Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Kształtowanie pojęcia liczby "0" i poznanie jej zapisu - konspekt


Wydarzenie dodał(a) Dorota Świerczek
ponad 15 lat temu, wyświetleń 33473


Wpis został sprawdzony przez moderatora

 

Konspekt zajęć

Grupa 6 – latki  

 

Prowadząca: Dorota Świerczek

 

Temat: Kształtowanie pojęcia liczby ,,0” i poznanie jej zapisu cyfrowego na podstawie wiersza M. Bechlerowej ,,Malowany wóz”

 

Cele operacyjne: Po skończonym zajęciu dziecko:

  • zna liczbę ,,0” i jej cyfrowy zapis
  • przelicza w zakresie od 1 do 10
  • zna miejsce liczby w ciągu liczb naturalnych według wartości wzrastającej
  • zna kształt figur geometrycznych płaskich i nazywa je (koło,    kwadrat, trójkąt, prostokąt)
  • doskonali umiejętność przeliczania od początku do końca i od     końca do początku
  • potrafi określać położenie przedmiotów w przestrzeni (na, pod, w, obok, za, przed).

Metody: Czynna – praktyczna, słowna, oglądowa

 

Formy: Z całą grupą, indywidualna

 

Pomoce: wózek, zabawki, figury geometryczne, kartoniki z cyframi od 1 – 10, klamerki, 4 szarfy, pudełka z liczmanami dla każdego dziecka. 

 

Przebieg zajęcia

  

1. Nauczyciel wprowadza na salę wózek (w środku znajdują się pluszowe zwierzęta) na wózku koszyk z figurami geometrycznymi.

 

2. Ćwiczenia utrwalające poznane figury.

- nauczyciel pyta dzieci czy wiedzą co znajduje się na wózku i jak się    nazywają te figury.

- dzieci szukają w sali przedmiotów w kształcie figur (koła, trójkąta, kwadratu, prostokąta).

 

3. Ćwiczenia w klasyfikowaniu figur.

- nauczyciel proponuje poklasyfikować je według rodzaju i umieszcza ja w szarfach

- nauczyciel pyta dzieci jak jeszcze można podzielić figury (według koloru, według wielkości , według grubości)

- klasyfikowane figury dzielona są na zbiory.

 

4. Ćwiczenia w porównywaniu liczebności zbiorów i przyporządkowywanie im właściwych liczb od 1 do 10

- dzieci porównują zbiory, przeliczają i zaznaczają klamerką na paskach z cyframi

- określanie wielkości zbiorów (więcej, mniej, tyle samo, o ile więcej, o ile mniej).

 

5. Ćwiczenia w określaniu położenia przedmiotów w przestrzeni

- nauczyciel rozmieszcza figury na wozie, pod, za, przed, obok, w,

- dzieci określają położenie figur

- dzieci wykonują polecenia nauczyciela umieszczając liczmany względem swoich pudełek.

 

6. Słuchanie wiersza M. Bechlerowej ,,Malowany wóz”

- Jacy goście przyjechali w tym wozie ?

- Czy w wierszu jest mowa o prawdziwym wozie, kocie, lwie, myszkach, króliku i ptaszkach?

- Umówimy się, że jeden liczman oznacza jedną zabawkę. Posłuchajcie pierwszej zwrotki wiersza jeszcze raz. W czasie słuchania wrzucajcie liczmany zgodni z treścią.

- wymieńcie zabawki oznaczające te liczmany i policzcie je, ile zabawek było w wózku (1 kotek, 1 lew, 3 myszki, 1 królik i 1 ptaszek, to razem 7 zabawek).

 

·       Posłuchajcie drugiej zwrotki wiersza. W czasie słuchania wyjmijcie z pudełka liczmany zgodnie z treścią wiersza.

- Ile zabawek było w wozie ?

- Co się stało z wozem ?

- Ile zabawek zostało w wozie, kiedy wypadł kotek ? (od 7 zabrać 1 zostaje 6) zaznaczenie klamerką na pasku

- Ile zabawek zostało w wozie, kiedy wypadł lew ? (od 6 zabrać 1 zostaje 5)

- Ile zabawek zostało w wozie, kiedy wypadły 3 myszki ? (od 5 zabrać 3 zostaje 2)

- Ile zabawek zostało w wozie, kiedy wypadł królik ? (od 2 zabrać 1 zostaje 1)

- Ile zabawek zostało w wozie, kiedy wyfrunął ptaszek ? (od 1 zabrać 1 to nic nie zostaje)

- Czy ktoś wie, jak wygląda cyfra, za pomocą której można pokazać, że w wozie nie została ani jedna zabawka?

Jeśli dzieci nie znają cyfry 0, nauczyciel pokazuje ją dzieciom.

- Jak wygląda cyfra 0 ? Co wam przypomina jej kształt ? Nauczyciel każe zaznaczyć na pasku klamerką cyfrę 0 i przegotowuje zbiory z figurami geometrycznymi (9 – elementowy, 3 – elementowy, 0 – elementowy itd.)

- Jakie figury znajdują się szarfach (koła, trójkąty, prostokąty, kwadraty) (jedna szarfa jest pusta)

- Ile jest kół ? Pokażcie za pomocą paska – miary i klamerki

- Ile jest trójkątów, kwadratów, prostokątów ? (dzieci zaznaczają na paskach klamerkami). Nauczyciel kartonikiem z odpowiednią cyfrą.

- Ile jest figur w ostatnim zbiorze pustym ? (dzieci zaznaczają 0 i nauczyciel)

- Rozejrzyjcie się po sali i poszukajcie przedmioty, których jest 5, 1, 3, 0.

7. Zabawa ruchowa ,,Tworzymy grupki”

- Dzieci biegają po sali w rytm tamburyna. Kiedy nauczyciel podnosi do góry kartonik z wybraną cyfrą, dzieci tworzą grupy o takiej liczbie, jaką wskazuje liczba zapisana na kartoniku.

 

8. Ćwiczenia w porównywaniu i przyporządkowywaniu liczb od 1 do 10.

- jaka jest najmniejsza liczba spośród tych, które poznaliśmy ?

- jaka jest największa liczba spośród tych, które poznaliśmy ?

- w tym roku chodzicie do zerówki, to znaczy do klasy 0. Do której klasy pójdziecie po skończeniu klasy 0 ? A do której klasy pójdziecie po skończeniu klasy 1 ?

- ułóż poznane liczby od najmniejszej do największej.

 

9. Ćwiczenia z liczbą 0, Moje 6 lat, cz. 4 s. 25 – 26.

Opracowała: Dorota Świerczek
Przedszkole nr 2 "Miś" w Słupcy

 


Zobacz wszystkie wpisy
od Dorota Świerczek



Wyślij wiadomość
do Dorota Świerczek

Nagrody dla dzieci nowość

Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 

Komentarze

Wyślij wiadomość do Dorota Świerczek

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Poznaj naszą nową gazetkę promocyjną! Zobacz