnych oraz scenariusze spotkań z rodzicami poświęconych profilaktyce uwodzenia dzieci online. 

Dowiedz się więcej

Zobacz również

Nauka w czas przez zabawę!

Nauka w czas przez zabawę!

Wyjątkowa seria edukacyjna „Bawię się w…” Zielonej Sowy.

Wyjątkowy list

Wyjątkowy list

A czy Twoje dziecko dostało kiedyś List od św. Mikołaja?

Rycerz Mike. Przygody ze smokami

Rycerz Mike. Przygody ze smokami

Seria książek, która przenosi najmłodszych w czasy średniowiecza.

Nagrody Serca Gagi 2013 wręczone!

Nagrody Serca Gagi 2013 wręczone!

Zakończenie ogólnopolskiego plebiscytu „Najlepsi dla dzieci”.