Czucie i (wy)czucie, czyli jak zabawki sensoryczne integrują zmysły
Czucie i (wy)czucie, czyli jak zabawki sensoryczne integrują zmysły
Zabawki sensoryczne zyskują coraz większą popularność. Odpowiednio dobrane zabawki dla dzieci mogą wspomóc ich rozwój. Dlaczego to takie ważne? Zaburzenia zmysłu przedsionkowego (równowagi), propriocepcji (czucia głębokiego) i dotyku są ze sobą ściśle powiązane i zwykle nie występują odrębnie. Te trzy układy mają wpływ na świadomość ciała, kontrolę, ocenę i planowanie ruchu.
Zabawki sensoryczne dla dzieci integrują zmysły
Jednym z wynalazków ostatnich lat na rynku zabawek są slimy. Mniej ulubione przez rodziców, za to ukochane przez najmłodszych! Jednak czy przez wszystkich?
Dzieci, które nie lubią się brudzić, dotykać śliskich faktur i klejących się dłoni, same nie sięgną po tę zabawkę. Dla tych, u których zaburzenia czucia głębokiego wyzwalają ciągłą potrzebę ugniatania, będzie ona idealna. Wszystkie te dzieci łączy konieczność wsparcia stymulacji receptorów dłoni.
Czy dla dzieci z zaburzeniem zmysłu przedsionkowego slime też może być terapeutyczny? Oczywiście, że tak. W trakcie zabawy możemy ćwiczyć rozróżnianie prawej i lewej strony czy koordynację ruchową. A co powiedzielibyście na to, gdybyśmy w jednej zabawie zintegrowali jeszcze dwa inne zmysły? Zacznijmy sensoryczne doświadczanie, dodatkowo pobudzając wzrok i zapach!
Zestawy slime jak przykład zabawki sensorycznej
Gotowe slimy nie sprawią nam tyle radości, ile te, które zrobimy sami. Proces tworzenia własnego glutka wzbogaci doświadczenie dziecka o rozwijanie dodatkowych umiejętności. Jakich? Zaraz się dowiecie. Spośród gotowych zestawów do samodzielnego przygotowania slima, wybierzcie dla swojego dziecka o takim zapachu, który lubi najbardziej. Ja proponuję zestaw cookie, czyli taki, który lubi większość małych i dużych. Możecie też skorzystać ze slimów, które pobudzą wrażenia wzrokowe, a nawet świecą w ciemności! Wszystkie kreatywne zabawki mają pełnić tą samą rolę: wspierać rozwój dziecka.
Własnoręcznie przygotowanie zabawki
Pierwsza czynność, która będzie wymagała od dziecka koordynacji, planowania ruchu i precyzji, to wlanie połowy butelki pachnącego kleju do pojemniczka, który znajduje się w zestawie. Jako nauczyciel edukacji przedszkolnej od razu wykorzystałabym tę okazję do ćwiczenia umiejętności matematycznych i odmierzania połowy. Żeby wzbogacić zmysłowe doznania, do kleju możecie dodać brokat w wybranym kolorze. Wrażenia wzrokowe – gwarantowane!
Kolejną czynnością jest mieszanie. I tutaj mogą wystąpić kolejne trudności. Sam ruch mieszania musi być na tyle kierowany i planowany, żeby płyny nie wylały się z pojemnika.
W ostatnim etapie stopniowo dodajecie aktywator, w tym samym czasie mieszając płyny do momentu, aż glutek zacznie odklejać się od ścian pojemnika.
Czy to zadanie dla dzieci „niezdarnych”, ze słabą koordynacją ruchową, nieodpowiednim napięciu mięśniowym w stosunku do danej aktywności czy trudnością z doborem siły ruchu jest proste? Zdecydowanie nie. Proces tworzenia slima jest jednak na tyle atrakcyjny, że dzieci nie czują, jak wielką pracę wykonują. Dla nich to czysta magia!
Czas na zabawę!
Czyli to, co dzieci z zaburzonym czuciem głębokim lubią najbardziej, czyli przelewanie, ugniatanie i mieszanie. Dla tych, które przejawiają nadwrażliwość zmysłu dotyku, sam proces tworzenia glutka, który był raczej czysty, może ośmielić ich, by spróbować dotknąć lepkiej konsystencji. Smaczny zapach i mieniący się brokat na pewno im w tym pomoże!
Nie tylko slime, czyli jakie zabawki sensoryczne wybrać dla swojego dziecka
Oferta rynkowa zabawek kreatywnych, edukacyjnych i sensorycznych jest olbrzymia. Producenci prześcigają się w coraz to nowych pomysłach. Nie robią jednak tego bez powodu. Odpowiadają na potrzebę konsumentów i coraz bardziej świadomych rodziców, którzy coraz chętniej spoglądają na zabawki oferujące dzieciom coś więcej niż tylko zabawę.
Dużą popularnością cieszą się np. pianki kreatywne i multisensoryczne, czy bardzo popularny wśród dzieci piasek dynamiczny.
Autor: Agnieszka Zaleśna
Dr nauk społecznych w zakresie pedagogiki
Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
[artykuł sponsorowany]