Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Kształtowanie pojęcia liczby "0" i poznanie jej zapisu - konspekt


Wydarzenie dodał(a) Dorota Świerczek
ponad 16 lat temu, wyświetleń 38176


Wpis został sprawdzony przez moderatora

 

Konspekt zajęć

Grupa 6 – latki  

 

Prowadząca: Dorota Świerczek

 

Temat: Kształtowanie pojęcia liczby ,,0” i poznanie jej zapisu cyfrowego na podstawie wiersza M. Bechlerowej ,,Malowany wóz”

 

Cele operacyjne: Po skończonym zajęciu dziecko:

  • zna liczbę ,,0” i jej cyfrowy zapis
  • przelicza w zakresie od 1 do 10
  • zna miejsce liczby w ciągu liczb naturalnych według wartości wzrastającej
  • zna kształt figur geometrycznych płaskich i nazywa je (koło,    kwadrat, trójkąt, prostokąt)
  • doskonali umiejętność przeliczania od początku do końca i od     końca do początku
  • potrafi określać położenie przedmiotów w przestrzeni (na, pod, w, obok, za, przed).

Metody: Czynna – praktyczna, słowna, oglądowa

 

Formy: Z całą grupą, indywidualna

 

Pomoce: wózek, zabawki, figury geometryczne, kartoniki z cyframi od 1 – 10, klamerki, 4 szarfy, pudełka z liczmanami dla każdego dziecka. 

 

Przebieg zajęcia

  

1. Nauczyciel wprowadza na salę wózek (w środku znajdują się pluszowe zwierzęta) na wózku koszyk z figurami geometrycznymi.

 

2. Ćwiczenia utrwalające poznane figury.

- nauczyciel pyta dzieci czy wiedzą co znajduje się na wózku i jak się    nazywają te figury.

- dzieci szukają w sali przedmiotów w kształcie figur (koła, trójkąta, kwadratu, prostokąta).

 

3. Ćwiczenia w klasyfikowaniu figur.

- nauczyciel proponuje poklasyfikować je według rodzaju i umieszcza ja w szarfach

- nauczyciel pyta dzieci jak jeszcze można podzielić figury (według koloru, według wielkości , według grubości)

- klasyfikowane figury dzielona są na zbiory.

 

4. Ćwiczenia w porównywaniu liczebności zbiorów i przyporządkowywanie im właściwych liczb od 1 do 10

- dzieci porównują zbiory, przeliczają i zaznaczają klamerką na paskach z cyframi

- określanie wielkości zbiorów (więcej, mniej, tyle samo, o ile więcej, o ile mniej).

 

5. Ćwiczenia w określaniu położenia przedmiotów w przestrzeni

- nauczyciel rozmieszcza figury na wozie, pod, za, przed, obok, w,

- dzieci określają położenie figur

- dzieci wykonują polecenia nauczyciela umieszczając liczmany względem swoich pudełek.

 

6. Słuchanie wiersza M. Bechlerowej ,,Malowany wóz”

- Jacy goście przyjechali w tym wozie ?

- Czy w wierszu jest mowa o prawdziwym wozie, kocie, lwie, myszkach, króliku i ptaszkach?

- Umówimy się, że jeden liczman oznacza jedną zabawkę. Posłuchajcie pierwszej zwrotki wiersza jeszcze raz. W czasie słuchania wrzucajcie liczmany zgodni z treścią.

- wymieńcie zabawki oznaczające te liczmany i policzcie je, ile zabawek było w wózku (1 kotek, 1 lew, 3 myszki, 1 królik i 1 ptaszek, to razem 7 zabawek).

 

·       Posłuchajcie drugiej zwrotki wiersza. W czasie słuchania wyjmijcie z pudełka liczmany zgodnie z treścią wiersza.

- Ile zabawek było w wozie ?

- Co się stało z wozem ?

- Ile zabawek zostało w wozie, kiedy wypadł kotek ? (od 7 zabrać 1 zostaje 6) zaznaczenie klamerką na pasku

- Ile zabawek zostało w wozie, kiedy wypadł lew ? (od 6 zabrać 1 zostaje 5)

- Ile zabawek zostało w wozie, kiedy wypadły 3 myszki ? (od 5 zabrać 3 zostaje 2)

- Ile zabawek zostało w wozie, kiedy wypadł królik ? (od 2 zabrać 1 zostaje 1)

- Ile zabawek zostało w wozie, kiedy wyfrunął ptaszek ? (od 1 zabrać 1 to nic nie zostaje)

- Czy ktoś wie, jak wygląda cyfra, za pomocą której można pokazać, że w wozie nie została ani jedna zabawka?

Jeśli dzieci nie znają cyfry 0, nauczyciel pokazuje ją dzieciom.

- Jak wygląda cyfra 0 ? Co wam przypomina jej kształt ? Nauczyciel każe zaznaczyć na pasku klamerką cyfrę 0 i przegotowuje zbiory z figurami geometrycznymi (9 – elementowy, 3 – elementowy, 0 – elementowy itd.)

- Jakie figury znajdują się szarfach (koła, trójkąty, prostokąty, kwadraty) (jedna szarfa jest pusta)

- Ile jest kół ? Pokażcie za pomocą paska – miary i klamerki

- Ile jest trójkątów, kwadratów, prostokątów ? (dzieci zaznaczają na paskach klamerkami). Nauczyciel kartonikiem z odpowiednią cyfrą.

- Ile jest figur w ostatnim zbiorze pustym ? (dzieci zaznaczają 0 i nauczyciel)

- Rozejrzyjcie się po sali i poszukajcie przedmioty, których jest 5, 1, 3, 0.

7. Zabawa ruchowa ,,Tworzymy grupki”

- Dzieci biegają po sali w rytm tamburyna. Kiedy nauczyciel podnosi do góry kartonik z wybraną cyfrą, dzieci tworzą grupy o takiej liczbie, jaką wskazuje liczba zapisana na kartoniku.

 

8. Ćwiczenia w porównywaniu i przyporządkowywaniu liczb od 1 do 10.

- jaka jest najmniejsza liczba spośród tych, które poznaliśmy ?

- jaka jest największa liczba spośród tych, które poznaliśmy ?

- w tym roku chodzicie do zerówki, to znaczy do klasy 0. Do której klasy pójdziecie po skończeniu klasy 0 ? A do której klasy pójdziecie po skończeniu klasy 1 ?

- ułóż poznane liczby od najmniejszej do największej.

 

9. Ćwiczenia z liczbą 0, Moje 6 lat, cz. 4 s. 25 – 26.

Opracowała: Dorota Świerczek
Przedszkole nr 2 "Miś" w Słupcy

 


Zobacz wszystkie wpisy
od Dorota Świerczek



Wyślij wiadomość
do Dorota Świerczek

bliżej MAX

Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:

  • gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
  • atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
  • 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.

Komentarze

Wyślij wiadomość do Dorota Świerczek