Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Kształtowanie pojęcia liczby "0" i poznanie jej zapisu - konspekt
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Konspekt zajęć
Grupa 6 – latki
Prowadząca: Dorota Świerczek
Temat: Kształtowanie pojęcia liczby ,,0” i poznanie jej zapisu cyfrowego na podstawie wiersza M. Bechlerowej ,,Malowany wóz”
Cele operacyjne: Po skończonym zajęciu dziecko:
- zna liczbę ,,0” i jej cyfrowy zapis
- przelicza w zakresie od 1 do 10
- zna miejsce liczby w ciągu liczb naturalnych według wartości wzrastającej
- zna kształt figur geometrycznych płaskich i nazywa je (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)
- doskonali umiejętność przeliczania od początku do końca i od końca do początku
- potrafi określać położenie przedmiotów w przestrzeni (na, pod, w, obok, za, przed).
Metody: Czynna – praktyczna, słowna, oglądowa
Formy: Z całą grupą, indywidualna
Pomoce: wózek, zabawki, figury geometryczne, kartoniki z cyframi od 1 – 10, klamerki, 4 szarfy, pudełka z liczmanami dla każdego dziecka.
Przebieg zajęcia
1. Nauczyciel wprowadza na salę wózek (w środku znajdują się pluszowe zwierzęta) na wózku koszyk z figurami geometrycznymi.
2. Ćwiczenia utrwalające poznane figury.
- nauczyciel pyta dzieci czy wiedzą co znajduje się na wózku i jak się nazywają te figury.
- dzieci szukają w sali przedmiotów w kształcie figur (koła, trójkąta, kwadratu, prostokąta).
3. Ćwiczenia w klasyfikowaniu figur.
- nauczyciel proponuje poklasyfikować je według rodzaju i umieszcza ja w szarfach
- nauczyciel pyta dzieci jak jeszcze można podzielić figury (według koloru, według wielkości , według grubości)
- klasyfikowane figury dzielona są na zbiory.
4. Ćwiczenia w porównywaniu liczebności zbiorów i przyporządkowywanie im właściwych liczb od 1 do 10
- dzieci porównują zbiory, przeliczają i zaznaczają klamerką na paskach z cyframi
- określanie wielkości zbiorów (więcej, mniej, tyle samo, o ile więcej, o ile mniej).
5. Ćwiczenia w określaniu położenia przedmiotów w przestrzeni
- nauczyciel rozmieszcza figury na wozie, pod, za, przed, obok, w,
- dzieci określają położenie figur
- dzieci wykonują polecenia nauczyciela umieszczając liczmany względem swoich pudełek.
6. Słuchanie wiersza M. Bechlerowej ,,Malowany wóz”
- Jacy goście przyjechali w tym wozie ?
- Czy w wierszu jest mowa o prawdziwym wozie, kocie, lwie, myszkach, króliku i ptaszkach?
- Umówimy się, że jeden liczman oznacza jedną zabawkę. Posłuchajcie pierwszej zwrotki wiersza jeszcze raz. W czasie słuchania wrzucajcie liczmany zgodni z treścią.
- wymieńcie zabawki oznaczające te liczmany i policzcie je, ile zabawek było w wózku (1 kotek, 1 lew, 3 myszki, 1 królik i 1 ptaszek, to razem 7 zabawek).
· Posłuchajcie drugiej zwrotki wiersza. W czasie słuchania wyjmijcie z pudełka liczmany zgodnie z treścią wiersza.
- Ile zabawek było w wozie ?
- Co się stało z wozem ?
- Ile zabawek zostało w wozie, kiedy wypadł kotek ? (od 7 zabrać 1 zostaje 6) zaznaczenie klamerką na pasku
- Ile zabawek zostało w wozie, kiedy wypadł lew ? (od 6 zabrać 1 zostaje 5)
- Ile zabawek zostało w wozie, kiedy wypadły 3 myszki ? (od 5 zabrać 3 zostaje 2)
- Ile zabawek zostało w wozie, kiedy wypadł królik ? (od 2 zabrać 1 zostaje 1)
- Ile zabawek zostało w wozie, kiedy wyfrunął ptaszek ? (od 1 zabrać 1 to nic nie zostaje)
- Czy ktoś wie, jak wygląda cyfra, za pomocą której można pokazać, że w wozie nie została ani jedna zabawka?
Jeśli dzieci nie znają cyfry 0, nauczyciel pokazuje ją dzieciom.
- Jak wygląda cyfra 0 ? Co wam przypomina jej kształt ? Nauczyciel każe zaznaczyć na pasku klamerką cyfrę 0 i przegotowuje zbiory z figurami geometrycznymi (9 – elementowy, 3 – elementowy, 0 – elementowy itd.)
- Jakie figury znajdują się szarfach (koła, trójkąty, prostokąty, kwadraty) (jedna szarfa jest pusta)
- Ile jest kół ? Pokażcie za pomocą paska – miary i klamerki
- Ile jest trójkątów, kwadratów, prostokątów ? (dzieci zaznaczają na paskach klamerkami). Nauczyciel kartonikiem z odpowiednią cyfrą.
- Ile jest figur w ostatnim zbiorze pustym ? (dzieci zaznaczają 0 i nauczyciel)
- Rozejrzyjcie się po sali i poszukajcie przedmioty, których jest 5, 1, 3, 0.
7. Zabawa ruchowa ,,Tworzymy grupki”
- Dzieci biegają po sali w rytm tamburyna. Kiedy nauczyciel podnosi do góry kartonik z wybraną cyfrą, dzieci tworzą grupy o takiej liczbie, jaką wskazuje liczba zapisana na kartoniku.
8. Ćwiczenia w porównywaniu i przyporządkowywaniu liczb od 1 do 10.
- jaka jest najmniejsza liczba spośród tych, które poznaliśmy ?
- jaka jest największa liczba spośród tych, które poznaliśmy ?
- w tym roku chodzicie do zerówki, to znaczy do klasy 0. Do której klasy pójdziecie po skończeniu klasy 0 ? A do której klasy pójdziecie po skończeniu klasy 1 ?
- ułóż poznane liczby od najmniejszej do największej.
9. Ćwiczenia z liczbą 0, Moje 6 lat, cz. 4 s. 25 – 26.
Przedszkole nr 2 "Miś" w Słupcy
Zobacz wszystkie wpisy
od Dorota Świerczek
Wyślij wiadomość
do Dorota Świerczek
Nagrody dla dzieci nowość
Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl