Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Zdrowe przysmaki jesieni - owoce


Wydarzenie dodał(a) Monika Grabiszewska
ponad 11 lat temu, wyświetleń 4582


Wpis został sprawdzony przez moderatora

 

Karta projektu edukacyjnego

Projekt przedsięwzięcie


Temat projektu:  „Zdrowe przysmaki jesieni - OWOCE”

 


Autorzy projektu: Dzieci z grupy II

 

 

Nauczyciel prowadzący grupę projektową: mgr Monika Grabiszewska, mgr Alicja Gala

Cel główny projektu:
Głównym celem przedsięwzięcia jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych dzieci 3-4 letnich poprzez zwiększenie spożycia owoców  oraz prowadzenie działań edukacyjnych na temat zdrowego odżywiania.

Cele ogólne:

- poznawanie zdrowego stylu odżywiania się;

- wyrabianie nawyków higienicznego spożywania pokarmów;

- wychowanie świadomego konsumenta.

Cele operacyjne : (dziecko)

- poznaje nazwy drzew owocowych (jabłoń, grusza, śliwa)

- dowiaduje się jak nazywa się miejsce, gdzie rosną drzewa owocowe

- potrafi spośród innych wskazać owoce rosnące na drzewie

- potrafi przyporządkować owoce do określonego drzewa

- słucha piosenek o owocach: „Pac gruszka do fartuszka”, „Śliwka”, „Jabłka”, „Przysmaki owocowe”

- śpiewa piosenkę „Małe czerwone jabłuszko”

- uczestnicząc w zabawach matematycznych układa owoce wg. podanego rytmu, porównuje kształt i wielkość, tworząc zbiory owoców przelicza elementy

- wzbogaca zasób słownika czynnego

- poznaje sposób wykonania prostej potrawy( deseru) uczestnicząc w zajęciach kulinarnych

- poznaje sposób wykonania i samodzielnie wykonuje proste danie z wykorzystaniem owoców

- uczestniczy w zabawach plastycznych, muzyczno-ruchowych powiązanych z tematyką projektu

- poznaje utwory literatury dziecięcej, inscenizuje tekst zgodnie z własna inwencja twórcza;
- uczestnicząc w zabawach badawczych poznaje owoce jedno i wielo pestkowe

- uczestniczy w wycieczkach (stragan warzywny, zajęcia biblioteczne)

- dzieci przyswajają sobie zasady estetycznego spożycia pokarmu, zachowanie

ładu i porządku po sobie (pestki, skórki, obierki wyrzucamy do kosza)

Metody: pokaz, pogadanka, działania praktyczne, obserwacja, praca wytwórcza, inscenizacja

Formy: zespołowa, grupowa, indywidualna

Pomoce i środki dydaktyczne: ilustracje, rysunki tematyczne, informacje na dany temat, , książki – pozycje literatury dziecięcej, encyklopedie, rekwizyty, przybory plastyczne, karty pracy (kolorowanki), lupy, akcesoria kuchenne

Współpraca z rodzicami:

- włączenie rodziców do realizacji tematu przez przygotowanie i dostarczenie przetworów i potraw z jabłek np. szarlotki

Opis realizacji projektu:

Podejmowane i realizowane w przedszkolu inicjatywy skłoniły nas do zbadania zasobów jesiennych sadów i ogrodów jako źródła zdrowych i smacznych produktów, wykorzystywanych w przygotowaniu posiłków. W swoich działaniach poznawczych skupiliśmy się na zdobyciu wiedzy na temat owoców. Dzieci w najmłodszym wieku chętnie podejmują obserwację oraz zdobywają wiedzę i doświadczenia, czasami jednak są ograniczane w swych poczynaniach poprzez niechęć w stosunku do nieznanych produktów.
Nasza ciekawość oraz poszukiwanie odpowiedzi na pytanie dotyczące zasadności spożywania owoców, pozwoliła nam na przełamanie tej bariery oraz poznawanie nowych inspirujących smaków, jak również wykorzystywanie ich w komponowaniu zdrowych posiłków.  Podstawowymi działaniami naszego projektu było zgłębienie wiedzy na temat owoców, miejsc w jakich są produkowane oraz ich walorów odżywczych i zdrowotnych. Podejmowaliśmy rozmowy inspirowane ilustracjami przedstawiającymi jesienne sady  oraz kolorowe stragany owocowe. W codziennej działalności wykorzystywaliśmy zabawy ruchowe umożliwiające naśladowanie czynności związanych z uprawą, zbiorem oraz przetwarzaniem owoców sezonowych. Dążyliśmy do poznawania wielozmysłowego owoców oraz przełamywaliśmy niechęć do spożywania niektórych z nich.    Po wstępnym zapoznaniu się z tematem założyliśmy owocowy kącik w sali w sali jako symbol naszych wspólnych poczynań.
Skonstruowaliśmy wspólnie wstępną mapę pojęciową, mającą na celu pozyskanie informacji na temat poziomu wiedzy o owocach. Zastanawiając się nad tym czego chcemy się jeszcze dowiedzieć, postawiliśmy kilka kluczowych pytań, na które w dalszych swoich zmaganiach próbowaliśmy uzyskać odpowiedzi. Zobowiązaliśmy się do czynnego udziału
w zaplanowanych zadaniach poprzez podpisania kontraktu. Podejmując starania zmierzające do wzbogacenia wiedzy kolekcjonowałyśmy literaturę oraz ilustracje dotyczące owoców. Na podstawie zdjęć, folderów oraz prezentacji multimedialnych poznaliśmy gatunki owoców sezonowych w Polsce oraz niektóre owoce egzotyczne, jak również charakterystyczne cechy ich wyglądu. Wstępem do naszych badan był film edukacyjny „ Świat małego Ludwika – owoce i jarzyny”. Podczas zabaw badawczych poznawaliśmy ich budowę, smak i wygląd. Pozwoliło to na wykształcenie w dzieciach postawy bacznego obserwatora, jak również czynnych postaw prozdrowowtnych opierających się na nawykowym spożywaniu owoców w ciągu dnia.
Spośród wielu gatunków owoców swoją uwagę skupiliśmy przede wszystkim na polskich owocach sezonowych. Wykorzystując dary jesiennego sadu prowadziliśmy samodzielne próby pod bacznym okiem nauczyciela w przygotowywaniu owocowych przekąsek. Ponadto poznaliśmy podstawowe zasady higieny i bezpieczeństwa obowiązujące przy przygotowywaniu posiłku. Samodzielne doświadczenie w tej dziedzinie stanowiło nie tylko doskonała lekcję ale również świetna zabawę, dostarczającą mnóstwo radości tworzenia i obserwowania wytworu własnej pracy. Podjęte działania sprawiły, iż dzieci chętnie spożywały owocowe „ dania” sporządzone z grupą kolegów.

Wybierając odpowiednią literaturę oraz podejmując działania w toku realizacji ośrodka tematycznego „Smaczne gruszeczki, soczyste jabłuszka”  wzbogacaliśmy wiedzę na temat różnorodności gatunków owoców uprawianych w naszych sadach czy na działkach oraz ich znaczenia dla zdrowia człowieka. Pomogły nam w tym pozycje zaproponowane przez dzieci i rodziców: Jabłka” I. Laris „Owoce” U.Kozłowska, „Owoce” A Kłapyta. W samodzielnych działaniach układaliśmy historyjkę obrazkową przedstawiającą stadia rozwoju jabłka od kwiatu do zbioru. Ponadto zainspirowani poznaliśmy rolę owadów w zapylaniu kwiatostanów drzew owocowych, co w znacznej mierze wpływa na efektywność ich owocowania po okresie przekwitania. Uczestniczyliśmy w spotkaniu z ekspertem – osoba posiadającą  doświadczenie w prowadzeniu i pielęgnacji własnego małego sadu oraz sprzedaży i przechowywaniu owoców podczas codziennej pracy na straganie owocowym. W toku wspólnej rozmowy poznaliśmy różnorodność gatunków owoców, możliwych do zakupienia w Polsce, ich wartości odżywcze oraz możliwe wykorzystanie do przygotowania łatwych potraw wspólnie z dorosłymi.
Informacje na temat owoców pozyskaliśmy również w toku zorganizowanych zabaw na terenie Biblioteki Miejskiej nr 5, gdzie między innymi poznaliśmy miejsca uprawy wybranych gatunków. Ponadto przy stałej współpracy z pracownikami zorganizowaliśmy spotkania na terenie przedszkola, podczas których mieliśmy okazję wysłuchać ciekawostek na temat owoców, eksperymentować z ciekawymi egzemplarzami książek o owocach umożliwiającymi poznawanie wielozmysłowe.
Poznając bogactwo smaków, zapachów, jak również kolorów owoców, zainspirowani zostaliśmy do wykorzystania zdobytej wiedzy i przekazania jej w formie działań plastycznych. Wykorzystując niecodzienne przedmioty jak płyty cd czy ściereczki kuchenne stworzyliśmy przepiękną galerię ukazującą nasze ulubione owoce.
Na zakończenie naszych badań nad owocami po raz kolejny opracowaliśmy mapę pojęciową. Okazało się, że poprzez wspólne zabawy i działania praktyczne nasza wiedza jest bogata a doświadczenia i wspomnienia niezapomniane. Punktem kulminacyjnym działań projektowych było przygotowanie wystawy prac plastycznych podczas Pikniku Rodzinnego oraz prezentacji montażu słowno – muzycznego, podczas której wystąpiliśmy w roli czerwonych jabłuszek i soczystych gruszeczek

 

Dodatkowe informacje: Dodatkowe informacje zdobywaliśmy przy stałej współpracy z rodzicami, którzy bardzo chętnie zaangażowali się w realizację projektu, podejmowali zadania z wykorzystaniem środków multimedialnych oraz dostarczali ciekawych materiałów do badań.

Konsultacje z ekspertami: Podczas realizacji projektu korzystaliśmy z pomocy eksperta – właściciela straganu owocowego, posiadającego doświadczenie w prowadzeniu własnego zarówno własnego sadu jaki i sprzedaży, przechowywaniu owoców.

Odkrycia i informacje: Odkryliśmy, że owoce są niezbędnym elementem codziennej diety i pełnią ważną funkcję w przestrzeganiu zasad zdrowego odżywiania. Zdobyliśmy wiedzę, dzięki której podejmujemy świadome działania na rzecz ochrony owadów. 

 

 

 

    SMACZNEGO!  

 


Zobacz wszystkie wpisy
od Monika Grabiszewska



Wyślij wiadomość
do Monika Grabiszewska

Nagrody dla dzieci nowość

Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 

Komentarze

Wyślij wiadomość do Monika Grabiszewska

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Akademia Dziecięcej Matematyki® dla Rad Pedagogicznych sprawdź